کد خبر: ۶۷۳۲۸۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴

اعلام حمایت اردوغان از جمهوری آذربایجان

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه روز یکشنبه به‌ دنبال درگیری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مرزی قره‌باغ، از باکو حمایت کرد.
اعلام حمایت اردوغان از جمهوری آذربایجان
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، اردوغان در رشته توییت‌هایی نوشت: ملت ترکیه با همه امکاناتی که در اختیار دارد در کنار کشور برادر، آذربایجان می ایستد.

وی افزود: جامعه جهانی نتوانسته که موضع گیری لازم را در قبال تجاوز تحریک آمیز ارمنستان اتخاذ کند و بار دیگر معیارهای دوگانه‌ای را دنبال کرده است.

وی با اشاره به گفت وگوی تلفنی خود با الهام علی‌اف نوشت: در این تماس بار دیگر شاهد موضع‌گیری قاطع و مصمم وی بودم. ترکیه در چارچوب تفاهم یک ملت و دو دولت، در کنار برادران آذربایجانی خود است.

اظهارات اردوغان در پی درگیری اخیر بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه ناگورنو- قره باغ مطرح شده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در گزارشی از حملات گسترده صبح یکشنبه نیروهای ارمنستان به مواضع ارتش جمهوری آذربایجان و مناطق مسکونی مرزی این کشور و کشته شدن افراد غیرنظامی خبر داد. نخست وزیر ارمنستان نیز اعلام کرد که جمهوری آذربایجان آغازکننده حمله بوده است.

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد.

در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشته است.

در حالی که میانجیگران بین‌المللی برای جلوگیری از این درگیری‌ها، هیچ تلاش جدی در ماه‌های گذشته از خود نشان ندادند، در همین حال جمهوری اسلامی ایران بدون جانبداری از هیچیک از طرفین مخاصمه، همواره خواستار خویشتنداری و پرهیز از خشونت میان دو کشور همسایه بوده است.

در تازه ترین تحولات از این دست، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان یکشنبه شب در گفت وگو با همتایان خود در کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، طرفین را به خویشتنداری، آتش بس و پایان فوری خصومت ها و همچنین آغاز مذاکره در چارچوب حقوق و قوانین بین المللی دعوت کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از تمام ظرفیت‌های خود به منظور برقراری آتش بس، آغاز گفت وگو و استقرار صلح و آرامش را به دو طرف اعلام کرد.

از سوی دیگر، رئیس جمهوری روسیه نیز نسبت به از سرگیری درگیری‌های گسترده در منطقه قره باغ ابراز نگرانی کرده است.

ولادیمیر پوتین در گفت وگوی تلفنی نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با وی، خواستار توقف این تنش ها شد. در این گفت وگوی تلفنی خاطرنشان شد که هم اکنون باید تمام تلاش های ممکن برای جلوگیری از گسترش دامنه رویارویی ها بکار گرفته و اقدامات نظامی متوقف شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین