کد خبر: ۶۷۲۴۸۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۶

چهار دارایی پربازده تابستان کدام‌ها بودند؟

شاخص کل بورس که در سه ماه ابتدایی سال، بالاترین بازدهی فصلی را با اختلاف بسیار زیاد به دست آورده بود، در فصل تابستان به قعر جدول بازدهی رفت.
آفتاب‌‌نیوز :

شاخص کل بورس با برگشت به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی در روز آخر شهریورماه، به بازدهی ۲۵.۵ درصدی اکتفا کرد. این در حالی بود که کم بازده‌ترین دارایی در سه ماه دوم سال در سایر بازارها، لیره ترکیه بود که بیش از ۲۸ درصد افزایش قیمت را به نام خود ثبت کرده بود.

در فصلی که بورس کم فروغ بود، سکه‌های کوچک طلا درخشیدند؛ ربع سکه با نزدیک به ۸۰ درصد رشد در صدر جدول بازدهی تابستان قرار گرفت و نیم سکه با نزدیک به ۷۴ درصد افزایش، جایگاه دوم را به خود اختصاص داد. این در حالی بود که جایگاه سوم هم به سکه امامی اختصاص داشت که حدود ۶۶ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. به بیان کوتاه، تابستان فصل بورس نبود و بخت در این سه ماه، با بازیگران بازار سکه همراه بود.

چهار دارایی پربازده تابستان کدام‌ها بودند؟

۴ عامل مشخص در فصل دوم سال از بازار سکه حمایت می‌کردند؛ ‌ اولی رشد قیمت دلار در بازار داخلی بود که پس از شکست مرز محکم مقاومتی ۲۰ هزار تومانی، یک به یک کانالهای مختلف را پشت سر گذاشت و سرانجام در انتهای تابستان بالای محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان به کار خود پایان داد. دلار آمریکا ۴۲.۹ درصد در تابستان گران شد و به عنوان یک متغیر بنیادی از افزایش قیمت سکه حمایت کرد. دومین حامی سکه، افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی بود؛ طلا در تابستان حدود ۱۳ درصد رشد قیمت داشت و در مقاطعی حتی به بالای ۲ هزار دلار رفت. عامل سوم حمایت‌کننده از سکه، محدودیت‌های قانونی در مورد خرید ارز بود که موجب می‌شد، بخشی از معامله‌گران ترجیح بدهند به جای دلار یا سایر ارزها، برای حفاظت از دارایی خود اقدام به خرید سکه و طلا کنند. گروهی از فعالان هم باور دارند، ‌ریزش‌های بورس عامل چهارمی بود که موجب شد بخشی از نقدینگی به سمت بازار سکه و طلا هدایت شود.

تحت تاثیر چنین عواملی ربع سکه، نیم سکه، سکه امامی و گرم طلای ۱۸ عیار ۴ دارایی پربازده تابستان لقب گرفتند. ربع سکه در حالی در انتهای تابستان به نزدیکی کانال ۴ میلیون تومانی رسید که در انتهای خردادماه نزدیک به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت داشت. نیم سکه در تاریخ ۳۱ شهریور در نزدیکی مرز ۷ میلیونی قرار گرفت و سکه امامی بالای ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد.

پربازده‌ترین ارز در تابستان

یورو در تابستان بیشترین بازدهی را نسبت به سایر ارزها تجربه کرد، ولی این بازدهی بسیارکم تر از سکه‌های طلا بود. ارز اروپایی در سه ماه دوم سال حدود ۵۰ درصد افزایش یافت و از قیمت ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان به حدود ۳۲ هزار تومان رسید. پس از یورو، پوند انگلیس حدود ۴۸ درصد افزایش یافت و سایر ارزها هم در کانال ۴۰ درصدی نوسان داشتند. تنها لیره ترکیه بود که رشد بسیار کمتر ۲۸ درصدی را تجربه کرد و از ۲ هزار و ۵۸۰ تومان به ۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. علت اینکه لیره همسان با سایر ارزها در بازار داخلی رشد پیدا نکرد، تضعیف این ارز در بازارهای جهانی بود. با این حال، رشد لیره حتی از بازار بورس بیشتر بود. شاخص کل بورس در تابستان در مجموع ۲۵ درصد افزایش یافت و کم بازده‌ترین بازار سه ماهه دوم سال بود. این اتفاق در حالی رخ داد که شاخص در تابستان به بالای ابر مقاومت ۲ میلیون واحدی نیز سرک کشیده بود و افراد زیادی که در این محدوده‌های قیمتی وارد بازار شدند، ضررهای سنگینی را تجربه کرده‌اند.

بورس صدرنشین نیم سال

در حالی که شاخص کل بورس کمترین بازدهی را در تابستان به ثبت رساند، در مقیاس ۶ ماهه بیشترین بازدهی را نسبت به سایر بازارها به دست آورده است. شاخص کل بورس در انتهای سال ۹۸ در کانال ۵۰۰ هزار واحدی قرار داشت و با توجه به اینکه در تاریخ ۳۱ شهریورماه ۹۹، در کانال نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی قرار داشت، حدود ۲۱۱ درصد رشد مثبت را به دست آورده است. پس از شاخص کل بورس، نیم سکه با بیش از ۱۲۰ درصد رشد قرار گرفته است و کمترین بازدهی در مقیاس نیم سال هم متعلق به لیره ترکیه است که ۴۰ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

تجربه دو فصل اول سال ۹۹ به خوبی نشان می‌دهد که بازارها ظروف مرتبط به هم هستند و در نهایت افزایش یکی می‌تواند به سایر بازارها هم سرایت کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین