کد خبر: ۶۷۲۴۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۵

چالش بر سر مونوریل ادامه دارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - مدیر كل دفتر هماهنگی حمل و نقل و ترافیك سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور گفت: «گفته می‌شود كه منوریل در مطالعات جامع حمل و نقل شهر تهران دیده نشده است در صورتی كه طبق اطلاع ما یك مسیر منوریل از بزرگراه چمران تا بزرگراه صدر به طول حدود شش كیلومتر در این طرح پیش‌بینی شده است».

به گزارش آفتاب و به نقل از ایسنا، «مجتبی شفیعی» با اشاره به استقبال گذشته و حال حاضر كشورهای مختلف دنیا از منوریل، خاطر نشان كرد: «منوریل امتحان خود را در سال‌های گذشته در كشورهای مختلف پس داده است و پروژه‌های مهم و بزرگی از منوریل در حال شروع و یا مشغول به كار هستند كه از جمله آن‌ها می‌توان به مطالعات یك خط منوریل 12 كیلومتری در نیجریه و یا یك مسیر 40 كیلومتری بین فرودگاه و شهر مونیخ اشاره كرد».

مهندس شفیعی با اشاره به ساختار ساده منوریل برای ساخت و نگهداری آن در سال‌های متمادی، خاطر نشان كرد: «منوریل با حفره‌ای ساده در زمین و قرار گرفتن ستون‌های پیش ساخته در آن می‌تواند در عرض مدتی حدود حداقل هفت ماه ساخته شود و تخریب‌های محیطی برای شهروندان را به حداقل برساند، این در حالی است كه ایجاد زیرساخت‌های مترو زمان زیاد و هزینه‌های چندین برابر را می‌طلبد».

وی افزود: «سرمایه‌گذاری در شبكه منوریل در اكثر كشورها در همان سال اول جبران می‌شود در حالی كه مشاوران و پیمانكاران در مترو ترجیح می‌دهند، پروژه سالیان مدیدی ادامه یابد و دریافت‌های كلان از بودجه مصرف كنند، علاوه بر این هزینه‌های بهره‌برداری در مترو بسیار بالاست».

مدیر كل دفتر هماهنگی حمل و نقل و ترافیك سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور با اشاره به راندمان بالای منوریل افزود: «حركت چرخ‌های لاستیكی منوریل بر روی سطوح صاف حداقل استهلاك را ایجاد می‌كند و هر چرخ حدود 100 هزار مایل كارایی خود را حفظ می‌كند».

شفیعی با اشاره به زیبایی و ایمنی بیشتر منوریل در مقایسه با سایر سیستم‌های حمل و نقل درون‌شهری، گفت: «در بسیاری از كشورها از ساختمان‌هایی زیبا به عنوان ایستگاه‌های منوریل استفاده شده و مسافران از فضاهای زیبا و دیدنی شهر به واسطه احداث منوریل استقبال می‌كنند».

مدیر كل دفتر هماهنگی حمل و نقل و ترافیك سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور، ‌خاطر نشان كرد: «در استرالیا و آمریكا نیز از سال 1959 تا سال 2004 از منوریل استفاده می شده است و طولانی‌ترین خط آن نیز در ایالت فلوریدا آمریكا با 6/23 كیلومتر بوده است».

وی با بیان این كه در شهر تهران و سایر كلان‌شهرها باید به سمت شبكه حمل و نقل همسطح حركت كنیم،‌ افزود: «مترو و منوریل برای شهرهای بزرگ ضروری هستند و هر كدام قابلیت‌های خاص خود را دارند».

شفیعی گفت: «میزان ایمنی در منوریل در بالاترین حد و میان آلودگی محیط زیست حدود صفر درصد است و تاكنون یك مورد نیز در سوابق فعالیت منوریل تصادف و مرگ گزارش نشده است و به راحتی می‌توان خطوط منوریل را در كنار منازل مسكونی بنا كرد».

مدیر كل دفتر هماهنگی حمل و نقل ترافیك سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور با بیان این كه از ابتدای استفاده از منوریل در جهان تاكنون بیش از 50 مورد پروژه منوریل در 14 كشور استفاده شده است، گفت: «در حال حاضر هفت طرح جدید منوریل در جهان در حال اجراست كه از یك تا 24 كیلومتر طول دارند».

وی خاطر نشان كرد: «متاسفانه نگاه سیاسی به مقوله حمل و نقل باعث رواج اظهارنظرهای غیركارشناسی و غیرمنطقی و در نتیجه انحراف افكار عمومی در این حوزه شده است، لذا باید به این نكته توجه شود كه حمل و نقل عمومی مثل بسیاری از عرصه‌های دیگر علمی تخصصی است و متخصصان این عرصه باید در مورد آن اظهار نظر كنند».

وی به برخی اظهارات در مورد منوریل كه آن را یك اسباب بازی خوانده بود اشاره كرد و گفت: «حتی اگر منوریل یك اسباب‌بازی باشد، قطعا اسباب بازی كه بتواند هر ساعت 30 هزار نفر را در شهر بزرگی مثل تهران جابجا كند، برای شهر ضروری است و باید به سمت آن برویم و از آن استفاده كنیم».

وی تصریح كرد: «گفته می‌شود كه منوریل در مطالعات جامع حمل و نقل شهر تهران دیده نشده است در صورتی كه طبق اطلاع ما یك مسیر منوریل از بزرگراه چمران تا بزرگراه صدر به طول حدود شش كیلومتر در این طرح پیش‌بینی شده است».

وی ادامه داد: «دولت قوی‌ترین تیم كارشناسی و تمام برنامه‌ریزی‌های مناسب را در مورد پروژه منوریل داشته است و ما امیدواریم اختلاف نظرهای فعلی در مورد منوریل باعث نشود تا مردم تهران از این سیستم حمل و نقل محروم بمانند».

شفیعی گفت: «در ابتدای شروع به كار مترو نیز از سوی ارگان‌های مختلفی مخالفت‌های زیادی مطرح می‌شد و همین مقاومت‌ها را این روزها در مورد منوریل هم شاهد هستیم. در عین حال جای تعجب است كه چرا وقتی دولت می‌خواهد، هزینه كامل اجرای منوریل را برای كمك به شبكه حمل و نقل عمومی بدهد، باز هم شهرداری تهران مخالفت می‌كند».

وی با اعلام این خبر كه اجرای منوریل در مشهد به تصویب شورای شهر آن رسیده است، گفت: «مراحل اجرایی این پروژه به زودی آغاز خواهد شد . ضمن این كه شاهد انجام مطالعات منوریل در كرج، كرمانشاه و شیراز هم هستیم، اما متاسفانه هنوز در تهران اقدامی صورت نگرفته است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین