کد خبر: ۶۷۴۱۸۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
قیمت قبر در اطراف تهران از بسیاری خانه‌ها گران‌تر است

دلالی قبر؛ قبر‌های ۶۰۰ میلیون تومانی در لواسان/ سلطان قبر همدست هم دارد

یک فروشنده قبر در لواسان گفت: اینجا قبری برای فروش نیست، اگر هم باشد بالاتر از ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون تومان حساب کن، حتی برخی قبرها از ۱.۵ میلیارد تومان نیز گران‌تر است، اگر می‌خواهی هزینه نکنی لواسان دنبال قبر نگرد و به بهشت زهرا (س) برو.
آفتاب‌‌نیوز :

این روزها متراژ قیمت قبر در اطراف تهران از بسیاری از خانه‌ها گران‌تر است و فرقی هم نمی‌کند، کجا باشد، این قیمت‌ها هم ربطی به تحریم و… ندارد، کافی است، در یکی از امامزاده‌ها و بقاع متبرکه استان تهران باشد، تا مبالغ عجیب و غریب برای آن مطالبه شود، این مبالغ از ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومان شروع شده و به ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان و حتی بالاتر از آن نیز می‌رسد.

هرچه آرامستان و بقعه متبرکه در قسمت‌های خوش آب و هوای استان و مناطق لاکچری نشین تر باشد، قیمت قبرهایش گران‌تر می‌شود و گاهی قیمت‌ها به یک الی دو میلیارد تومان هم می‌رسد.

دلالی قبر؛ قبر‌های ۶۰۰ میلیون تومانی در لواسان/ سلطان قبر همدست هم دارد

البته در اغلب این آرامگاه‌ها برخی دلال بازی‌ها و نیز عدم ارائه قبر به میزان لازم است، که سبب گرانی مقبره‌ها می‌شود و قبرها نیز برای خود سلطان دارد، تعداد این سلطان‌ها کم هم نیست و تقریباً همه آرامستان ها یک «سلطان» دارد.

سلطان قبر همدست هم دارد

البته چند ماهی است، که سایت‌های خرید و فروش از قرار دادن تبلیغات معامله قبور منع شده‌اند و تا حدودی تب خریدوفروش قبور فروکش کرده است، اما هنوز هم سلاطین قبر در آرامستان ها فعالیت می‌کنند و اخیراً یکی از آنها که معروف به سلطان قبر بود و اقدام به فروش قبر در جنوب تهران می‌کرد، از طریق اطلاع رسانی در فضای مجازی و اقدام به موقع دادستانی دستگیر شد.

دستگیری قبر فروش‌ها تا حدود زیادی ترس را بر اندام افرادی انداخته است، که کاسب خانه آخرت هستند و از خرید و فروش آن سودهای نجومی برده و دلالی مرگ می‌کنند.

یکی از این سلاطین خرید و فروش قبر چندی پیش در ری دستگیر شد، که عضو شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به ماجرای دستگیری سلطان قبر و دفن در قبرستان‌های تاریخی تهران به خبرنگار مهر گفت: این فرد که در جنوب تهران به عنوان سلطان قبر معروف شده است، واسط بین خانواده متوفی و قبرستان‌هایی چون «ابن‌بابویه»، «امامزاده عبدالله (ع،)» و «شاه عبدالعظیم (ع)» بوده است.

حسن خلیل آبادی ادامه داد: این سلطان قبل همدستی نیز دارد، که در دوره‌های قبل از مدیران بهشت زهرا (س) تهران بوده و پس از واسطه گری و مذاکره با خانواده متوفی، آنها را برای دفن در بقاع متبرکه متقاعد می‌کرد و فوتی‌ها را با آمبولانس خارج کرده و با دلالی و دریافت هزینه‌ای تا ۷۰ میلیون تومان در برخی از این بقاع متبرکه با همدستی سلطان قبر جنازه را دفن می‌کرده است.

قیمت قبر ۳ طبقه در حسین رضا (ع) ورامین بالای ۴۰ میلیون تومان

اما همین دستگیری‌ها نیز نتوانسته مانع کار برخی از این دلال‌ها شود و تعدادی از آنها خود را توجیه می‌کنند، یکی از قبرفروش های آرامستانی در ورامین به خبرنگار مهر که خود را خریدار قبر معرفی کرده بود، گفت: برای دفن در جاهای قدیمی حسین رضا (ع) ورامین باید بیش از ۱۵ میلیون تومان بدهید و البته این پول نیز به جیب ما نمی‌رود و به اوقاف و امور خیریه داده می‌شود.

وی گفت: این مبلغ تنها برای اجازه دفن در یکی از طبقه‌های قبرها است و اگر بخواهید کل سه طبقه قبر را بخرید باید بیش از ۴۰ میلیون تومان پرداخت کنید، البته سند ندارد و اوقافی است، اما کاغذی می‌گیرید، که نشان می‌دهد، مالک این قبر هستید، این قبر در بهترین جای حسین رضا (ع) و نزدیک به امامزاده قرار دارد و از طرف دیگر نیز فاصله این قبر تا محل شستشوی اموات بسیار کم است و تا چهار متری قبر ماشین می‌آید و دسترسی‌ها برای برگزاری مراسم و نیز فاتحه خوانی مناسب است.

این قبرفروش ورامینی در خصوص امکان فروش قسطی قبر اظهار داشت: خیر قسطی نداریم و همه مبلغ را ابتدا دریافت می‌کنیم، کسی که قبر را قسطی نمی‌فروشد.

اما مردن ارزان‌تر نیز در این شهر میسر است، چرا که این قبرفروش در پاسخ به این سوال که اگر پول زیادی برای دفن در مناطق قدیمی تر و اوقافی نداشته باشیم، چه راه حلی دارید، گفت: اگر پول ندارید، می‌توانید، به شهرداری بروید و در قسمت‌هایی که متعلق به شهرداری است، قبر بخرید، که مبالغ کمتر از ۵۰۰ هزار تومان دارد.

قیمت یک طبقه قبر در امامزاده اسماعیل شهریار ۱۷ الی ۲۱ میلیون تومان

در اغلب شهرستان‌ها و مناطق استان تهران، اگر به سراغ قبرها بروید، می‌بینید، که اشرافی گری تا دم قبر نیز رفته است، اما قیمت‌های عجیب و غریب قبر مخصوص شهرستان‌های ری، تهران و شمیرانات است و در دیگر مناطق قیمت‌ها طبیعی‌تر و مدیریت بقاع و آرامستان ها بهتر است، به عنوان مثال در شهریار با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر قیمت هر طبقه قبر در امامزاده اسماعیل (ع) این شهر بین ۱۷ الی ۲۱ میلیون تومان است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهریار در خصوص چگونگی قیمت گذاری قبور در این شهرستان به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر یک طبقه قبر در امامزاده اسماعیل (ع) بسته به مکان قبر بین ۱۷ الی ۲۱ میلیون تومان قیمت گذاری شده است و این قیمت گذاری ها نیز توسط هیأت امنای هر بقعه و تأیید توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران برای یک سال تعیین می‌شود، که البته در همین بقعه قبر برای والدین شهدا رایگان و برای جانبازان بالای ۷۰ درصد تخفیف ویژه دارد.

ابوالفضل حسین آبادی ادامه داد: گران‌ترین قبور شهریار در امامزاده اسماعیل (ع) است و در به عنوان مثال در امامزاده خاتون صباشهر قبر برای بومی‌ها یک میلیون و برای غیربومی‌ها دو میلیون تومان است.

وی در خصوص فعالیت قبرفروش ها در این شهرستان گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم، قبر فروشی در این شهرستان نداریم و دلیل آن نیز جلوگیری از فروش قبر خریداری شده توسط اشخاص به فرد ثالث است.

قبرهای لواسان بالای ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون تومان

اما در اواسان اوضاع متفاوت است و خرید و فروش قبور در آرامستان های لاکچری تا حدی خبرساز شده بود، که صدای امام جمعه این شهر را نیز درآورد، یک فروشنده قبر در لواسان در این خصوص گفت: خرید و فروش قبر در این شهر برای غریبه‌ها نداریم، قبلاً بود، اما جدیداً خیلی روی قبرفروشی زوم کرده‌اند و دیگر قبر نمی‌فروشیم.

وی افزود: اینجا قبری برای فروش نیست، اگر هم باشد بالاتر از ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون تومان حساب کن، حتی برخی قبرها از ۱.۵ میلیارد تومان نیز گران‌تر است، اگر می‌خواهی هزینه نکنی لواسان دنبال قبر نگرد و به بهشت زهرا (س) برو.

ماجرای آرامستان «تپه سرخه» در لواسان و دخالت افراد غیرمسئول در دفن اموات در این آرامستان آن قدر سروصدا کرد و پرونده قضائی برای آن تشکیل شد، تا سرانجام با پیگیری امام جمعه این شهر دست افراد سودجو کوتاه و مدیریت این آرامستان به شهرداری لواسان واگذار شد.

ورود امام جمعه لواسان به ماجرای قبرفروشی در این شهر

امام جمعه لواسان در خصوص این آرامستان گفت: از این به بعد دفن اموات در آرامستان «تپه سرخه» می‌بایست، طبق قانون و با مدیریت شهرداری انجام شود.

حجت الاسلام سید سعید لواسانی ادامه داد: دیگر هیأت امنا مسجد «فاطمیه» هیچ دخالتی در دفن اموات در این آرامستان ندارد.

وی وجود یک آرامستان عمومی را از نیازهای ضروری لواسان دانست و گفت: نباید بابت دفت اموات از خانواده میت وجهی دریافت شود، مگر وجهی که شهرداری طبق عُرف و قانون مشخص کرده است.

داستان دفن اموات و قیمت قبور چند سالی است، که خبرساز شده و متأسفانه قبرفروشی و دلالی بیشتر در بقاع متبرکه ای که توسط اوقاف و امور خیریه اداره می‌شود، بیشتر به چشم می‌خورد و عوامل ایجاد قیمت بالا در این بقاع نیز دسترسی مناسب، محدودیت قبور در بقاع با توجه به درخواست‌های بالا و جمعیت قابل توجه و نیز آب و هوای مناسب و قدمت و یا لاکچری بودن آرامستان است.

به نظر می‌رسد، مدیریت مناسب، پرهیز از تجمل گرایی در دفن اموات و وضع قوانینی برای جلوگیری از دلالی و قبرفروشی و خروج قبور از لیست کالاهای سرمایه‌ای می‌تواند، سبب جلوگیری از سر به فلک کشیدن خانه آخرت شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
5
خدا رو شكر كه سلطان قبر هم داريم ، كاش ي روزي سلطان قلب پيدا بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
6
اونوقت روحانی میگه اقتصاد ما از آلمان بهتره، یا مردم رو... فرض کرده یا خودش خیلی ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
9
بابا جمع كنيد با اين سلطان بازي هاي تان، آدم ديگه حالش بهم ميخوره ...
محسن شکری
|
Japan
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
1
کسی به این عزیزان اجبار نکرده که امواتشونو را حتما باید در لواسان و امامزاده ها دفن کنند و مبالغ هنگفت بپردازن پس چرا باید ما نگران باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
0
0
زمان قدیم خبری ازاین دزدیها و.....نبود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین