کد خبر: ۶۷۳۳۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۸
با انتقاد از نرخ اندک بلیط اتوبوس صورت گرفت:

دورخیز قالیباف برای گران کردن بلیط اتوبوس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- شهردار تهران با بیان اینکه «ثابت نگهداشتن برخی قیمت‌ها و تغییر ندادن آن راه حل برخورد با گرانی نبوده و ارتباطی به این مساله ندارد» به انتقاد از ثابت ماندن قیمت بلیط اتوبوس‌های شهری پرداخت.

به گزارش آفتاب، «محمد باقر قالیباف» كه صبح امروز در مركز نظارت همگانی شهرداری تهران 1888 برای پاسخگویی به شهروندان حضور یافته بود در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه «باید مسایل را ریشه‌یابی كرده و به طور اساسی برای حل آن‌ها تدبیر كنیم» تصریح کرد: «به عنوان مثال قیمت بلیت اتوبوس سال‌هاست كه 20 تومان تعیین شده و بنده به شورای شهر تهران پیشنهاد كردم كه این مبلغ كم را از مردم نگیریم، تا آن‌ها صلواتی سوار شوند، زیرا سالانه 215 میلیارد تومان یارانه به اتوبوس اختصاص می‌دهیم كه از محل فروش بلیت فقط 15 میلیارد تومان درآمدزایی داریم و می‌توانیم به جای 215 میلیارد تومان، 230 میلیارد تومان یارانه به اتوبوسرانی اختصاص دهیم تا دیگر مردم به دنبال بلیت نباشند».

شهردار تهران همچنین در پاسخ به اظهارات معاون عمرانی وزیر كشور مبنی بر امضای توافقنامه احداث منوریل توسط شهرداری تهران، گفت: «من چنین توافقنامه‌ای را امضا نكرده‌ام». 

همچنین قالیباف در پاسخ به پرسشی در مورد بهره برداری پروژه‌های عمرانی طبق زمان‌بندی، گفت: «پروژه‌های عمرانی طبق زمان‌بندی با سرعت در حال انجام است، البته تاخیرات چند ماهه در تكمیل پروژه برج میلاد به خاطر محدودیت‌های فنی و تامین برخی تجهیزات خارجی ایجاد شد كه این پروژه نیز در حال انجام است».

وی افزود: «همچنین مشكلاتی در زمینه كمبود سیمان و قیر داریم، اما پروژه‌های عمرانی با سرعت در حال انجام بوده و بنده به طور سرزده از پروژه‌های عمرانی شهرتهران بازدید می‌كنم و هفته گذشته از عملیات عمرانی تونل توحید نیز بازدید كردم كه این پروژه نیز طبق زمان‌بندی و با سرعت در حال انجام است».

شهردار تهران در مورد حمل و نقل عمومی شهر تهران نیز توضیح داد: «متاسفانه حمل و نقل عمومی شهر تهران بسیار سنتی و متعلق به 30 تا 40 سال گذشته است و از آن زمان تاكنون هیچ تحولی در حمل و نقل عمومی رخ نداده و فقط اتوبوس‌های كهنه، نو شده‌اند و تحولی در زمینه ارتقای حمل و نقل عمومی نداشتیم».

وی تاكید كرد: «شهرداری تهران در مطالعات انجام شده به دنبال اصلاح شبكه اتوبوسرانی است كه بخشی از این اصلاح خطوط ویژه، BRT و خطوط معمولی را شامل می‌شود و تعدادی از این خطوط توسط بخش خصوصی تحت پوشش قرار می‌گیرد».

قالیباف از توسعه خطوط BRT خبر داد و گفت: «BRT یك شبكه است كه می‌تواند به عنوان مكمل خطوط مترو خدمات لازم را به مسافران ارائه كند و برای راه‌اندازی این خط كار علمی و دقیقی انجام شده، به طوری كه 11 ماه BRT مورد محاسبات مختلفی از جمله میزان مسافر، تقاضا و غیره قرار گرفته است».

وی افزود: «مدل نهایی این خطوط 45 روز قبل آماده، نهایی و استخراج شده است و مشاورانی از كشورهای فرانسه و آلمان این مدل را بی‌عیب و نقص توصیف كرده‌اند».

شهردار تهران درباره قرارداد خرید اتوبوس‌های دو كابین ویژه خط BRT نیز، اظهار كرد: «قرارداد خرید اتوبوس‌های خط ویژه BRT كه دارای سیستم‌های IT هستند، با چین بسته شده، زیرا این اتوبوس‌ها در داخل كشور تولید نمی‌شود و در دو ماه آینده نیز نخستین نمونه‌های این اتوبوس‌ به صورت آزمایشی در خط BRT فعالیت می‌كنند».

وی افزود: «با توجه به آغاز فصل سرما، نصب ایستگاه خط BRT از 48 ساعت قبل آغاز و اولین ایستگاه در شرق تهران راه‌اندازی شد و به تدریج 28 ایستگاه در طول خط تهرانپارس ـ آزادی در 45 روز آینده به طور كامل نصب خواهد شد».

قالیباف خاطر نشان كرد: «ایستگاه‌های BRT دارای تجهیزات مناسب و قابل قبولی است كه در وسط خط BRT نصب شده و در برخی ایستگاه‌ها، پل برای عابران پیاده ایجاد شده و برخی دیگر از لاین مورد نظر وارد ایستگاه و سوار اتوبوس می‌شوند».

وی درباره ازدحام مسافران در خط BRT نیز توضیح داد: «اگر بگویید كه مسافران روی زمین و به خاطر نبود سرپوش زیر باران مانده‌اند این مساله را قبول دارم، اما اگر عنوان شود كه بیش از 250 دستگاه اتوبوس در این خط گذاشته شود، این موضوع را قبول ندارم، زیرا دیگر این خط ظرفیت افزایش تعداد اتوبوس‌ها را ندارند».

شهردار تهران گفت: «اتوبوس‌های فعلی به خاطر كوچك بودن، مناسب خط BRT نیستند و به همین دلیل علیرغم وجود 250 دستگاه اتوبوس در خط BRT، هنوز مسافران بر زمین می‌مانند كه این مشكل با ورود اتوبوس‌های جدید حل خواهد شد».

ازدحام در مترو نیز سوال یكی دیگر از خبرنگاران بود كه وی نیز در این باره گفت: «اولین درخواست تخصیص ارز برای خرید واگن‌های جدید از سوی شهرداری در سال 84 به دولت ارائه شد كه این موضوع به تاخیر افتاد، اما به هر حال دو ماه گذشته پیش‌بینی ارزی لازم برای این مساله صورت گرفت و این اعتبار تخصیص یافت و بدین ترتیب 15 روز قبل موفق شدیم LC خرید واگن‌های جدید برای مترو را انجام دهیم كه از این تاریخ تا 18 ماه دیگر اولین قطارهای جدید وارد خطوط مترو می‌شوند».

به گفته قالیباف با ورود قطارهای جدید به متروی تهران فاصله حركت قطارها از چهار و پنج دقیقه به دو تا5/2 دقیقه كاهش می‌یابد.

وی با تاكید بر این كه توسعه حمل و نقل عمومی با استقبال مردم مواجه است، افزود: «به هر میزان كه حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم، گرایش مردم به استفاده از آن افزایش می‌یابد، به طوری كه به عنوان مثال هر اتوبوس در خط تهرانپارس ـ آزادی روزانه 550 تا 600 نفر را جابجا می‌كرد كه هم اكنون با راه‌اندازی خط BRT در این مسیر هر اتوبوس روزانه یك‌هزار و 250 هزار نفر را جابجا می‌كند، بنابراین باید حمل و نقل عمومی را تقویت كرد».

شهردار تهران درباره تاثیر نرخ عوارض ساخت و ساز و تراكم در گرانی مسكن گفت: «نرخ این عوارض در سال 86 با توجه به میزان تورم 5/13 درصدی كه از سوی دولت اعلام شده بود، تعیین شد و این نرخ كمترین نرخی بود كه لحاظ شد و حتی وزارت كشور نیز نمی‌توانست كمتر از این نرخ را تعیین كند. همچنین شورا و شهرداری تهران، خود تاكید داشتند كه نرخ در این زمینه افزایش نیابد».

وی در ادامه با بیان این كه باید اطلاعات صحیح در اختیار مردم بگذاریم، ‌تصریح كرد: «زمانی كه عنوان می‌شد، سهمیه بندی بنزین ترافیك تهران را حل می‌كند، بنده اعلام كردم این مساله هیچ تاثیری در كاهش ترافیك ندارد و هم اكنون نیز حاضرم در یك میزگرد این مساله را ریشه یابی كنم. هم اكنون اگر تصور می‌شود كه با تغییر و یا كاهش نرخ عوارض ساخت و ساز و تراكم، قیمت واحدهای مسكونی كاهش می‌یابد، مطمئنا چنین اتفاقی نخواهد افتاد. زیرا نرخ عوارض باعث گرانی مسكن نشده و نرخ‌های تعیین شده در سال 86 كاملا عادی بوده است».

قالیباف افزود: «افزایش دو برابری قیمت مسكن، دلایل بسیار زیادی از جمله افزایش نقدینگی و تورم دارد و ریشه‌یابی این موضوع در یك مصاحبه امكان‌پذیر نیست و حاضرم درباره علل گرانی مسكن در فرصتی مفصل و در میزگردی بحث كنم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین