کد خبر: ۶۷۲۳۵
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۷

متکی: سولانا در مسیر البرادعی حرکت کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - منوچهر متكی با اشاره به فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی بر محمد البرادعی به علت گزارش مثبت اخیرش درباره ایران گفت: این گونه برخوردها بیانگر تحمیل خواسته‌های سیاسی است.

به گزارش ایسنا وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با شبكه الجزیره در برنامه لقا‌ الیوم در مورد تهدیدات آمریكا مبنی بر احتمال حمله نظامی به ایران اظهار داشت: دولت آمریکا در شرایط دشواری قرار دارد، شکست‌های پی‌درپی آمریکا در عراق و افغانستان و کل منطقه که ناشی از سیاست‌های نادرست مقامات آمریکایی است و همچنین مناقشه داخلی در آمریکا به ویژه در ارتباط با انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور، همگی موجب شده است این تهدیدات مطرح شود.

وی ادامه داد: شاید بوش مایل باشد بر همه این شکست ها سرپوش بگذارد و شرایط تازه و صحنه جدید عملیاتی ایجاد کند و گام جدیدی بردارد اما به نظر می‌رسد عاقلان در آمریکا، مقامات آمریکایی را از چنین اقداماتی برحذر می‌دارند، زیرا نمی‌دانند پس از نخستین گامی که در این مسیر بر می‌دارند چه اتفاقی خواهد افتاد و چه پیامدهایی خواهد داشت.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در مجموع برداشت ما این است آمریکایی‌ها در شرایطی نیستند که بتوانند بحران جدیدی در منطقه ایجاد کنند، واقعیت این است که آنها به علت فشار مالیات دهندگان آمرکایی نمی‌توانند جنگ دیگری بر آنان تحمیل کنند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه درباره پیش‌بینی خود درباره دیدار سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، با خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: در این دیدار، مذاکراتی که قبلا وجود داشت ادامه خواهد یافت. با توجه به همکاری موجود بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چنین مذاکراتی می‌تواند به منزله حمایت سیاسی از همکاری جدید بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.

متکی گفت: از آنجا که در دو گزارش مهم البرادعی بر همکاری سازنده ایران با این آژانس تاکید شده است، ما معتقدیم کسانی که از جانب ایران احساس نگرانی می‌کنند می‌توانند از روند همکاری بین ایران و آژانس پشتیبانی کنند که این همکاری می‌تواند موجب برطرف شدن نگرانی‌ها شود.

متکی در ادامه در مورد گزارش آتی سولانا در مورد فعالیت‌های هسته‌یی ایران به 1+5 گفت: امیدواریم که سولانا در مسیر گزارش البرادعی حرکت کند و گزارش او نیز در جهت کمک به یافتن راه حلی مناسب برای این پرونده باشد.

وی اضافه کرد: ما شرایط را برای ادامه روندی که آغاز شده است مناسب می‌دانیم، در سه ماه گذشته ما نیمی از این مسیر را پیمودیم یعنی به نیمی از سوال‌ها را پاسخ دادیم و تصور شخص من این است که پاسخ به سوال‌های باقی مانده نیاز به مدت زمان مشابهی دارد که خوب است که به این حرکت آژانس انرژی اتمی فرصت بدهیم و از فعالیت‌های البرادعی حمایت کنیم.

متکی با انتقاد از فشارهای آمریكا و رژیم صهیونیستی به البرادعی در مورد گزارش اخیر خاطرنشان كرد: این گونه برخوردها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانگر خواسته‌ای سیاسی است که در پشت صحنه قرار دارد و می خواهد خود را بر اوضاع تحمیل کند و خواستار حل مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌یی ایران نیست.

وی تاكید کرد: فعالیت‌های هسته‌یی ما، قانونی و شفاف و روشن است و بررسی‌های آژانس انرژی اتمی بر شفافیت و روشنی آن می‌افزاید، از این رو اظهارات دیگران بیانگر مقاصد سیاسی آنان است. در پنج سال گذشته تلاش شده است دروغ بزرگی به افکار عمومی القا شود ولی گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر روز بیش از گذشته نشان می‌دهد که این ادعاهای آمریکا صرفا دروغ است، بنابراین بهتر است آمریکا موضع خود را تصحیح کند و بگوید من نگرانی‌هایی داشتم و اکنون این نگرانی‌ها برطرف شده است، نه اینکه علیه البرادعی موضع گیری کند.

وزیر امور خارجه سپس در پاسخ به این پرشس كه اگر هدف تهران کمک به آمریکا برای خروج از این باتلاق و تصحیح اشتباهاتش است، در ازای این کمک چه انتظاری از آمریکا دارد؟خاطرنشان كرد: بزرگترین بها و بزرگترین دستاورد این کمک که فقط به نفع ایران نیست بلکه به نفع همه کشورهای منطقه است، این است که ثبات و امنیت به عراق باز می‌گردد، زیرا ثبات عراق به معنای ثبات منطقه است، کشورهای منطقه از وجود امنیت و ثبات در عراق سود می‌برند و از ناامنی و بی‌ثباتی در این کشور آسیب می بینند، ما برای کمک به مردم و دولت عراق با آمریکا مذاکره می کنیم، ایران در پنج سال گذشته بخشی از راه حل مشکلات عراق بوده است و در این مدت از روند سیاسی عراق و تصمیماتی که مردم عراق اتخاذ کرده‌اند حمایت کرده است.

متکی در پاسخ به این سوال كه نظر شما در مورد این تحلیل كه مشکل عراق ناشی از اشغالگری مستقیم آمریکا و نفوذ گسترده ایران در دولت و جامعه عراق است، چیست؟ گفت: اگر منظور شما از نفوذ ایران در عراق، به معنای هم عقیده بودن مردم و دولت ایران و عراق است، این مساله‌ای طبیعی است؛ ولی اگر منظور از این نفوذ، مداخله ایران در عراق باشد، ما تمایلی به مداخله در عراق یا هر کشور دیگری نداریم زیرا از چنین مداخله‌ای سودی نخواهیم برد.

متکی در مورد كنفرانس آناپولیس نیز اظهار داشت: تاریخچه 60 ساله مناقشه خاورمیانه پر از اشغالگری و تجاوز و مذاکره و کنفرانس و سمینار در سطح منطقه بوده است، بیش از یکصد ابتکار عمل و طرح در چارچوب قطعنامه و غیره در ارتباط با مناقشه فلسطین وجود داشته است.

وی اضافه كرد: سوال مطرح در منطقه این است که کنفرانس آناپولیس چه دستاوردی می‌تواند برای ملت فلسطین داشته باشد؟ معتقدیم که برنامه‌ریزی برای این کنفرانس را امریکا انجام داده است و هدفش اعاده حیثیت صهیونیسم شکست خورده است.

به گفته متكی رژیم صهیونیستی از طریق این کنفرانس می‌خواهد مشروعیت کسب کند که درک این موضوع نیاز به بیداری و هوشیاری دارد لذا ایران معتقد است کنفرانس آناپولیس هیچ نفعی برای ملت فلسطین نخواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین