کد خبر: ۶۷۵۶۱
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۷
رئیس كمیسیون بهداشت مجلس:

مرزهای سلامت مردم مورد تجاوز انواع بیماریها است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- رئیس كمیسیون بهداشت مجلس گفت: سلامت مردم كشور مظلوم واقع شده است، مرزهای سلامت مردم هر روز به طور مداوم مورد تجاوز انواع بیماریها و خطرات است اما به میزانی كه به حفظ مرزهای سرزمینی توجه می شود به حفظ مرزهای سلامت توجه نمی‌شود.

به گزارش آفتاب امیدوار رضایی، امروز در مراسم روز جهانی ایدز، در تالار علامه امینی دانشگاه تهران، افزود: موضوعی كه برای من عجیب است این است كه هنگامی كه یك قایق كوچك دشمن به محدوده سرزمین ما تجاوز می‌كند، با تمام قوا با آن مقابله می كنیم كه كار درستی است اما هنگامی كه بیماریها مرزهای سلامت مردم را مورد تجاوز قرار می‌دهند، برخورد لازم را انجام نمی‌دهیم.
وی ادامه داد: واقعاً موضوع سلامت مردم مظلوم واقع شده است، مرزهای سلامت مردم در خطر است اما چون آگاهی لازم در مورد این خطرات در بین سیاستمداران وجود ندارد، وقتی جان انسانها به علت این مسائل به خطر می‌افتد، بسیج جدی مانند آنچه در برابر تجاوز به محدوده سرزمینی رخ می‌دهد اتفاق نمی‌ افتد.
وی گفت: از نظر شرعی و قانونی دفاع از مرزهای سلامت مردم هم به اندازه مرزهای سرزمینی لازم و واجب است و باید با اطلاع رسانی مناسب دولت و ملت بسیج عمومی برای حفظ مرزهای سلامت را انجام دهیم.
رضایی افزود: در شرایط جغرافیایی خاصی قرار داریم و مرزهای سلامت مردم مورد تهدید جدی است و باید فعالیتهای جدی تری برای حفاظت از این مرزها انجام دهیم.
رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مسئله دیگر این است كه گاهی باورهای نامناسب موجب می‌شود برخی آمارها در كشور واقعی نباشد، چرا باید علت ابتلای 24 درصد مبتلایان به ایدز در ایران نامشخص باشد، باید شرایط فراهم شود كه بیماران به سیستم اعتماد كنند و در یك محیط امن واقعیتها را بگویند.
وی افزود:‌ مسئله‌ای كه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، آموزش همگانی در مورد بیماری ایدز است، متاسفانه گزارشهایی كه از همكاری آموزش و پرورش در این مورد به مجلس می رسد حاكی از همكاری ضعیف این دستگاه دولتی در مورد آموزش و آگاهی رسانی در این مورد است.
وی گفت: همكاری بین بخشی در دولت در مورد سلامت مردم باید جدی تر گرفته شود، در مورد سلامت زندانیان دیدیم كه همكاری وزارت بهداشت با قوه قضائیه موجب جهش شاخصهای سلامت در زندانها شد، وقتی با چنین همكاریهایی این قدر می‌توانیم به سلامت مردم كمك كنیم چرا از این ظرفیت این قدر كم در كشور استفاده می شود.
رضایی افزود: باید علاوه بر جدی گرفتن خطراتی كه گروههای با رفتار پر خطر را تهدید می‌كند، آگاهی رسانی به كل جامعه در مورد این بیماری و سایر خطرات سلامت جدی گرفته شود، این حق مردم است كه این نوع آگاهی ها را داشته باشند و دولت باید بسترسازی برای فعالیت سازمانهای غیر دولتی در زمینه آگاهی رسانی مناسب به مردم را فراهم كند.
وی گفت: زنگ خطر بیماری ایدز به صدا درآمده است و خطر بیش از همه سلامت زنان و اطفال را تهدید می‌كند، باید جرئت كنیم و برای آموزش شفاف و بدون پنهانكاری با مردم وارد عمل شویم.
رئیس كمیسیون بهداشت مجلس اضافه كرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سند چشم انداز 20 ساله، قانون برنامه توسعه چهارم و قوانین بودجه سالانه تكالیف متولیان سلامت كشور مشخص شده است، اگر همین برنامه ها به درستی اجرا شود بسیاری از مشكلات حل می‌شود.
وی افزود: بر اساس قانون برنامه توسعه چهارم دولت موظف شده است برنامه استراتژیك كنترل ایدز با مصوب و اجرا كند، اما با گذشت یكسال از زمان این اقدام، هنوز این برنامه در دولت تصویب نشده است و ما منتظریم كه هر چه زودتر دولت این برنامه را مصوب و اجرا كند تا سهم هر دستگاه برای كنترل این بیماری در كشور مشخص شود.
وی گفت: بر اساس ماده 95 همین قانون نیز دولت باید طرح جامع كنترل آسیبهای اجتماعی را تصویب و اجرا كند كه موضوع بیماری رفتاری ایدز هم جزئی از آن است و متاسفانه هنوز این طرح نیز عملی نشده است.
وی افزود: خوشبختانه اعتبارات خوبی از جمله 5میلیارد تومان برای كنترل بیماریهای نوپدید، بیش از 200 میلیارد تومان برای یارانه دارو، 63 میلیارد تومان برای ذخیره داروهای استراتژیك، 5/2 میلیارد تومان برای بیمه محصولات خونی و غیره در اختیار وزارت بهداشت است بنابراین وظیفه سنگینی برای كنترل این نوع بیماریها بر عهده این وزارتخانه است.
وی گفت: امیدواریم سال آینده كه كل بودجه وزارت بهداشت تحت یك ردیف در اختیار این وزارتخانه قرار می گیرد شاهد مدیریت مناسب در هزینه كرد اعتبارات ملی بخش سلامت توسط این دستگاه باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین