کد خبر: ۶۷۵۲۱
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۳
گفت‌وگو با محسن غرویان

تحول در حوزه علمیه وظیفه کیست؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک استاد موسسه آموزشی امام خمینی‌(ره) با اشاره به بیانات مقام رهبری مبنی بر «ضرورت تحول در حوزه‌های علمیه» گفت: در حال حاضر فقه پویا و اجتهاد پویا تحقق پیدا کرده اما هنوز به حد ایده‌آل نرسیده است.

محسن غرویان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب، نظریه‌پردازی را از مهمترین محورهای بیانات مقام رهبری دانست و افزود: متاسفانه هنوز فاصله زیادی با چیزی که مدنظر امام(ره) و مقام معظم رهبری است، داریم و همه باید برای رسیدن به این مطلوب تلاش کنیم.

غرویان با اشاره به دیدار چند سال پیش جمعی از مدرسان حوزه علمیه با مقام رهبری گفت: در همان زمان هم ایشان تعبیر «باشگاه فکری» به کار بردند و بر لزوم وجود باشگاه فکری در حوزه‌های علمیه تاکید کردند، اجتهاد و فقه پویا نیز، محصول باشگاه‌های فکری و کرسی‌های نظریه‌پردازی است که باید به آن رسیدگی شود.

وی افزود: مخاطب اصلی و مستقیم فرمایشات مقام معظم رهبری، جامعه مدرسین و شورایعالی برنامه‌ریزی حوزه است و آنان می‌توانند رهنمودهای ایشان را برنامه‌ریزی و سپس اجرا و تنظیم کنند.

غرویان «آماده‌سازی متون درسی» را از دیگر نکات مورد تاکید رهبری دانست و افزود: برخی کتاب‌ها، حاوی مطالب خوبی است اما به روش روز و به روش نگارش صحیح نیست. من نمی‌گویم که سطح مطالب پایین بیاید، اما باید به شکل درسی تغییر شکل پیدا کند.

غرویان گفت: باید بر روی کتب درسی کار جدیدی صورت گیرد و در این زمینه شورایعالی حوزه علمیه مسئولیت مستقیم برعهده دارد. 

وی در پایان افزود: نهادهای دولتی و نهادهای دیگر هم می‌توانند در این امر کمک کنند اما نقش اصلی برعهده مراجع معظم تقلید، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مدیریت حوزه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین