کد خبر: ۶۷۲۴۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۲

کاسپاروف باز هم مات شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-رضارزمجو: در حالی که هزاران تن از طرفداران احزاب اپوزیسیون دولت روسیه برای اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات پارلمانی سراسری این کشور گرد هم آمده بودند نیروهای پلیس اقدام به دستگیری گری کاسپاروف محبوب ترین مخالف دولت و اسطوره بلامنازع شطرنج جهان نمودند.

به گزارش خبرگزاری رویتر روز شنبه قریب به سه هزار نفر از تظاهرکنندگان طرفدار احزاب ضد کرملین با سازماندهی حزب «روسیه دیگر» که رهبری آن را گری کاسپاروف برعهده دارد به منظور اعتراض به «پنهان‌کاری‌های سیاسی» دولت گردهم آمدند.

تظاهرات روز شنبه در یک هوای بسیار سرد و در نزدیکی ایستگاه اصلی قطار درون‌شهری مسکو برگزار شد. تظاهرکنندگان فریاد می‌زدند: «انتخاباتی در کار نیست، همه چیز به نفع پوتین است». 

برخی از تظاهرکنندگان در گفتگو با خبرنگاران هدف از شرکت در این گردهمایی را «اعلام جنگ به رئیس‌جمهور» عنوان کردند.

آنگونه که خبرنگار رویتر گزارش داده در پایان تظاهرات نیروهای پلیس گری کاسپاروف و تعدادی از همراهان وی را به زور همراه خود بردند. یک ایستگاه رادیویی وابسته به اپوزیسیون تعداد دستگیر شدگان را یکصد نفر اعلام کرده، ولی هیچ منبع مستقلی این خبر را تائید نکرده‌است.

حزب روسیه دیگر که مسئولیت متحد ساختن احزاب اپوزیسیون با گرایش های مختلف را بر عهده گرفته دولت پرزیدنت پوتین را به «نابود کردن آزادی‌های فردی و محدود ساختن فعالیت رسانه‌ها» متهم ساخته‌است. احزاب اپوزیسیون همچنین معتقدند که دولت قصد دارد تا انتخابات پارلمانی هفته آینده روسیه را به گونه‌ای هدایت شده و در راستای پیروزی حزب «روسیه متحد» (نیرومند ترین حامی سیاسی پرزیدنت پوتین) برگزار کند. آنها اعلام کرده‌اند که یک سلسله تظاهرات اعتراض‌آمیز آرام را در سایر شهرهای روسیه نیز برگزار خواهند کرد.

انتخابات پارلمانی هفته آینده روسیه در حالی برگزار می شود که انتظار می‌رود حزب روسیه متحد با تکیه بر محبوبیت بسیار بالای پرزیدنت پوتین به راحتی رقبا را از میدان خارج کند. آقای پوتین تلویحا گفته‌است که علیرغم پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش در سال آینده مایل است تا همچنان نقشی موثر را در صحنه سیاسی کشور بر عهده داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین