کد خبر: ۶۷۲۸۷۶
تعداد نظرات: ۳۹ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
از مردان دین نباید پرسید اولا چرا نگاه استخدامی و پیشه‌ای؟

استخدام طلاب برای دبیری ادبیات و تاریخ؛ عدالت یا تبعیض و تحقیر تخصص؟

استخدام روحانیون در آموزش و پرورش برای پیشۀ دبیری ادبیات و علوم اجتماعی چه تجانسی با دروس و اهداف حوزه ها دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

آن‌گونه که از دفترچۀ آزمون استخدامی کشوری برمی‌آید طلابی که مدرک حوزوی دارند نیز می‌توانند به عنوان دبیر ادبیات یا تاریخ یا علوم اجتماعی «استخدام» شوند.

این امر - برابر‌شماریِ دارندگانِ مدارک سطح 2 و 3 حوزه‌های علمیه با دانش‌آموختگان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، علوم اجتماعی و تاریخ- که به آنان امکان استخدام مانند دارندگان مدارک این رشته‌ها را می دهد موجب اعتراض و انتقاد انجمن‌های تخصصی علوم اجتماعی، تاریخ و ادبیات به وزارت آموزش و پرورش و درخواست لغو این تصمیم شده است.

استخدام طلاب برای دبیری ادبیات و تاریخ؛ عدالت یا تبعیض و تحقیر تخصص؟

انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی در بیانیۀ اعتراضی خود آورده است: «استادان این رشته که متاع‌شان به ثمن بخس در چهار سوق منفعت و بی تمیزی عده‌ای کارناشناس کارنابلد حراج شده دیگر با چه استدلالی دانشجویان‌شان را به ضرورت خواندن ده‌ها درس تخصصی برای آماده شدن در تدریس درس‌های زبان و ادبیات فارسی تشویق کنند؟»

این استادان پرسیده‌اند: « 200 واحد درسی مرتبط با رشته و پایان‌نامه و نقشۀ جامع علمی، سند تحول راهبردی علم و فناوری و برنامۀ پنجم توسعه و تأکید بر زبان فارسی به عنوان بنای هویت ملی چه می‌شود؟»

هفت انجمن تخصصی و علوم اجتماعی و تاریخ هم این تصمیم را «نشانۀ بی توجهی به دانش و تخصص در تصدی نقش معلمی» دانسته و هشدار داده‌اند قرار گرفتن دانش آموختگان حوزوی در جایگاه غیر تخصصی از اعتبار اخلاقی و اجتماعی آنان می‌کاهد.

داستان به زبان ساده‌تر این است که آموزش و پرورش به طلابی که سطح 2 و 3 حوزه را گذرانده‌اند به چشم دانش‌آموختۀ لیسانس و فوق لیسانس تاریخ و علوم اجتماعی و ادبیات می‌نگرد و قریب 15 هزار نفر از آنها را در صورت قبولی در آزمون و همچون واجدان مدارک دانشگاهی مرتبط استخدام می‌کند.

در این میانه اما دکتر غلامحسین‌زاده رییس انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی پرسیده است: «این دانش‌آموختگان دربارۀ زبان فارسی چه آموزشی دیده‌اند؟ آیا دستور زبان خوانده‌اند و با متون ادبی و شاهنامه آشنایند؟ آثار عرفانی و سبک‌های ادبی ما را می‌شناسند؟ با تاریخ ادبیات و تحولات زبان آشنا هستند یا هیچ یک را نمی‌دانند؟»

جدای این پرسش ها این نکات را می‌توان یادآور شد:

1. آیا درسطح 2 و 3 در حوزه تاریخ و ادبیات و علوم اجتماعی در حد دانشگاهی می‌خوانند و وقتی نخوانده‌اند چگونه می‌خواهند آموزش دهند؟

2. اگر هدف این طرح ایجاد اشتغال برای تحصیل‌کردگان حوزوی است چرا فرصت های شغلی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را می‌خواهند بگیرند؟ منظور از وحدت حوزه و دانشگاه این نبوده و در مجموع به نفع حوزه‌ها نیست. چون آنان را به کارمندان دولت و آموزش و پرورش تبدیل می‌کند. آن هم دور از تخصص‌های مربوطه و نگاه همۀ همکاران به آنان هم مثبت نخواهد بود.

3. جوهرۀ ادبیات، عشق و عرفان است و به عکسِ متون عرفانی و ادبی ما که در آنها از عشق و وحدت وجود سخن به میان آمده در متون مذهبی که طلاب و روحانیون می‌خوانند سخنی از عشق نیست.

اینان چگونه می‌خواهند حافظ و مولانا را تدریس کنند؟ به سوی عرفان می‌گروند یا تحت‌الشعاع مذهب قرار می‌دهند یا به مرور کتب تاریخ و ادبیات و علوم اجتماعی را بیش از این ایدیولوژیک خواهند کرد؟

تاریخ نیز تنها تاریخ اسلام نیست و تاریخ اسلام تنها تاریخ تشیع نیست. نگاه ایدیولوژیک به تاریخ داستان‌وارگی و جذابیت قصه های آن را می‌ستاند. در همین تلویزیون جمهوری اسلامی چند نفر تاریخ می‌گویند. از روحانیون، پذیرفتنی‌تر است یا چهره‌هایی که تنها با تاریخ شناخته وتازه متهم هم می‌شوند؟

استخدام طلاب برای دبیری ادبیات و تاریخ؛ عدالت یا تبعیض و تحقیر تخصص؟

4. جمهوری اسلامی با شعار عدالت تشکیل شده و عدالت در نقطۀ مقابل تبعیض قرار می‌گیرد. به این معنی که به میزانی که تبعیض هست، عدالت نیست و به اندازه‌ای که عدالت هست، تبعیض نیست. این کار آیا با عدالت سازگار است یا با تبعیض؟ تبعیض هم نباشد تحقیر تخصص نیست؟ ممکن است گفته شود در آزمون شرکت می کنند ولی مثل این است که در مسابقۀ دو صد متر برخی از شرکت کنندگان از نیمۀ زمین شروع به دویدن کنند.

در تصدی مشاغل حقوقی و قضایی به جایگاه فقه اشاره می‌شد و از این رو روحانیون بر مناصب حقوقی و فقهی نشستند. در این فقره اما صحبت از فقه نیست.

5. ادبیات با ذوقیات و مهارت نوشتن و تسلط بر شعر و نثر هزار سالۀ پارسی سر و کار دارد و دانشجویان طی 4 تا 6 سال دروسی را فرا می‌گیرند که با این زمینه مرتبط است. ضمن این که دانشجویی که این رشته را انتخاب می‌کند اهل مطالعات جانبی هم هست و در کنار کتب دانشگاهی نمی‌تواند از رُمان و شعر نو و ادبیات معاصر غافل باشد. دارندۀ مدارک سطح 2 و 3 حوزوی آیا با این منظور پرورش یافته‌اند؟

بله، روحانیِ رُمان‌نویس هم داریم و چندی پیش یک مجلۀ معتبر ادبی پرونده‌ای خواندنی به آثار چند روحانی رمان‌نویس اختصاص داده بود. شاعر و نویسنده هم در میان آنان هست. اما توانایی‌ها و علایق شخصی را نمی‌توان به همۀ دارندگان مدارک یا طی‌کنندگان مدارج حوزوی تعمیم و معیار استخدام رسمی قرار داد. چندان که علاقه‌مندی شخصی یک فارغ‌التحصیل پزشکی به علوم دینی به معنی آن نیست که همه چنین‌اند.

6. به اعتقاد هشت انجمن پیش گفته «این تصمیم یعنی تخصص معنی ندارد و سرمایه گذاری برای تربیت دانشجو بی‌حاصل است». ضمن این که به احساس تبعیض دامن می‌زند و این پرسش را پدید می آورد که آیا طلاب و روحانیون برای استخدام در آموزش و پرورش تربیت می‌شوند یا برای تبلیغ دینی به صورت مطلق؟ دکتر شریعتی از دانشگاه‌ها انتقاد می‌کرد که مدارک آنان، «کوپن نان» شده است. با مبنا قرار دادن مدارک حوزوی برای استخدام آن هم در رشته‌های نامرتبط اکنون چه باید گفت؟

7. در ادبیات، زبان‌آوری و زیبایی‌شناسی و آرایه‌های ادبی و پند و حکمت سخنان آنان مد نظر است نه جنبه های مذهبی که روحانیون در آن تخصص دارند. اگر هم قرار باشد از طریق ادبیات، دین و مذهب را تبلیغ کنند درس ادبیات عملا به الهیات بدل می‌شود.

شاید هم بر پایۀ این باور باشد که روحانیون که از پس کارهای مهم‌تر برآمده و مملکت‌داری کرده و در اقتصاد و روان‌شناسی و ورزش نظر می‌دهند ادبیات و تاریخ و علوم اجتماعی را هم می‌توانند چون ادبیات فارسی و عربی به هم نزدیک است و تاریخ اسلام را به جای تاریخ منحط غرب درس می‌دهند و جامعه‌شناسی را هم از منظر حوزوی و جای نگرانی نیست. در این حالت هم می‌توان گفت: بدین ترتیب دروس دینی کنار گذاشته می شود یا متقابلاً آنها را به دبیران ادبیات و تاریخ می‌سپارند؟

یگانه توجیهی که یافته‌ام جدای مطیع بودن وزیر این است که وزارت آموزش و پرورش این طرح را به خاطر آن به اجرا می‌گذارد که انگ سکولاریسم و ترویج سند 2030 به خاطر ترجیح مهارت‌های دانش‌آموزان بر هر امر بیرونی دیگر را دور سازد و با حوزه‌ها بیش از پیش بیامیزند.

من اما خود در مشهورترین مدارس دینی آن هم در سال‌های پیش از انقلاب درس خوانده‌ام ولی روحانی‌یی را در هیأت دبیر ادبیات و تاریخ ندیدم.

روحانی ما چهره‌ای در آوازۀ آیت‌الله موسوی اردبیلی و رییس عالیۀ مؤسسه‌ای بود که «مفید» بدان وابسته بود نه که خود درس و نمره بدهد. ادبیات را هم دبیر ادبیات درس می‌داد و تاریخ را دبیر تاریخ و اجتماعی را دبیر اجتماعی و از زبان او ( مصطفی تبریزی) که پس از پیروزی انقلاب نمایندۀ دورۀ اول مجلس شورای اسلامی هم شد با بسیاری از مفاهیم سیاسی آشنا شدیم.

سوء تفاهم نشود. استخدام روحانیون در آموزش و پرورشی در ساختار دین‌محور شگفت آور نیست. اما به قصد پیشۀ دبیری ادبیات و علوم اجتماعی چه تجانسی با تحصیلات و اهداف حوزه‌ها دارد؟ ضمن این که از اعتراضات، برمی‌آید دانش آموختگان این رشته ها «راضی» نیستند و اگر این حس را ولو نادرست داشته باشند که فرصت و موقعیت و امکان آنان «غصب» شده چه توجیه شرعی دارند؟

آیا فوق لیسانس علوم اجتماعی که به خاطر ورود طلاب و حوزویان امکان استخدام را از دست داده نخواهد گفت این همه موقعیت شغلی دیگر از قوۀ قضاییه تا سازمان تبلیغات و اوقاف و صدا وسیما و عقیدتی سیاسی‌های ارتش و سپاه و بسیج و نهادهای امنیتی و نهادهای انقلابی آیا اشباع شده که حالا سراغ تنها امکان ما آمده‌اید؟ حداقل برخی از آن فرصت‌های شغلی را متقابلا به ما بدهید چون واقعیت این است که انگیزۀ بخش قابل توجهی از افراد استخدام است و نه کارهای پژوهشی و ذوقی.

نقل است که کسی از مرحوم محمد تقی فلسفی واعظ شهیر شهر می پرسد این آقای فخرالدین حجازی که همان حرف های شما را بالای منبر می‌زند و خوش سخن است و جوانان را هم جذب می‌کند. چرا با سخنرانی های مذهبی او موافق نیستید؟ پاسخ می دهد: «مَحاکِم» و «مَحاضِر» را که از ما گرفتند، «منابر» را هم از ما بگیرند؟ نکند گفته شود داستان که عوض شد نه تنها محاکم و محاضر را پس گرفتند و منابر را رونق دادند که سراغ مدارس هم رفتند!

حکایت دانش آموختگان مظلوم ادبیات و تاریخ و علوم اجتماعی است که امید استخدام در آموزش و پرورش داشتند و در دفترچۀ آزمون استخدامی دیدند دارندگان مدارک سطح 2 و 3 هم می توانند استخدام شوند.

اوایل دهۀ 70، مقام معظم رهبری روحانیون را از دنیازدگی به سبب امکاناتی که در جمهوری اسلامی به دست آورده اند پرهیز دادند و گفتند: «آنچه روحانیت را در چشم مردم شیرین کرد، همین ورع و پرهیزگاری بود» و بعد این انتقاد از دولتی‌های متمکن که چرا شخصی که اتومبیل دارد با خودرو دولتی سر کار می رود.

اکنون هم می توان یادآور شد این جور کارها روحانیون را در چشم مردم شیرین می کند یا از چشم می اندازد؟

سر و کار عالم یا دانش آموختۀ دینی باید با نماز و روزه و آیه و حدیث باشد حال آن که ادبیات، ذوقیات است و تخیل شاعرانه و به تعبیر نظامی: در شعر مپیچ و در فنِ او/ که اکذب اوست احسنِ او.

این دو چگونه قابل جمع است؟ خودشان می خواهند از الهیات به ادبیات بگروند یا ادبیات را در قالب الهیات عرضه می‌کنند؟

کلاس ادبیات برای این است که بچه ها خود نوشتن را یاد بگیرند نه حتی چی نوشتن را. دو خط ساده را خیلی هاشان نمی‌توانند بنویسند.

بتوانند حافظ و مولانا و نیز شاملو فروغ بخوانند و لذت ببرند. بدانند رمان چیست و سبک ادبی کدام است. ادبیات با موسیقی آمیخته است و نمی توان اهل موسیقی نبود و شعر را دریافت. تمام زیبایی شعر حافظ به موسیقی درونی آن است و اینها هیچ یک ربطی به امور غیر ادبی ندارد.

با این اوصاف از مردان دین نباید پرسید اولا چرا نگاه استخدامی و پیشه‌ای؟ و اگر هم مانند دیگران در طلب کار هستید چرا از عرصۀ دین به ادبیات و اجتماعیات و تاریخ می کوچید و اگر همۀ علوم و فنون را ذیل آموخته ها می‌دانید چرا ریاضیات و شیمی و فیزیک نه و ادبیات و تاریخ و علوم اجتماعی، آری؟

منبع: عصرایران/ مهرداد خدیر

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳۹
الف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
2
30
یک ایراد اساسی در فرایند استخدام توسط سازمان سنجش وجود داره به نحوی که امسال بر خلاف سال های قبل فارغ التحصیلان ادبیات در مقطع کارشناسی ارشد با گرایش ادبیات تطبیقی امکان ثبت نام برایشان وجود ندارد در حالی که هر ساله این امکان وجود داشت و البته امسال هم سایر گرایش های ادبیات و حتی طلاب هم قادر به شرکت در فرایند استخدامی هستند ولی ادبیات تطبیقی نه. حالا سوال اساسی این است که چرا نخستین و مهمترین گرایش ادبیات امکان حضور در ازمون را ندارد ولی گرایشی مثل ادبیات پایداری یا مقاومت این امکان را دارد؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Turkey
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
4
26
برای مدارک حوزوی کاری ندارد که... میروند آرایه ها را یاد میگیرند و‌درس میدهند و تمام...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
به همین راحتی هم نیست. مشقات و دشواری داره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
آره کاری نداره یه خواننده یا فوتبالیست هم میتونه بره تدریس کنه اصلا کاری نداره میرن یاد میگیرن
12
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
0
26
يكي از اقوام من مدير يكي از مدارس دولتي است. او مي گفت چند سال پيش چند نفر ليسانس و فوق ليسانس عمران را فرستادند براي اينكه از ايشان براي معلم كلاس اول ابتدايي استفاده كنيم. يعني از اين بي قوراه تر پيدا نميشه كه ليسانس عمران بيايد و به كلاس اول ابتدايي الفبا ياد بده.
مشكل را بايد جاي ديگري پيدا كرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
اونوقت مربی دبستان های ما باید برن تو کار شغل آزاد واقعا تاسف آوره در هر گوشه از مملکت نگاه میکنیم همین بی تدبیری هست
۱۱۴
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
3
24
آقاآزمون ورودی استخدامیارو همچنین تخصصی و حساب شده بگیرن که هرکه واقعا لیاقت داره بره سرکاروالبته بقیه مراحل رو...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
احسنت..دقیقا همینه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
5
35
خدا کنه حداقل تو مدارس دخترانه نباشند
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
4
28
قدیم روحانی وقتی لباس می پوشید ،تازه اول راهش بود
سالها ریاضت و سختی و درس و دانش ،تا به علم بالا و معرفت بالا می رسید آن هم در سنین بالا تا یا مجتهد میشد یا عالم
عالم و مجتهد در بین مردم بسیار منزلت داشتند،و دارند

ولی الان تا لباس بپوشند،فورا دو تا سخنرانی ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
4
28
حق الناس هست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
4
35
بالاخره خودیها باید به منبع وصل شوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
23
12
شخص معترض از جانب خودش یکطرفه و بدون آگاهی نظر داده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
این حق الناس هست شما که میدونین چیه یا قبول ندارین فقط شامل مردم میشه
سمیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
1
18
همینجوری دانش اموز ادبیاتش نسبت به کشورهای غربی
تسلط بر زبان مادری خیلی فاصله دارد .
قلم فرانسه
|
Turkey
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
6
41
مصیبت نامه اینجاست که تاریخی را درس خواهند که به برکت «خسرو معتضد» تحریف شده است!
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
9
21
سلام
در استخدام باید عدالت ،تخصص و...رعایت بشود طلبه غیر طلبه ندارد.دانشجوی تاریخ اگر تو ازمون استخدامی از طلبه عقب می ماند همون بهتر که بیرون باشد وقتی تو رشته تخصصی خودت عقب بمونی یعنی جزوه خوندی وآن طلبه کتاب.
در ضمن مشکل انجمن و....تخصص و...نیست این اقایان با حضور مزاحم ناراحتند وگرنه شما یک دانشجوی مهندس برق را ببر کلاس قران درس بده همه میگن چه اشکالی داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
مطمئن باش اگر یه حوزوی توانایی علمی بالایی داشته باشه تو یه نهاد مهم مثل دستگاه قضا، صدا و سیما و.... استخدام میشه ولی اگر دیدی که تو آزمون استخدامی بانک مرکزی یه مهندس عمران از یه دکترای اقتصاد نمره بهتری کسب کرده بدون که یا آزمونش مشکل داشته یا سوالات رو درست تصحیح نکردن یا امتیازی چیزی داشته هر چیزی باید سر جای خودش باشه
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
32
14
کجایی نویسنده؟؟11 - اصل و بنای ادبیات و شعر و عرفان در حوزه و در میان علما می بینیم. ایت الله بهجت- حسن زاده - علامه-و ... یک نفر عارف نام ببرید که در حوزه درس نخوانده باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
طلبه باید در حوزه درس بخونه و درس بده نه در مدرسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
27
16
بنده استاد دانشگاه روحانی می شناسم که در دانشگاه ریاضی محض تدریس می کنند چون تخصص ریاضی نیز علاوه بر تحصیل حوزوی دارند.
اول باید تخصص این افراد را بررسی کرد ، بعد همینطور راحت قضاوت کرد.
پاسخ ها
کیوان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
اگر این گونه است؛ برای استخدام رشته مشخص نکنند و هر کس حق داشته باشد برای به دست آوردن هر شغلی آزمون بدهد آن وقت عدالت برقرار می شود. نه اینکه شغل را نوشته باشد «ترویج و آموزش زبان فارسی» و منابع مربوط به رشتۀ زبان و ادبیات فارسی باشد و شرایط فقط سطح 4 حوزه و لا غیر؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
پس چرا میگن رشته علوم انسانی نمیتونه بره مکانیک یا کامپیوتر بخونه خب در دانشگاه یاد میگیره دیگه چه نیازی به رشته ی تجربی انسانی و فنی هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
یک مورد استثنا قانون نمی شود
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
7
27
مملکت مال اینهاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
5
6
بحران مساجد بعدها کمبود امام ،جماعت در نماز ظهر
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
2
12
طفلک ها بلد نباشند از طرف بچه ها مسخره می شن
بی طرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
4
8
با سلام درارتباط با اصل موضوع درست می باشدمدرک با تخصص هم خوانی داشته باشد بنده خیلی از طلاب وروحانیون را می شناسم که دردانشگاه تحصیل کردن ورشته تخصصی تاریخ وعلوم اجتماعی خوانده انددرارتباط مدرک حوزوی دررشته های ادبیات عرب وتاریخ ومعارف دینی وقرآن هم طبق تخصص شان هست واین حق هم باید برای آنها قائل شد.دروس حوزوی دررشته خودش از سخت ترین متون تدریس می شود برعکس دانشگاه که درخیلی ازموارد به جزواتی بسنده میشود وسواد لازم هم در بعضی ها دیده نمی شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
پس تکلیف اون صندلی ای که باید به دانشجوی فارغ التحصیل در اون رشته برسه چی میشه ؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
قدیم مگفتن اگر درست درس بخونی دکتر میشه مگر نه میفرستیمت حوزه یا نظام
حالا چطور درساشون اینقدر سخت شد
الهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
31
4
جای دین در مدارس ما خالی است. شاید به این وسیله دین به مدارس ما راه پیدا کند و نسل جدید با آموزه های ناب آشنا شود. ما هم آموزش می خواهیم و هم تربیت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
ملاک عمله نه شعار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
چهل سال چهره واقعی دین رانشان دادید.خیلی تاخیرکردیدعلاج بعدازواقعه نکنیدفایده ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
23
5
نویسنده انگار از ارث پدرش میخواد به طلبه ها طفلک بده
آزمون هست هر کس لیاقت داشته باشه پذیرش میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
طلبه باید در حوزه تدریس کنه نه در مدرسه
منصف باشیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
2
7
منم اول که تو دفترچه دیدم خیلی شاکی شدم و استاتوس و استوری گذاشتم... بعنوان فارغ التحصیل دانشگاه شریف که چندین ساله هیچ گزینه ای برام تو این دفترچه ها نیس... ولی بعد چندنفر از طلبه ها برام کامنت گذاشتند و گفتن اینا بیشتر برای حاشیه سازی و بدنام کردن حوزه س، وگرنه هیچ طلبه ای تو این رشته ها قبول نمیشه و اگه هم بشه تو مصاحبه رد میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
1
9
به نظر من به جای حضور در آموزش پرورش باید در ادارات مشغول باشن مثلا اداره بهزیستی و کمیته امدادو خیریه ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
0
4
نمیدونم چه دشمنی با ما جامعه شناس ها دارن ک تو هیچ ارگان دولتی استخدام نمیشیم،تدریس هم ک از ما دارن میگیرن،کلا یهو رشته علوم اجتماعی رو جمع کنید و یه مشت فارغ التحصیل بیکار هم تحویل جامعه ندید،شوهر من با فوق لیسانس علوم اجتماعی از بیکاری میره کارگری،چیکارکنیم گشنه بمونیم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
0
4
من ۱۰ سال در نهضت سواد اموزی باچه مشقتی درس دادم و فوق لیسانس اموزش ابتدایی هستم و ازمون رو هم قبول شدم منم ایرانی هستم به امید استخدام ۱۰ سال تلاش کردم حالا اقایان در اولویتند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین