کد خبر: ۶۷۳۲۵۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
تبلیغات

خلق فضای زیباتر با شیشه‌های رنگی

شیشه‌های رنگی تاثیر بسزایی در دکوراسیون فضا دارد و در قیمت‌های مختلف با ضخامت‌های متفاوت وجود دارند. در گذشته شیشه‌های رنگی کاربرد‌های بسیاری در طراحی قسمت‌های مختلف بنا همچون دیوار و در وردودی خانه ها، در‌ها و پنجره‌ها به منظور جلوگیری از ورود نور شدید و ایجاد زیبایی و همچنین نمای ساختمان و فضای داخلی منازل و مساجد مورد استفاده قرار می‌گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :

معمولا ترکیبات مواد اولیه سازنده شیشه‌ها بی رنگ هستند و در جا‌هایی که وجود شیشه رنگی ضرورتی ندارد مثل ویترین فروشگاه‌ها که هدف اصلی بهتر دیده شدن محصولات است از شیشه‌های بی‌رنگ استفاده می‌کنند، اما در فضای‌های خاص استفاده از شیشه رنگی مانند خانه‌های سنتی بخش‌های مختلف ایران، باعث ایجاد حس خوبی در فضا می‌شود. استفاده از شیشه رنگی در خانه هم باعث کنترل شدید نور آفتاب و از طرف دیگر جلوه‌ای خاص همچون یک اثر هنری به خانه می‌بخشد.

در ادامه این نوشته میخواهیم شما را با تاریخچه و تاثیر شیشه رنگی در معماری، نکات مهم در انتخاب و نقش آن آشنا کنیم.

خلق فضای زیباتر با شیشه‌های رنگی

استفاده از شیشه رنگی در معماری

وقتی صحبت از زیبایی در طراحی خانه و یا هر مکانی به میان می‌آید به کارگیری شیشه کمک شایانی به خلق یک فضای زیبا و منحصر به فرد می‌کند، چه این فضا یک فضای سنتی باشد و چه مدرن استفاده از شیشه رنگی یک جلوه خاص و متفاوت به فضا می‌دهد. تولید شیشه رنگی که تلفیقی از صنعت و هنر است از دیرباز ابزاری برای هرچه بهتر شدن محیط اطراف بشمار می‌رفت. معماران با بکارگیری درست ارتباط نور و شیشه توانستند در بنا‌هایی همچون منازل، اماکن مذهبی مثل کلیساها، سقف‌های منازل، راهرو‌ها و ... فضای دلشینی برای انسان بوجود بیاورند.

تاثیر استفاده از شیشه‌های رنگی

وقتی در فضای داخلی یک بنا از رنگ استفاده می‌شود نشان دهنده آرامش صاحب خانه یا اگر در محیط فروشگاه استفاده شود باعث تغییرات مثبتی به نفع صاحب کسب و کار است. استفاده از رنگ‌های گرم و سرد در بخش‌های مختلف تاثیرات گوناگونی در برخواهد داشت به طور مثال رنگ‌های گرم باعث القا حس شادابی و هیجان می‌شوند. در فضا‌های کاری باعث افزایش راندمان کاری و ریتم فعالیت‌های افراد می‌شود. در بعضی از موقعیت‌ها رنگ گرم باعث بروز خشم و عصبانیت در افراد می‌شود. استفاده از رنگ‌های سرد که در گروه رنگ‌های آبی و نزدیک به آن هستتند اگر در جای مناسب استفاده شوند باعث حس آسودگی و آرامش خیال و در بعضی موارد باعث حس غم می‌شود. رنگ سرد باعث پایین آمدن ضربان قلب و سرعت گردش خون می‌شود که از این رو در اتاق خواب و یا در اتاق کار اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خلق فضای زیباتر با شیشه‌های رنگی

دلیل استفاده از شیشه رنگی در زمان‌های قدیم

شیشه‌های رنگی تاثیر بسزایی در دکوراسیون فضا دارد و در قیمت‌های مختلف با ضخامت‌های متفاوت وجود دارند. در گذشته شیشه‌های رنگی کاربرد‌های بسیاری در طراحی قسمت‌های مختلف بنا همچون دیوار و در وردودی خانه ها، در‌ها و پنجره‌ها به منظور جلوگیری از ورود نور شدید و ایجاد زیبایی و همچنین نمای ساختمان و فضای داخلی منازل و مساجد مورد استفاده قرار می‌گرفت. در بخش‌های گرمسیری ایران که نور شدید آفتاب وجود دارد استفاده از شیشه‌های رنگی رواج بسیار داشته که استفاده از عناصر فلزی مختلف در شیشه‌ها باعث بروز رنگ‌های متفاوت را در شیشه می‌شود که از دلایل استفاده از این شیشه‌ها را می‌توان به وجود ویژگی‌هایی همچون موارد ذیل در شیشه‌های رنگی نام برد.

• ایجاد آرامش
• خاصیت روانشناختی رنگ‌ها
• جلوگیری از نور و گرما
• تفکیک فضای خصوصی منزل

خلق فضای زیباتر با شیشه‌های رنگی

نکات مهم در انتخاب شیشه رنگی

اگر در انتخاب شیشه رنگی و شناخت آن تجریه ایی ندارید ممکن است در حجم گسترده انواع شیشه‌های رنگی غرق شوید برای استفاده از شیشه رنگی برای خانه موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید مانند هزینه، رنگ، تیرگی محیط و بافت و طرح شیشه. انتخاب شما تا حد زیادی به محل سکونت، عملکرد یا هدف صفحات شیشه رنگی بستگی دارد. شیشه رنگی در ضخامت‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به نیاز مشتری در بازه ۴ تا ۲۰ میل بسته به انتخاب و کاربرد آن در بازار وجود دارد و همچنین شیشه رنگی در سه نوع براق، مات و متالیک وجود دارد. انواع شیشه رنگی با استفاده از با رنگ‌های باکیفیت ساخته می‌شود. این شیشه‌ها دارای چسبندگی، سختی و مقاومت بالایی هستند که با هدف استفاده در دکور کردن فضا‌های داخلی و بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع شیشه در رنگ‌های بسیار متنوع و زیبایی تولید می‌شوند. شیشه رنگی فضای درونی ساختمان را بزرگ‌تر نشان می‌دهد و نور را به داخل محیط منعکس می‌کند و به همین ترتیب زیبایی خاصی را در فضای داخلی ساحتمان‌ها بوجود می‌آورد.

خلق فضای زیباتر با شیشه‌های رنگی

جمع بندی

شیشه رنگی از مهمترین عناصر طراحی فضا و دکور بنا‌ها به حساب می‌آید که امروزه در اکثر فضا‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. افرادی که می‌خواهند برای طراحی دکور فضای خود از نور و شیشه استفاده کنند شیشه رنگی گزینه اول این افراد می‌تواند باشد که با توجه به بودجه، فضا، دکور و ابعاد بنا افراد شیشه‌های مختلفی را برای جلوه دادن به محیط خود انتخاب می‌کنند. شما اگر در زمینه شیشه رنگی فعالیت می‌کنید یا کسب و کاری در زمینه شیشه رنگی دارید میتوانید از مشاوره متخصصین دایرکتیو بهرمند شوید تا با افزایش بازدید روبرو شوید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین