کد خبر: ۶۷۴۶۵۲
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸

بهره‌برداری از ۱۳ هزار میلیارد تومان طرح روستایی و عشایری

 رییس جمهوری در بیست و هفتمین هفته افتتاح طرح‌های ملی کشور همزمان با افتتاح بیش از ۳۳ هزار طرح عمرانی و اشتغال‌زایی روستایی و عشایری با سرمایه‌گذاری گذاری ۱۳ هزار و ۱۲۲ میلیارد تومانی تاکید کرد که روستاییان در شرایط جنگ اقتصادی امنیت غذایی ما را تامین می‌کنند و این بار را بر دوش می‌کشند.
آفتاب‌‌نیوز :

«حسن روحانی» رییس ‌جمهوری، عصر امروز در آیین «بیست‌وهفتمین هفته افتتاح طرح‌های مهم ملی کشور» همزمان با پانزدهم مهر روز «روستا و عشایر»، بیش از ۶ هزار و ۷۵۰ طرح عمرانی و ۲۶ هزار و ۵۱۲ طرح اشتغال روستایی وعشایری را افتتاح کرد.

این آیین که به صورت ویدئوکنفرانس، همزمان در ۱۳ استان انجام شد، شامل ۱۱۲ طرح عمران روستایی، ۹۱۳ طرح آموزشی، یک هزار و ۹۱۳ طرح ارتباطی، ۷۲ هزار و۲۸۲ طرح مسکن روستایی، ۳۱۳ طرح بهداشتی، ۶۲۵ طرح عشایری، ۲۹۲ طرح گازرسانی، ۱۵۰طرح برق‌رسانی، ۱۱۳ طرح ورزشی، ۶۷۴ طرح ورزشی و ۶۷۴ طرح راه روستایی، ۸۱۱ طرح هادی، ۸۳۰ طرح محرومیت زدایی و ۴ کتابخانه و مجتمع فرهنگی و بیش از ۲۶ هزار و ۵۰۰ طرح اشتغال‌زایی می‌شود.

بهره‌برداری از ۱۳ هزار میلیارد تومان طرح روستایی و عشایری

اجرای این ۳۳ هزار و ۲۶۲ طرح، نیاز به سرمایه گذاری حدود ۱۳ هزار و ۱۲۲ میلیارد تومان داشته و پیش‌بینی می‌شود بهره‌برداری از این طرح‌ها، منجر به ایجاد ۸۶ هزار و ۸۹۴ فرصت اشتغال پایدار مستقیم شود.

این افتتاح گسترده با محوریت معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و همکاری وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، جهادکشاورزی، راه ‌و شهرسازی، نیرو و همچنین برخی نهادهای حاکمیتی کشور مانند کمیته امداد حضرت امام، ستاد اجرایی فرمان امام، بسیج سازندگی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برنامه ریزی و عملیاتی شده است.

در این مراسم روحانی فت: می‌توانیم به مردم اعلام کنیم که برق‌رسانی و گازرسانی به روستاهای کشور تا پایان دولت دوازدهم، تکمیل و آخرین گام‌های آن برداشته می‌شود.

وی افزود: البته یکی دو استان مانند سیستان و بلوچستان در این مسیر از ابتدا عقب بوده‌اند که در این آمارها مدنظر نیست.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: امروز یک افتخار بزرگی نصیب کشور شده است، زیرا در بخش گاز خودکفا شده‌ایم و حتی در فصل زمستان نیز می‌توانیم گاز صادر کنیم. امروز بسیاری از روستاهای کشور از نعمت گاز برخوردارند به طوری که قبل از این دولت تعداد روستاهای دارای گاز ۱۴ هزار روستا بود، اما این رقم امروز به ۲ برابر افزایش یافته و تعداد روستاهای گازدار به ۳۲ هزار روستا رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه روستاییان و عشایر برای ما بسیار مهم هستند، گفت: آنها تولیدگران بزرگ کشور محسوب می‌شوند، روستاییان در شرایط جنگ اقتصادی امنیت غذایی ما را تامین می‌کنند و این بار را بر دوش می‌کشند.

رئیس‌جمهوری افزود: خدمت‌رسانی به روستاییان و عشایر را به‌عنوان یک وظیفه مهم اجتماعی تا پایان کار دولت دوازدهم ادامه می‌دهیم و معتقدیم توسعه روستا کاهش مهاجرت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

عملیات اجرایی و بهره‌برداری از ۳۰۱ طرح گازرسانی روستایی کرمان

در این مراسم عملیات اجرایی و بهره‌برداری ۳۰۱ طرح گازرسانی روستایی در استان کرمان با دستور رئیس‌جمهوری آغاز شد.

در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی روستایی و عشایری کشور عملیات اجرایی و بهره‌برداری ۳۰۱ طرح گازرسانی استان کرمان شامل ۱۴۶ روستا، ۵ شهر و ۱۵۰ صنعت با اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومان با دستور حسن روحانی آغاز شد.

معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد که تا پایان دولت دوازدهم، تعداد روستاهای متصل به شبکه گاز طبیعی به ۳۵ هزار روستا می‌رسد.

«حسن منتظرتربتی» در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی روستایی و عشایری کشور گفت: یکی از مشخصه‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم، گازرسانی روستایی بوده و دو اتفاق ویژه در حوزه گاز در این مدت افتاده است؛ افزایش تولید در عسلویه و همچنین افزایش گازرسانی به روستاها.

وی افزود: در ابتدای دولت یازدهم ۱۴ هزار روستای گازدار در کشور وجود داشت اما امروز این تعداد به ۳۲ هزار روستا رسیده؛ گازرسانی به ۴ هزار و ۲۰۰ روستا نیز در حال اجراست و ان‌شاالله تا پایان دولت دوازدهم ۳۵ هزار روستای گازدار خواهیم داشت. به این ترتیب در مجموع دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲۱ هزار روستا به شبکه گاز کشور متصل شده و خواهند شد که تقریبا معادل گازرسانی به بیش از ۵۰ روستا در هر هفته است.

افتتاح ۴۸۰ طرح اشتغال روستایی و عشایر

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان این آیین افتتاح ۴۸۰ طرح اشتغال روستایی و عشایر را افتتاح کرد. این اقدام که در راستای تحقق اصل ۲۹ قانون اساسی و اجرای نظام رفاهی برداشته شد، شرایطی را فراهم می‌آورد تا هیچ نیازمندی از چتر پوشش بیمه تامین خارج نماند. برای این مهم یک هزار و ۴۲۵ میلیارد تومان منابع برای تامین سهم دولت برای بیمه روستاییان فراهم شده است و در نتیجه ارائه خدمات برای یک میلیون و ۴۴۰ هزار نفر از خانوارهای روستایی کمتر برخوردار که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند را فراهم می‌کند تا کمک حال این افراد در دوران پیری و ازکارافتادگی آنها باشد.

شریعتمداری در این افتتاح همچنین خبر داد تا کنون با تامین ۱۲ هزار میلیارد تومان از مبلغ ۲۲ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته از از صندوق توسعه ملی برای موضوع اشتغال روستایی،۲۲ هزار و ۴۵۰ روستا و ۴۴۳ شهر برای اجرای ۱۳۵ هزار طرح فعالیت روستایی منابع مالی خود را دریافت کرده‌اند تا موجبات ایجاد ۲۱۰ هزار اشتغال فراهم شود.

افتتاح طرح برق امید

رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز در جریان این آیین، از اتصال ۱۵۸۰ روستا در ۲۲ استان کشور به شبکه برق خبر داد. همچنین همزمان با اجرای طرح برق امید، طبق مصوبه هیات وزیران در آغاز شهریور ماه، از آبان حدود ۱۰ میلیون هموطن روستایی به دلیل رعایت شیوه درست مصرف از امتیاز تخفیف ۱۰۰درصدی این طرح برخودار خواهندشد.

اتصال ۷۶ هزار و ۲۰۰ مدرسه به شبکه هوشمند مدارس دانا

همچنین «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جریان «پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید»، ضمن افتتاح فاز نخست شبکه هوشمند مدارس دانا، از اتصال ۷۶ هزار و ۲۰۰ مدرسه با سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیارد تومانی به این شبکه خبر داد.

وزیر ارتباطات در جهت تحقق عدالت آموزشی در طی این آیین افتتاح، از اختصاص بسته اینترنت آموزشی رایگان برای بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز، یک میلیون معلم و کادر آموزشی، چهار میلیون دانشجو و ۱۰۰ هزار استاد دانشگاه رونمایی کرد.

افتتاح ۲۵۰۰ کیلومتر طرح بهسازی و آسفالت راه روستایی

«محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی در جریان آیین افتتاح از طرح‌های روستایی و عشایری، طرح ملی ابرار (اقدام برای راه‌های اولیت‌دار روستایی) را افتتاح کرد.

این طرح از سال گذشته به عنوان طرح مهم دولت توسط سازمان راهداری اجرایی شد و هدف آن رفع محرومیت در روستاهای کشور است. در این طرح دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی احداث و بهسازی شد. از این میزان یک هزار و۱۰۰ کیلومتر راه جدید و یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر آسفالت و بهسازی راه روستایی انجام شده است.

افتتاح ۶۲۵ طرح تامین آب آشامیدنی در مناطق عشایری

«کاظم خاوازی» وزیر جهاد کشاورزی، نیز در جریان آیین بیست‌وهفتمین هفته افتتاح طرح‌های مهم ملی کشور گفت: با افتتاح ۶۲۵ پروژه آبرسانی در محلات عشایری کشور، زمینه دستیابی ۲۱ هزار خانوار عشایری به آب شرب سالم و پایدار را فراهم ساخت.

برای اجرای این پروژه‌ها، اعتبار ۳۴۲ هزار میلیارد تومان تخصیص یافته و هزار و ۷۱۰ کیلومتر لوله‌کشی و حدود ۹ میلیون مترمکعب عملیات خاکبرداری انجام و ۴۶ حلقه چاه آب برای این پروژه‌ها حفر شده است.

تامین آب شرب سالم پایدار از طریق شبکه انتقال و توزیع آب، ایجاد اشتغال پایدار، حمایت از فرصت‌های شغلی، افزایش تولید محصولات دامی و امنیت مرزها از اهداف اجرای این پروژه‌های ملی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین