کد خبر: ۶۷۴۶۳۹
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴
دولت بدهی‌اش در حوزه حمل‌ونقل را به شهرداری نمی‌دهد

رفت‌و‌آمد در تهران گران‌تر می‌شود؟

پرداخت نشدن سهم دولت برای حمل‌ونقل عمومی، باعث شده تا شورای شهر تهران به فکر افزایش دوباره قیمت بلیت مترو و اتوبوس‌ها بیفتد.
رفت‌و‌آمد در تهران گران‌تر می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

روند افزایش قیمت بلیت مترو و اتوبوس در سال یک بار اتفاق می‌افتاده‌است، اما حالا حتی در گران شدن کرایه حمل‌ونقل عمومی شورای‌شهر این بدیهی‌ترین اصل را هم نادیده گرفته و پس از گران شدن کرایه حمل‌ونقل عمومی در اواسط خرداد بازهم قصد دارد کرایه اتوبوس، مینی‌بوس و مترو را افزایش دهد. از قرار، دیروز اعضای پارلمان شهری فوریت لایحه نرخ جدید و افزوده شده بلیت مترو و اتوبوس در تهران را با ۱۰رای موافق و ۵رای مخالف تصویب کردند.

در چند ماه گذشته کم نشنیده‌ایم که اوضاع حمل‌ونقل عمومی در پایتخت بحرانی است، ۹۰۰۰ اتوبوس تازه نیاز داریم، در حالی که تنها ۵۵۰۰اتوبوس عموما فرسوده داریم که از آن تعداد هم روزانه ۳۰۰دستگاه آن در راه تعمیرگاه‌ها در رفت و آمد هستند.

واقعیت همانی است که از زبان محسن هاشمی، چند روز پیش عنوان شد این‌که «سیستم حمل‌ونقل عمومی تهران در آستانه فروپاشی است». «وضعیت بحرانی حمل‌ونقل عمومی» کلیدواژه ثابت گلایه‌های مدیریت شهری از دولت است، دولت رابطه‌اش با شهردار بر سر ماجرای ملک جماران شکرآب است، شهرداری پول تامین هزینه‌های نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را ندارد و دولت هم بدهی‌اش را در این حوزه به شهرداری نمی‌دهد؛ چاره این ماجرا اما از نگاه اعضای شورای‌شهر پر کردن این خلا از جیب مردم است!

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای‌شهر تهران هم گفته درصد افزایش نرخ بلیت مترو و اتوبوس و مینی بوس «زیاد نیست»! او در توجیه این تصمیم همان حرف‌های این چند ماه گذشته را تکرار کرده‌است، این‌که وضعیت مترو و اتوبوسرانی بحرانی است یا این‌که دولت تاکنون به وظایف خود در قبال حمل‌ونقل عمومی عمل نکرده‌است. البته در ادامه تصویب این فوریت رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای‌شهر تهران حساب کرده‌است که با این تغییر ۳۰ میلیارد به درآمد مترو اضافه و حدود ۲۰تا ۲۵میلیارد تومان هم به درآمد اتوبوسرانی اضافه می‌شود.

علی اعطا، سخنگوی شورای‌شهر تهران به دنبال تصویب یک فوریت اصلاح نرخ بلیت مترو و کرایه خطوط اتوبوس و مینی‌بوس در توییتر نوشته‌است: «امروز در صحن با تصویب یک فوریت لایحه افزایش بهای بلیت اتوبوس و مترو مخالفت کردم. گفتم نباید هزینه‌های مازاد حمل‌ونقل عمومی را بر دوش مردم انداخت. اگر لایحه به صورت عادی به کمیسیون می‌رفت فرصت کافی در اختیار بود که به راه‌حل‌های دیگری به‌جز انداختن هزینه‌ها بر دوش مردم اندیشیده شود.»

او تنها عضوی نبوده‌است که البته بیرون از صحن شورای نظرش را در فضای مجازی منتشر کرده‌است. این طرح در صحن شورا هم مخالفانی داشته‌است.

حجت نظری، یکی از آنهاست که عنوان می‌کند: «ما نمی‌توانیم با افزایش هزینه‌های مردم، هزینه‌های شهرداری را جبران کنیم. عملا با این افزایش، کاری خواهیدکرد کسانی که از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند اما خودروی شخصی دارند، ترغیب به استفاده از خودروی شخصی شوند.»

مرتضی طلایی به جام‌جم می‌گوید: «به نظر می‌رسد اراده‌ای در فروپاشی تاب‌آوری مردم از سوی شورای شهر وجود دارد، وگرنه با هر معیاری که به آن بخواهیم آن را بسنجیم این کار اشتباه است. اگر این خبر درست باشد به این مفهوم است که عده‌ای به دنبال جرقه آغاز بحران هستند. قبول داریم هزینه نوسازی و نگهداری از ناوگان حمل و نقل عمومی بالاست، قبول داریم که دولت به تعهداتش در قبال پرداخت بخشی از این هزینه کوتاهی می‌کند؛ اما این‌که این ناکارآمدی را با گرفتن هزینه بیشتر از مردم جبران کنیم فاجعه است.»

شرمنده‌ایم ولی باید پول بدهید!

محمود میرلوحی، یکی از اعضایی است که در موافقت با این فوریت حرف زده‌است، همان تعارفات معمول را کنار گذاشته و به آشکاری می‌گوید: « فعلا تنها منبعی که در دسترس شهرداری تهران است کمک و لطف مردم است. بقیه فعلا وعده سر خرمن است. از مردم خواهش می‌کنیم شرمندگی خادمین خود در شورای شهر را بپذیرند.»

افزایش ناچیز کرایه‌های شهری

اشاره مسوولان شهری به ناچیزشمردن افزایش کرایه حمل و نقل عمومی هم جالب توجه است. در جلسه دیروز هم بارها عنوان شد که این افزایش «ناچیز» است! ماجرا اما این است که همین حالا هم کرایه تاکسی‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی بالاتر از حد معمول است. در حال حاضر هم برای شهری با مختصات پایتخت که بر اساس شاخصه‌های کیفیت زندگی در مرتبه قابل قبولی قرار ندارد کرایه اتوبوس‌های شهری و مترو قابل توجه است. تاکسی‌های اینترنتی هم بدون هیچ مصوبه و نظارتی در حال افزایش کرایه هستند و همین امسال حدود ۳۰ درصد به قیمت کرایه آنها اضافه شده است.

حالا با تصویب فوریت شورای شهر مبنی بر گران‌شدن قیمت بلیت اتوبوس و مترو احتمالا در نبود نظارت درست باید شاهد افزایش کرایه‌های تاکسی هم باشیم، چرا که این افزایش سالانه هر بار در مورد تاکسی‌ها هم صدق می‌کرده و حالا در افزایش دوباره کرایه حمل و نقل مترو و اتوبوس ، احتمالا تاکسی‌های پایتخت هم از قافله گرانی عقب نمانند.

منبع: جام جم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین