کد خبر: ۶۷۵۱۷۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵

عبدالله عبدالله: شجریان میراث مشترک فرهنگی مردم منطقه بود

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در اطلاعیه ای درگذشت استاد محمدرضا شجریان را تسلیت گفت و آن مرحوم را «میراث مشترک فرهنگی» مردم منطقه نامید.
آفتاب‌‌نیوز :

عبدالله عبدالله روز جمعه در صفحه فیسبوک شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نوشت: با تأسف شامگاه پنجشنبه استاد محمد رضا شجریان، هنرمند بزرگ و آوازخوان نام‌دار حوزۀ تمدنی ما و زبان فارسی، به دیار ابدی شتافت.

وی افزود: مرگ استاد شجریان، میلیون‌ها انسان را در سراسر کرۀ خاکی به‌ویژه در کشورهای منطقه و فارسی زبان به ماتم نشاند و تکان داد.

عبدالله عبدالله: شجریان میراث مشترک فرهنگی مردم منطقه بود

عبدالله اضافه کرد: «محمد رضا شجریان، «میراث مشترک فرهنگی» کشورهای منطقه، معرفِ اشعار شاعران بزرگ زبان فارسی از جمله مولوی، حافظ، سعدی و فردوسی است.

شادروان شجریان آثار گران‌بهایی را به یادگار گذاشته که نام وی را ثبت تاریخ و جاودانه می‌سازد. فقدان چنین هنرمندی جایگزین ندارد.

بدین وسیله، مراتب همدردی و تسلیت خویش را به خانوادۀ استاد شجریان، مردم برادر و همسایه ایران و تمام کشورهای منطقه و فارسی‌زبان ابراز داشته و برای روح ملکوتی استاد شجریان بهشت برین می‌طلبیم.»

استاد "محمدرضا شجریان" هنرمند برجسته عرصه آواز و موسیقی سنتی ایران که از وی با عنوان "خسرو آواز ایران" یاد می‌شود، پس از تحمل دوره طولانی بیماری پنجشنبه شب در سن ۸۰ سالگی در بیمارستان جم تهران درگذشت.

آن مرحوم سال‌ها از بیماری ریه رنج می‌برد و طی روزهای اخیر به دلیل مشکلات ریوی و تنفس ناپایدار، افت فشار خون و افت سطح هوشیاری در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بود.

زنده‌یاد شجریشان زادهٔ اول مهر ۱۳۱۹ در مشهد، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس ایران زمین و نامزد ۲ جایزه گِرمی (Grammy Awards) بود و سایت انجمن آسیا او را به‌ عنوان پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی کرد. همچنین روزنامه ونکوورسان او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی در سال ۲۰۱۰ و یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌ بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین