کد خبر: ۶۷۵۶۴
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۲
پرونده هسته‌ای روی میز 1+5

رویارویی غرب و شرق در پاریس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- مقام‌های پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان در حالی برای بررسی پرونده هسته‌ای ایران در پاریس تشکیل جلسه داده‌اند که چین و روسیه مخالفت آشکار خود را در قبال تلاش کشورهای غربی برای افزایش فشارهای اقتصادی و سیاسی بر تهران اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌ها انتظار می‌رود در نشست امروز بعداز ظهر پاریس اعضای غربی گروه 1+5 خواستار تحریم‌های شدیدتر سازمان ملل شوند علیه ایران شوند، هرچند روسیه و چین تا کنون با این موضوع مخالفت کرده و دیدگاه تازه آنها در این زمینه در گفتگوهای امروز اهمیتی حیاتی دارد.

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران روز جمعه در لندن ملاقات کردند. 

پس از جلسه پنج ساعته روز جمعه، خاویر سولانا آن را «ناامید کننده» خواند و آقای جلیلی نیز گفت از نظر کشورمان کنار گذاشتن غنی‌سازی اورانیوم غیر قابل قبول است.
بعد از اين نشست مشاور سولانا در جلسه ای با حضور نمايندگان کشورهای روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا و آمريکا حاضر شد و شرح کوتاهی از نتايج مذاکرات اروپا با ايران را در اختيار آنها قرار داد.

دیپلمات‌های غربی مدعی هستند که ناکامی گفتگوهای روز جمعه ایران و کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌تواند بر مواضع گروه 1+5 در جلسه پاریس اثر منفی داشته باشد و پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان را به تصویب قطعنامه‌ای دیگر علیه ایران ترغیب کند.

شش کشور درگیر در موضوع پرونده هسته‌ای ایران پیش‌تر اعلام کرده‌بودند که برای تصمیم‌گیری در خصوص این موضوع تا روز نهم آذر ماه و مشخص شدن نتایج مذاکرات سولانا – ايران و همچنين توافق ايران با آژانس صبر می‌کنند. 

در مذاکرات پیشین گروه ۱+۵ در شهریورماه صدور سومين قطعنامه عليه ايران در شورای امنيت از سوی دو کشور روسيه و چين که شرکای اقتصادی ايران هستند، با مخالفت رو به رو شده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین