کد خبر: ۶۷۲۹۸۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴

سرطان های دهان، جزء ۱۰ سرطان شایع بدن

پزشک متخصص تشخیص بیماری های دهان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: سرطان های دهان جزو ۱۰ سرطان شایع بدن هستند.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر جاوید راسخی اظهارکرد: متاسفانه بسیاری از افراد از بیماری های دهان از جمله سرطان آگاهی ندارند و تاخیر در مراجعه به پزشکان و دندانپزشکان متخصص با عواقب جبران ناپذیری همراه خواهد بود.

وی نداشتن اطلاعات کافی در افراد غیر متخصص را در از دست رفتن زمان طلایی تشخیص و درمان، موثر دانست و عنوان کرد: سرطان های دهان می توانند به شکل ضایعات اولیه و خود به خودی تشکیل شوند یا در زمینه یکسری ضایعات پیش بدخیم رخ دهند.

وی معاینات منظم توسط متخصصان بیماری های دهان را تنها راه غربالگری برشمرد و اظهار کرد: کارسینوم سلول سنگفرشی، شایع ترین نوع سرطان های دهان از نظر بافت شناسی است که بیش از ۹۵ درصد را شامل می شود.

این عضو هیات علمی، شایع ترین محل برای این بیماری را لبه های زبان و مخاط گونه اعلام و خاطرنشان کرد: ضایعات قرمز و سفید رنگ در سطح مخاط دهان، برجستگی های ناحیه دهان و ...از علایم و نشانه های سرطان دهان است که باید جدی تلقی شود.

دکتر راسخی توضیح داد: هر زخمی در دهان که به مدت بیش از دو هفته پایدار بماند و آثاری از بهبودی از خود نشان ندهد، از جهت رد بدخیمی نیاز به بررسی تخصصی دارد.

وی گفت: جراحی و برداشت ضایعه، رادیوتراپی، شیمی درمانی و یا ترکیبی از این موارد جزو درمان های بیماری است و با وجود تاخیر در مراجعه و درمان نکردن به موقع با گسترش تومور تخریب بافت های موضعی وساختارهای حیاتی ناحیه فک و صورت برای بیمار مشکلات زیادی ایجاد می کند .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین