کد خبر: ۶۷۴۲۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲

استاد دانشگاه هاروارد: صادرات نفت ایران در سپتامبر افزایش یافت/سیاست فشار بر ایران شکست خورده است

استاد روابط بین الملل با تاکید بر اینکه سیاست فشار بر ایران سیاستی شکست خورده است، گفت: ترامپ و متحدانش در کنگره آمریکا باید درک کنند که ایران قرار نیست مذاکره کند تا زمانی که با آن به عنوان یک «شریک برابر» برخورد نشود و "فشار حداکثری" به پایان نرسد.
آفتاب‌‌نیوز :

استیفن هرزوگ (Stephen Herzog) استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد که حوزه تخصصی او روابط بین‌الملل، سیاست خارجه آمریکا و سلاح هسته‌ای است در مورد تلاش ترامپ برای فعال‌سازی مکانیزم ماشه علیه ایران گفت: من فکر می کنم این تصمیم یک جانبه دولت ترامپ نشانه ناامیدی و نشانه واضح سیاست بد حداکثر فشار است. سیاست فشار شکست خورده است. ترامپ خواست ایران را از دسترسی به اقتصاد جهانی محروم کند اما صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر افزایش یافت و تهران ضمن ایجاد ذخایر اورانیوم غنی شده، روابط خود را با چین و ونزوئلا بهبود بخشیده است. این فعالیت‌ها نتیجه مستقیم امتناع دولت ترامپ از شرکت در برجام است.از آنجا که ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد، دیگر در میان اعضای برجام نیست.

وی افزود: سایر اعضای شورای امنیت، از جمله متحدان آمریکایی که هنوز طرف توافق هستند، به طور مداوم با تحریم‌های ترامپ مخالفند و تحریم‌های اسنپ بک را رد کردند - درست مانند زمانی که واشنگتن تلاش کرد تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند. از طرفی هم سیاست داخلی در مورد برجام در آمریکا همواره دوقطبی است. جمهوری خواهان حزب رئیس‌جمهور ترامپ با آن مخالف هستند و دموکرات‌های حزب معاون رئیس‌جمهور سابق جو بایدن از آن حمایت می‌کنند. بسیاری از رفتارهای دونالد ترامپ می‌خواهد این را نشان دهد که من در مورد ایران کاملا سخت‌گیرم.

استاد دانشگاه هاروارد: صادرات نفت ایران در سپتامبر افزایش یافت/سیاست فشار بر ایران شکست خورده است

اقدامات ترامپ تنها به کاهش اعتبار وی منجر می‌شود
هرزوک در ادامه در مورد تداوم تنش‌ها و احتمال وقوع جنگ گفت: در کوتاه‌مدت این تنش‌ها به جنگ منجر نمی‌شود. تلاش برای اعمال تحریم‌های اسنپ بک علیه ایران یک شکست دیپلماتیک برای ترامپ خواهد بود. جامعه جهانی نشان داده است که آنها این ابتکار عمل را قبول نخواهند کرد. این تنها به کاهش بیشتر اعتبار ترامپ به عنوان یک شریک مذاکره کمک خواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: نظرسنجی که من سال گذشته برای مجله آمریکایی نشنال اینترست با نویسنده همکارم دیوید ام آلیسون انجام دادم همچنین نشان داد که تنش بین واشنگتن و تهران زیاد است اما مردم آمریکا به دنبال جلوگیری از جنگ هستند. برداشت من این است که مردم ایران به شدت صلح را ترجیح می‌دهند. به همین دلیل و دلایل دیگر ، نظر من این است که ترامپ سرانجام مایل است به توافقی با ایران دست یابد که می‌تواند ادعا کند برای ثبات و منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بیشتر از دولت باراک اوباما تلاش کرده است.

این استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد: من اعتقاد ندارم که سران ایران به دنبال سلاح هسته‌ای هستند.

وی در مورد آینده روابط ایران و آمریکا گفت: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر و همچنین انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال آینده، پیامدهای قابل توجهی در روابط ایالات متحده و ایران خواهد داشت. بایدن و ترامپ دیدگاه‌های بسیار متفاوتی در رابطه با ایران دارند.

هرزوگ گفت: کمیته ملی دموکراتیک حزب بایدن بازگشت به برجام را در چارچوب مبارزات انتخابات خود ذکر کرده است. البته بایدن هنگام مذاکره در مورد این توافق معاون رئیس جمهور اوباما بود و مطمئناً این سیاست را دنبال خواهد کرد ، اما تضمین شده نیست. ایران باید هم با گفتار و هم با عمل نشان دهد که به توافق خود باز خواهد گشت.

وی افزود: وقتی ایران در حال نصب سانتریفیوژهای گازی در تأسیسات فردو و نطنز و جمع آوری اورانیوم غنی شده بالای ۳.۶۷ درصد از ایزوتوپ U-۲۳۵ باشد، نمی‌توانم تصور کنم که دولت بایدن به برجام بازگردد. خوشبختانه چنین اقداماتی تا حدی قابل برگشت است اما ایالات متحده باید به ایران اطمینان دهد، شاید با تصویب قانون جدید، رئیس جمهور بعدی نتواند از توافق خارج شود. برای کارشناسان سیاست خارجی ایالات متحده بسیار مهم است چنین تضمین‌هایی نشان می‌دهد ایران هم به تعهدات خود عمل می‌کند.

در صورت انتخاب مجدد، تحریم ها ادامه می یابد
این استاد دانشگاه تاکید کرد: با ترامپ ، تصویر آینده پیچیده‌تر است. حتی به نظر می‌رسد که "فشار حداکثری" و اسنپ بک شکست خورده است، اما من اعتقاد ندارم که ترامپ دست از این کار بردارد. در صورت انتخاب مجدد وی، انتظار می‌رود فشارهای بیشتری از جمله افزایش تحریم‌های ثانویه ایالات متحده علیه شرکت‌های اروپای و سایر مشاغل تجاری با ایران داشته باشد.

وی گفت: ترامپ و متحدانش در کنگره آمریکا باید درک کنند که ایران قرار نیست مذاکره کند تا زمانی که با آن به عنوان یک شریک برابر برخورد نشود و "فشار حداکثری" به پایان نرسد.

عدم پایبندی به برجام، حفظ توافق را سخت می‌کند
وی اضافه کرد: اگر ترامپ پیروز شود و ایران و ایالات متحده نتوانند نقاط مشترکی پیدا کنند ، برجام به خطر می‌افتد. اگر ایران به فعالیت‌های هسته‌ای منع شده توسط برجام ادامه دهد، حفظ توافق برای اروپایی‌ها به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود. به بیان ساده‌تر، عدم پایبندی ایران به برجام این احتمال را می‌دهد که اروپا در کنار ترامپ علیه ایران قرار بگیرد. من می‌خواهم دوباره تأکید کنم که ترامپ شاید چیزی جز این که شخصاً به خاطر صلح در خاورمیانه اعتبار پیدا کند را دوست ندارد.

استیون هرزوگ در مورد پیروزی ترامپ در برجام گفت: نظرسنجی‌های ملی و ایالتی در ایالات متحده در حال حاضر احتمال پیروزی بایدن را می‌دهد. ترامپ به طرز نامناسبی همه‌گیری کرونا را مدیریت کرده و منجر به مرگ بیش از ۲۰۰۰۰۰ آمریکایی منجر شده است. وی همچنان استفاده از ماسک‌های صورت را که انتقال ویروس را کاهش می‌دهد، بی‌اهمیت می‌کند. وی جنبش «خواستار عدالت» را به دلیل مقابله با نژادپرستی سیستمی علیه سیاهپوستان آمریکایی مجازات کرده و با مشکلات اقتصادی درگیر است. با این حال، من هنوز معتقدم ترامپ حداقل ۵۰-۵۰ شانس دارد که دوباره انتخاب شود.

ترامپ طرفدار پوتین است
وی گفت: مواردی هم در این خصوص وجود دارد؛ نخست ادعای دخالت شدید خارجی است. آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده ادعا کرده‌اند که روسیه بار دیگر از تکنیک‌های گسترده دستکاری روانشناختی در فیس‌بوک، توییتر و سایر رسانه‌های اجتماعی برای حمایت از ترامپ در میان مردم آمریکا استفاده می‌کند!! این منطقی است زیرا ترامپ طرفدار پوتین است، نسبت به ناتو بدبین است و از مواضع روسیه در قبال کریمه و سوریه حمایت می‌کند.

هرزوگ تاکید کرد: دوم تلاش‌های غیرقانونی ترامپ برای دخالت در انتخابات به نفع خود است. ترامپ بدون مدرکی اظهار داشته است که ممکن است تقلب گسترده در انتخابات رخ دهد او همچنین تاکید کرده است که به راحتی انتقال قدرت را نخواهد پذیرفت و به راحتی از قدرت کنار نمی‌رود. نظرسنجی‌ها قبلاً هم اشتباه بوده است، مانند سال ۲۰۱۶ که هر نظرسنجی نشان می‌داد وزیر خارجه پیشین هیلاری کلینتون به طرز قاطع ترامپ را شکست می‌دهد. از سوی دیگر اگر مردم به رای از طریق پست دسترسی نداشته باشند، ممکن است تمایل داشته باشند که در خانه بمانند و رای ندهند. از آنجا که ترامپ نسبت به ماسک‌های صورت و اقدامات بهداشتی و ایمنی عمومی همه‌گیری منتقد است، طرفداران وی به طور متوسط ​​اشتیاق بیشتری برای مراجعه به یک مرکز رای‌گیری شلوغ در روز انتخابات نسبت به بایدن دارند.

وی در پایان اظهار کرد: صلح بین ایالات متحده و ایران ممکن است، صرف نظر از اینکه رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده جو بایدن باشد یا دونالد ترامپ. اما شرایط مذاکره درباره صلح در هر مورد متفاوت خواهد بود و با وجود دولت دوم ترامپ این روند بسیار دشوارتر خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
0
0
خواهشا این مطالب الکی رو به خورد مردم ندید ایشون تو امریکا چطور دیده که سیاست های فشار شکست خورده ؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین