کد خبر: ۶۷۵۷۶۷
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲

آیا تب و سرفه ناگهانی علامت کرونای کودکان است؟

یک متخصص اطفال، علامت هشدار در کرونای کودکان را تنگی نفس دانست و گفت: پدر و مادر در صورت بروز تنگی نفس، سخت نفس کشیدن و تند نفس کشیدن کودک باید بدون فوت وقت به پزشک مراجعه کنند.
آیا تب و سرفه ناگهانی علامت کرونای کودکان است؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سید مهدی نقبایی کودکان را فرشته های معصوم و دوست داشتنی زندگی انسان ها دانست که رنگ آمیزی خاصی به دنیا می بخشند و اظهار کرد: پدر و مادر بسیار به کودکان عشق می ورزند و این علاقه زیاد موجب می شود یک ناخوشی کوچک در کودک در زندگی آنان اختلال ایجاد کند.

وی با بیان اینکه تا سال گذشته علائمی همچون سرفه، آبریزش و گلودرد عموما به سرماخوردگی نسبت داده می شد، تصریح کرد: از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون با ظهور یک بیماری نوپدید مواجه هستیم که همه جهان را تحت تاثیر خودش قرار داده و بسیاری از علائم بیماری ها را جابجا کرده است.

این متخصص اطفال و کودکان، صدای سرفه را طنین ناخوشایندی از دلواپسی و نگرانی در ذهن خانواده ها دانست و افزود: خانواده ها باید اطلاعات اولیه لازم درباره بیماری های تنفسی به ویژه در کودکان را داشته باشند و بدانند که سرفه، عطسه، آبریزش و گلودرد دلایل فراوانی از بیماری های عفونی مانند ویروس ها و باکتری ها گرفته تا گیر کردن یک جسم خارجی در مسیر تنفس، بیماری های آلرژیک همچون آسم، سینوزیت و آلرژی فصلی و غیر فصلی و بیماری های گوارشی مانند ریفلکس دارد.

نقبایی، با بیان اینکه بیماری های ویروسی شایع ترین علت ایجاد علائم تنفسی در کودکان است، گفت: پدر و مادرها با سه ویروس سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا آشنا هستند و این سه ویروس در حالت های خفیف علائم بسیار شبیه به هم دارند لذا پزشک متخصص نمی تواند تنها از طریق شرح حال و معاینه در کلینیک و بدون تست آزمایشگاهی فرق بین آنفلوانزا و کرونا را تشخیص دهد، زیرا در حالت های خفیف درمان ها نیز بسیار مشابه هستند؛ البته کاهش حس بویایی و چشایی تشخیص را به کرونا نزدیک تر می کند.

وی با اشاره به تفاوت استفاده از تست های آزمایشگاهی و سی.تی اسکن در کودکان و بزرگسالان، عنوان کرد: در ابتدای شیوع کرونا یک دیدگاه نادرست به جهان مخابره شد که فقط بزرگسالان و افراد دارای بیماری زمینه ای مبتلا می شوند، اما خیلی زود کرونای کودکان را مشاهده کردیم.

این متخصص اطفال، در پاسخ به این سوال که «آیا فرم شدید بیماری کرونا در کودکان نیز بروز پیدا می کند؟»، یادآور شد: متاسفانه کرونا می تواند در برخی از مواقع کودکان را به اورژانس و آی.سی.یو بکشاند و موجب مرگ و میر شود لذا این بیماری در کمین کودکان هم هست و والدین باید زمینه مراقبت را برای کودکان فراهم کنند و آموزش های لازم را با دقت و تمرکز به کودکان انتقال دهند.

وی با اشاره به علائم بیماران مشکوک به کرونا، خاطرنشان کرد: هر بیماری که دچار تب و سرفه ناگهانی شود و یکی از علائم ضعف و بی حالی، آبریزش، سردرد، گلودرد، درد عضلانی، تنگی نفس، تهوع و استفراغ و اسهال را داشته باشد، مشکوک به کروناست، اما کرونا طیف وسیعی از علائم را ایجاد می کند و در کودکان از بی علامتی و کم علامتی شروع می شود و به شدیدترین علائم می رسد.

نقبایی، علامت هشدار در کرونای کودکان را تنگی نفس دانست و گفت: پدر و مادر در صورت بروز تنگی نفس، سخت نفس کشیدن و تند نفس کشیدن کودک باید بدون فوت وقت به پزشک مراجعه کنند. همچنین تب ۴۰ درجه و بالاتر و تب پایدار که سه تا پنج روز طول کشیده، تشنج، کبودی لب، زبان و دور چشم و خشکی دهان و کاهش اشک و ادرار ناشی از کم آبی بدن نیز جزو علائم هشدار در کودکان مبتلا به کروناست.

این متخصص اطفال، ناتوانی در خوردن، نوشیدن و برقراری ارتباط و بی قراری شدید را از دیگر علائم کرونای کودکان دانست و اضافه کرد: کرونا را در جهان به تنگی نفس می شناسند و لذا والدین تنگی نفس در کودکان را جدی بگیرند. همچنین عود کردن بیماری بعد از بهبودی کودک از دیگر علامت های ابتلا به کروناست.

وی با بیان اینکه پیشگیری از کرونا در بزرگسالان مشابه کودکان است، متذکر شد: اولین دستور در پیشگیری از کرونا فاصله گذاری اجتماعی است، یعنی نبردن کودک به تجمعات و اماکن شلوغ روش بسیار موثری است. همچنین والدین استفاده درست از ماسک و شست وشوی مداوم دست ها را به کودکان بیاموزند، زیرا استفاده بد از ماسک خطر ابتلا را افزایش می دهد.

نقبایی، از پدر و مادرها خواست بهداشت تنفسی را به کودکان آموزش دهند و گفت: کودکان باید بدانند بعد از تماس با سطوح آلوده نباید دست خود را به سه نقطه حساس صورت یعنی دهان، بینی و چشم بزنند و با داخل آرنج یا دستمال کاغذی جلوی عطسه و انتشار ذرات تنفسی خودشان را بگیرند.

وی کرونا را ویروس فاصله دانست و بیان کرد: کرونا موجب شده حتی اعضای خانواده از یکدیگر فاصله بگیرند تا مبتلا نشوند و لذا بزرگترین دشمن برای کرونا نیز همین فاصله است و باید فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین