کد خبر: ۶۷۵۳۲۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
تذکرات قاضی به وکیل متهم ردیف اول

جنجال در سومین جلسه دادگاه تهیه‌کننده سریال «شهرزاد»

سیدمحمد امامی تهیه کننده سریال «شهرزاد» است که نامش از سوی نماینده دادستان تهران و برخی متهمان پرونده بانک سرمایه در دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی مطرح شد.
آفتاب‌‌نیوز :

سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سید محمد امامی و ٣٣ متهم دیگر امروز(شنبه) در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی برگزار شد و ابتدای جلسه قاضی دادگاه تذکراتی به وکیل متهم داد و گفت: دادگاه از مسیر قانون خارج نمی‌شود.

در ابتدای جلسه با دستور قاضی دادگاه، سیدمحمد امامی متهم ردیف اول پرونده در جایگاه قرار گرفت.

جنجال در سومین جلسه دادگاه تهیه‌کننده سریال «شهرزاد»

پیش از دفاع متهم ردیف اول پرونده، قاضی مسعودی مقام گفت: در جلسه قبلی مطالبی از سوی وکیل امامی مطرح شد که برخی برخلاف واقع بود و در فضای مجازی مطرح شد؛ ما در دادگاه فقط کار حقوقی می‌کنیم و آنچه که بیان شده مفاد کیفرخواست است.

وی ادامه داد: فونت کیفرخواست خوانده شده که در اختیار نماینده دادستان به عنوان قرائت کننده در جلسات قبل قرار گرفت، متفاوت از سیستم ما است اما محتویات هیچ تفاوتی ندارند؛ کیفرخواست از طریق سیستم ابلاغ شده و به صورت سیستمی قابل مشاهده است.

قاضی مسعودی مقام اظهارداشت: قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست هیچگونه تفاوتی ندارند.

وی اضافه کرد: همه مستندات وجود دارد و اگر دقت نداشته‌اید باید دقت می‌کردید تا می‌دید که منطبق با کیفرخواست بوده، من یک به یک آن را مطالعه کردم و سرسوزن آنچه خوانده شد با آنچه که شما از دادگاه گرفته‌اید، تفاوتی ندارد.

قاضی مسعودی مقام خطاب به وکیل محمد امامی افزود: سال ۹۷ که محاسن نداشتید در زمانی که هیئت مدیره بانک سرمایه بخشایش و توسلی و کاظمی بود، به دفتر من مراجعه کردید و گفتید من وکیل و مسئول وصول مطالبات بانک سرمایه بودم و بیان کردید که مستنداتی دارید در رابطه با فساد بانک سرمایه، هیئت مدیره و برخی از افرادی که تسهیلات گرفته اند و نام برخی از افراد متهم در پرونده حاضر را به صراحت و ضمنی بیان کردید. به دفترم اعلام کردم برای آنکه ذهنیت ایجاد نشود از شما دعوت نکنند؛ شما مدام می‌گویید قاضی عادل دادگاه اما بعد می گویید عدالت را در این دادگاه جستجو نکنید در حالی که دادگاه فقط اجازه قرائت کیفرخواست را داده است.

قاضی مسعودی مقام خطاب به وکیل متهم ردیف اول تذکر داد: شان و شئونات وکالت را رعایت کنید و در زمان مقرر دفاعیات خود را بیان کنید؛ ما هیچ گاه پا را از قانون فراتر نمی‌گذاریم.

قاضی مسعودی مقام خطاب به وکیل متهم که ادعا داشت به وی کیفرخواست داده نشده، گفت: شما حتی کیفرخواست برای جلب دادرسی را مطابقت ندادید و حتی تفاوت فونت تایپ را متوجه نشده اید.

قاضی دادگاه با نشان دادن مستندات گفت: درخواست شما موجود است و امضای شما مبنی بر دریافت محتویات درخواستی نیز وجود دارد که در پایین امضا کلمه «یا فاطمه زهرا» قید کرده‌اید.

وی ادامه داد: در نوزدهم خرداد سال ۹۹ اولین درخواست شما وجود دارد دروغ نگویید و شان دادگاه را حفظ کنید شما در نامه نوشته اید که کیفرخواست ابلاغ شد و من ایراداتی دارم امضا کرده اید.

قاضی مسعودی مقام گفت: شما حق دارید در رسانه ها و فضای مجازی اکاذیب، توهین و افترا روا دارید؛ کدام دادگاه ۷۰ جلسه رسیدگی برگزار کرده‌اند اگر شما می‌گویید عدالت یعنی پذیرش حرف شما و برائت، درست نیست عدالت یعنی کاری که ما منطبق با قانون انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد از جمله کارتون‌خواب‌های بی بضاعت از این دادگاه حکم برائت گرفته اند همچنین برخی از مدیران را هم گفته‌ایم که اتهامات منتسب به شما نبوده و مربوط به مدیران پایین دستی بوده است.

قاضی دادگاه با تاکید بر اینکه از دادگاه از مسیر قانون خارج نمی‌شود، خاطرنشان کرد: هیچ کسی با شما جهت ندارد؛ شما اظهارات و دفاعیات و ادله نماینده دادستان را بشنوید و بعد دفاعیات خود را داشته باشید.

حاشیه‌های دفاع وکیل متهم ردیف اول

پس از آن قاضی مسعودی مقام ضمن تفهیم اتهام به سیدمحمد امامی متهم ردیف اول گفت: آیا اتهامات انتسابی را قبول دارید؟

متهم پاسخ داد: به هیچ وجه.

قاضی مسعودی مقام از متهم پرسید: آیا خود دفاع می کنید یا وکیل مدافع؟

متهم پاسخ داد: ابتدا وکیل دفاع می کند.

سیدمهدی کریمی فارسی ضمن قرار گرفتن در جایگاه گفت: از نظر شکلی در دفاع ٢۴ خرداد سال جاری در هم درخواست کردم لایحه تکمیلی منوط به این است که پیوست های دادخواست به من داده شود که نشد.

قاضی مسعودی مقام پاسخ داد: همه محتوای پرونده را در اختیارتان قرار می دهیم.

این وکیل دادگستری درباره خود گفت: در سال ٩۵ بازنشسته شدم و هیچ وقت مسئول ویژه مطالبات بانک سرمایه نبودم.

کریمی فارسی با بیان اینکه مقدماتی برای اظهار دارد، افزود: قراردادهای بانکی نظام بانکداری جمهوری اسلامی پوششی برای دریافت سود است و نظام بانکداری ما در هیچ گاه از مشارکت‌ها، در ضرر مشتری شریک نمی شود. آنچه مسلم است نظام بانکداری ما به قانون پولی و بانکی کشور پایبند نبوده است.

این وکیل دادگستری درباره حق‌الوکاله خود در این پرونده گفت: من ۶٠٠ میلیون تومان بابت این پرونده حق الوکاله دریافت کردم.

کریمی فارسی اظهار داشت: با علم بر اینکه نظام بانکی ما پیش فاکتور صوری را به رسمیت می شناسند آیا انصاف است که بیاییم به آنچه نظام بانکی اشراف و اطلاع داشته، مشتریان نظام بانکی را تحت تعقیب قرار دهیم. نظام بانکی ما به دنبال سود است و شاکله و راس هرم بانک مرکزی است که با اتخاذ تصمیمات اشتباه جان اقتصاد کشور را گرفته است.

تذکرات پی در پی قاضی برای دفاع از متهم

این وکیل دادگستری علی رغم تذکرات مکرر قاضی مبنی براینکه در مقام دفاع از موکل خود و در چارچوب کیفرخواست سخن بگویید و با توجه به اتهامات انتسابی دفاع کنید، گفت: پنج سال است که در رسانه ها به موکلم هجمه وارد شده است. من به اصل برخورد دادگاه ایراد دارم؛ نظام بانکی مطابق مقررات عمل نکرده است.

این وکیل دادگستری علی رغم مدت زمان یک ساعت و نیم فرصت دفاع، بدون ورود به دفاع از موکل خود به بیان کلیات پرداخت.

وی گفت: ٢٢ هزار صفحه پرونده نیاز به زمان برای مطالعه دارد.

قاضی مسعودی مقام گفت: شما فرصت بیشتری برای مطالعه بگذارید چون وقت دادگاه بیش از این گرفته نشود.

شکایت بانک سرمایه به شرح کیفرخواست است

در ادامه جلسه، نماینده بانک سرمایه با دستور قاضی دادگاه در جایگاه قرار گرفت و گفت: شکایت ما از طریق لایحه به شرح کیفرخواست ارائه شده و حول محور اقداماتی که در بانک سرمایه رخ داده و تسهیلات پرداخت شده است.

وی ادامه داد: ورود آقای امامی، گرفتن تسهیلات و استفاده از آنها با عناوین مجرمانه تطبیق داشته و مشخص شده که او پولشویی انجام داده و خسارت جبران ناپذیری به بانک سرمایه وارد کرده‌ است.

نماینده بانک سرمایه با اشاره به اظهارات وکیل امامی گفت: این وکیل دادگستری به جای دفاع از موکل خود که اموال بانک سرمایه را به تاراج برده و منجر به فشار بسیار زیاد به بانک شده‌ است از صبح در دادگاه مدام مدعی است که کیفرخواست را نگرفته در حالیکه طبق مستندات رسید دریافت را داده است و می توانست هنگام دریافت موارد درخواستی از دفتر قاضی دادگاه قید کند که چه مواردی را دریافت نکرده است.

قاضی مسعودی مقام گفت: برای اولین بار است که چنین صحبت‌هایی از وکیل در دادگاه می‌شنویم شما مستندی می‌خواهید می‌توانید اعلام کنید تا ما آن را به شما بدهیم.

وی افزود: آقای وکیل از موکل خود دفاع کنید یک ساعت و نیم وقت دادگاه را گرفته‌اید اما هیچ دفاعی نمی‌کنید؛ اگر ایرادی به گزارش ها دارید آن را اعلام کنید و در مقام دفاع اگر حرفی دارید بزنید. قاضی مسعودی مقام اظهارداشت: می توانید وقت بیشتری بگذارید پرونده را بخوانید این که دائماً می‌گوید چیزی به شما ابلاغ نشده درست نیست هر چیزی که به شما ابلاغ نمی‌شود؛ پرونده موجود است بیش از ۱۰ جلسه در دادگاه‌ها آمدید و پرونده را مطالعه کردید.

قاضی مسعودی مقام تصریح کرد و با تذکر مجدد به وکیل متهم ردیف اول گفت: اگر دفاعی دارید صحبت کنید اما اگر چیزی ندارید وقت دادگاه را بیش از این نگیرید.

در ادامه جلسه دادگاه، با دستور قاضی مسعودی مقام، وکیل شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان و تدبیرگران اطلس در جایگاه قرار گرفت و گفت: ما از محمد امامی به عنوان متهم اصلی و سردسته، سید مهدی هاشمی به عنوان مدیر عامل وقت تجارت آفرین سون قشم، شیرخان و فرشاد صادقی به عنوان دیگر متهمان شکایت کردیم همچنین از یاسر ضیایی شیرکلایی، علی بخشایش، حمید ترکمان و رمضانعلی رحمتی نیز شکایت کردیم که در دادسرا در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: موضوع شکایت نیز تحصیل مال از طریق نامشروع، حیف و میل وجوه از طریق انعقاد قراردادهای صوری، تبانی با طرف‌های قرارداد و اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور است و موارد مندرج در کیفرخواست و دلایل و مستندات همان است که در کیفرخواست وجود دارد.

وکیل شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان اضافه کرد: آنچه به عنوان کیفرخواست توسط نماینده دادستان در دادگاه قرائت شد و آنچه که به ما به عنوان کیفرخواست ارائه شد عیناً با هم تطابق دارد.

وی افزود:‌ خود آقای امامی و آقای کریمی فارسی وکیل وی نسبت به بدهی‌های خود به صندوق سرمایه‌گذاری فرهنگیان اذعان دارند و اعلام کرده‌اند که به شرکت ما بدهکار هستند و باید بدهی خود را پرداخت کنند.

نماینده دادستان: با قوت تمام ماهیت پرونده را افشا خواهم کرد

پس از آن امیررسول قهرمانی در جایگاه قرار گرفت و گفت: آقای وکیل بعد از هیاهوهای رسانه ای و مناظره طلبی ها، یک ساعت و نیم به خاطره گویی، دوران قضایی، بیان ایرادات نظام بانکی، درخواست برخورد با بانک مرکزی و دریافت تسهیلات با فاکتورهای صوری را مطرح کرد اما از موکل خود دفاعی نداشت؛ یک لحظه تصور کردم در کافه نشسته‌ام و می‌خواستم درخواست اسپرسو بدهم.

قهرمانی ادامه داد: وکیل متهم امامی اعلام کرد که مسئول وصول مطالبات بانک سرمایه نبوده است حال آنکه این چنین نیست و ما اسناد مسئولیت وی در بانک سرمایه را داریم و شکایت بانک سرمایه از وکیل متهم امامی هم به این خاطر است که وی وکیل بانک سرمایه بوده و به اسناد این بانک دسترسی داشته و الان وکالت متهم امامی را پذیرفته است.

نماینده دادستان اظهار داشت: آقایان نمی‌خواهند ما به پرونده ورود ماهوی کنیم اما همینجا اعلام می‌کنم که من با قوت تمام به پرونده ورود ماهوی می‌کنم و همه ماهیت پرونده را افشا خواهم کرد.

وی اضافه کرد: آقایان در فضای مجازی با تیم رسانه‌ای که داشتند اینگونه القا کردند که حجم کیفرخواست قرائت شده در دادگاه با نسخه اصلی تفاوت داشته حال آنکه باید می‌گفتند موضوع کیفرخواست فرق داشته که البته هر دوی این ادعاها باطل است و نه حجم و نه موضوع کیفرخواست قرائت شده در دادگاه با نسخه اصلی تفاوت ندارد.

نماینده دادستان افزود: آقای وکیل متهم امامی اعلام کرده که در کیفرخواست اسم وکیل قید نشده است؛ پاسخ دهید که در کدام قانون آمده که اسم وکیل باید در کیفرخواست درج شود.

وی اضافه کرد: اعلام کردند که به ما اجازه نمی‌دادند پرونده را مطالعه کنیم که این پاسخ داده شد، این تیم فساد آنقدر پیچیده بود که نگران بودند برخی متهمان بی‌بضاعت پرونده پس از دستگیری دست به افشاگری بزنند بنابراین برخی از افراد را از کشور خارج کردند از جمله آقای پرویز نسترن تهران.

قهرمانی ادامه داد: همه ضمانت‌نامه‌ها از حساب پرویز نسترن تهرانی دریافت می‌شد؛ در سال ۹۷ یکی از ضابطین پرونده به ما مراجعه کرد و اعلام کرد پرویز نسترن تهرانی از مرز عراق وارد کشور شده است؛ ما پس از ردگیری وی پس از دو ماه وی را دستگیر کردیم و تازه فهمیدیم پرویز نسترن تهرانی در این پرونده هیچ کاره است و صرفاً از حساب‌های او استفاده شده است.

نماینده دادستان گفت: حتی پرویز نسترن تهرانی را تهدید کردند که اگر بازداشت بشوید و افشاگری کنید زندگی‌ات را به آتش می‌کشیم.

قهرمانی اظهار داشت: وکیل متهم امامی می‌گوید جلد ۵ و ۶ پرونده را خواستم و به من نداند؛ من اینجا اعلام می‌کنم که ما با افتخار از ندادن این جلدهای پرونده به شما یاد می‌کنیم زیرا به شما اعتماد نداریم و می‌خواستیم اسرار پرونده حفظ شود؛ طبق قانون فقط باید آن بخش از پرونده که ناظر بر اتهامات منتسب به موکل شما آقای امامی بود به شما داده می‌شد که همین کار نیز صورت گرفت.

نماینده دادستان با اشاره به اخذ تسهیلات توسط یکی از شرکت‌های متهم امامی گفت: شرکت سون قشم یکی از شرکت‌های آقای امامی است که دفتر اقامتش در جزیره قشم است؛ سال ۹۲ آقای امامی سهامدار این شرکت می‌شود و افراد قبلی از این شرکت خارج می‌شوند؛ شرکت درخواست ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات می‌کند و این درخواست مستقیماً به بخشایش ارائه می‌شود؛ سال ۹۱ آقای امامی مشاور آقای بخشایش بود و با وی رابطه نزدیک داشت؛ روند عادی در ارائه تسهیلات این است که درخواست باید به شعبه ارائه شود و شعبه باید بررسی‌های اولیه را انجام دهد، اما در این مورد شاهد بودیم که درخواست به بخشایش ارائه شد و بخشایش پاراف کرد؛ در نهایت ۵۰ میلیارد تومان توسط شرکت سون قشم اخذ شده است.

نماینده دادستان اضافه کرد: هر شرکتی که می‌خواهد تسهیلات دریافت کند. باید مسدودی در حسابش بیاورد، بنابراین در این مورد پنج میلیارد تومان در حساب امامی مسدود شد و جالب آنکه آن پنج میلیارد مسدودی متعلق به هادی رضوی بود که آن هم جزو تسهیلات دریافتی از بانک سرمایه بود.

وی ادامه داد: قرار بود این میزان تسهیلات از شعبه قشم پرداخت شود اما اعلام شد که چون شعبه قشم کد بانک مرکزی را ندارد نمی‌تواند این میزان تسهیلات را پرداخت کند. بنابراین تقاضا می‌کنند که تسهیلات از شعبه اسکان داده شود؛ امامی از مدیر تا هیئت مدیره شعبه اسکان را چیده بود و پرونده نیز به شعبه اسکان می‌آید.
نماینده دادستان اظهارداشت: جالب این است که حسب مقررات بانکی باید یک میانگین موجودی در شرکت درخواست کننده تسهیلات وجود داشته باشد اما تأسف‌آور اینکه شرکت سون قشم آقای امامی افتتاح حسابش در روز تسهیلات بوده است و اصلاً گردش حساب نداشته است.

قهرمانی گفت: وکیل متهم امامی اشاره می‌کند که تسهیلات گرفتن با فاکتورهای صوری امری مرسوم است و همه مردم این کار را می‌کنند؛ باید در جواب ایشان گفت که آن ۵۰ میلیونی که مردم عادی با فاکتور صوری از بانک دریافت می‌کنند، عقد قرض‌الحسنه است، اما بانک مرکزی بالای ۱۰۰ میلیون تومان را به عنوان قرض‌الحسنه نمی‌شناسد؛ بنابراین آقایان که سال ۹۲، ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک سرمایه گرفته‌اند قطعاً باید بر اساس یکی از عقود تسهیلات این کار را می‌کردند و صدور فاکتورهای صوری در قالب این عقود تسهیلات با این حجم از دریافتی، خلاف مقررات بوده است.

نماینده دادستان گفت: فاکتوری که صادر کردند و بر اساس آن تسهیلات گرفتند متعلق به شرکت سرافرازان روشن بود؛ این شرکت در سال ۸۴ تأسیس شده و صوری بودنش محرز است و سرمایه‌اش ۵۰۰ هزار تومان بود، اما فقط در یک نسخه ۱۲ میلیارد برای امامی فاکتور صادر کرد.

قهرمانی گفت: آقای وکیل می‌گوید که بانک سرمایه یک بخش از تسهیلات را مسدود کرد؛ بر اساس مصوبه هیئت مدیره، امامی موظف بود برای شرکت اخذکننده تسهیلاتش، پنج میلیارد تومان مسدودی بگیرد که این میزان را هادی رضوی تأمین کرد و امامی باید ۲۰ میلیارد تومان را نیز در قالب ملکی وثیقه می‌گذاشت، اما امامی در روز اخذ تسهیلات به بانک نامه می‌زند که نمی‌توانم ملک را به عنوان وثیقه بگذارم بنابراین در مرحله نخست ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات می‌گیرد و ۱۰ میلیارد را نیز به عنوان مسدودی نگه می‌دارد که این ۱۰ میلیارد نیز در واقع تسهیلات خود بانک سرمایه بوده است و در مرحله بعد ۲۰ میلیارد را بدون وثیقه دریافت می‌کند؛ سپس در تهاتری ظالمانه، امامی تسهیلات مسدودی را نیز آزاد می‌کند و آن‌ها را نیز برمی‌دارد.

نماینده دادستان اظهار داشت: امامی در درخواست تسهیلات عنوان کرده که می خواهد در پتروشیمی و پالایشگاه صرف کند اما طبق ردیابی پول ها، بخشی از تسهیلات به هادی رضوی پس داده شده، بخشی برای تبدیل به ارز به چند صرافی داده شده، بخشی به نام مدیر تولید شبکه سینمای خانگی رفته است.

وی ادامه داد: بخشی از پول ها به نام دختر ۱۴ ساله یکی از متهمان واریز شده، بخشی از پول ها به حساب هنرپیشه های شاخص که قرارداد فعالیت با امامی نداشتند واریز شده است همچنین بخش های دیگری از این تسهیلات به حساب یکی از مدیران شرکت هفت ستاره فرهنگ ایرانیان، سس بهروز، پرویز نسترن تهرانی، شیرخان، محمد حسن زرین اقبال داماد امامی و بخشی هم با واسطه به حساب مشترک مادر و خواهر امامی واریز شده است.

در این هنگام با توجه به نزدیک شدن به اذان ظهر، قاضی مسعودی مقام با اعلام ختم جلسه سوم، اظهارداشت: جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده روز دوشنبه ٢١ مهر ماه در دو نوبت صبح و بعد ازظهر برگزار می شود.

قاضی مسعودی مقام خطاب به وکیل متهم ردیف اول اظهارداشت: برای مطالعه پرونده زمان بیشتری بگذارید تا در زمان قانونی بتوانید از موکل خود دفاع کنید.

سیدمحمد امامی تهیه کننده سریال «شهرزاد» است که نامش از سوی نماینده دادستان تهران و برخی متهمان پرونده بانک سرمایه در دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی مطرح شد.

٢٧ مرداد ماه نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و ٣٣ متهم دیگر به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد. در این جلسه قهرمانی نماینده دادستان به قرائت بخش اول کیفرخواست ۲۴۰ صفحه ای متهمان و دلایل انتساب جرم پرداخت.

دومین جلسه دادگاه این پرونده ١۵ مهر ماه سال جاری برگزار شد و در جلسه دوم نیز بخش دیگری از کیفرخواست توسط امید فولادی و امیر رسول قهرمانی نمایندگان دادستان قرائت شد.

رسول امیرقهرمانی نماینده دادستان تهران در یکی از جلسات دادگاه بانک سرمایه گفت: سیدمحمد امامی و احسان دلاویز (متهم ردیف دوم پرونده) در بانک سرمایه همه کاره بودند و در اعطای تسهیلات به خود و سایرین دخالت می‌کردند. امامی بازیگر اصلی میدان تهاترها با بانک سرمایه بوده است و از طریق ارتباط با دلاویز و فردی که از بستگان رضوی و مدیر شرکت توسعه ساختمان بانک سرمایه بوده ملک خریده و ۳۰ میلیارد گران‌تر به شرکت توسعه فروخته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
1
برخی قوانین موجود و بخشنامه های ساعتی موجب بروز چنین اختلاس هایی در جامعه می شود. آیا وقت آن نرسیده نسبت به بستن راه مفسدان از طریق اصلاح قوانین ناقص اقدام شود؟!
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
1
همش نمایشه..این بدبختا که میگیرینشون ظاهر قضیه هستن....بقیتون راست راست راه میرین... و هیچ ردی هم نمیزارین
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین