کد خبر: ۶۷۶۰۶
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۹

بوتو نگران امنیت مرزهای پاکستان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- نخست‌وزیر سابق پاکستان گفته‌است که جلوگیری از ورود نیروهای خارجی به داخل خاک پاکستان تنها در صورتی محقق خواهد شد که دولت این کشور اقداماتی جدی را برای برقراری دوباره حاکمیت قانون در مناطق قبیله‌ای شمال این کشور به انجام رساند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس بی‌نظیر بوتو که روز یکشنبه در شهر پیشاور مرکز ایالت سند پاکستان با خبرنگاران سخن می‌گفت خاطرنشان ساخت: «اگر پاکستان خود نتواند بر مناطق قبیله‌نشین تسلط پیدا کند فردا این نیروهای خارجی خواهند بود که برای کنترل اوضاع وارد این منطقه می‌شوند». 

به نظر می‌رسد اشاره خانم بوتو به نیروهای سازمان پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی باشد که طی ماه‌های اخیر بر میزان عملیات خود در مناطق مرزی میان افغانستان و پاکستان افزوده‌اند.

نخست‌وزیر پیشین پاکستان در ادامه گفت: «البته تاکید ما بر استفاده از نیروی نظامی برای بازگرداندن نظم و قانون به مناطق قبیله‌نشین به این معنی نیست که ما فکر می‌کنیم مشکلات این مناطق را می‌توان صرفا با استفاده از نیروی نظامی حل کرد». وی افزود: «مردم مناطق مرزی نیز همچون مردم سایر مناطق کشور هستند ما باید با فراهم کردن شرایط لازم برای پیشرفت و رفاه، آنها را وارد عصری تازه در زندگی‌شان کنیم».

بی‌نظیر بوتو با هشدار نسبت به گسترش بنیادگرایی در مناطق مرزی شمال پاکستان گفت: «آنچه که امروز در نواحی قبیله‌‌نشین اتفاق می‌افتد فردا به اسلام‌آباد خواهد رسید ... دنیا ما را به عنوان تماشاچیانی بی‌عرضه تلقی خواهند کرد اگر «کاهوتا» (تاسیسات هسته‌ای پاکستان) نیز به دست بنیادگرایان بیافتد».

گفتنی است پیشاور یک شهر عمدتا مذهبی در نزدیکی مرز افغانستان است و حضور خانم بوتو در این شهر تنها با حضور صدها تن از نیروهای ویِژه پلیس و ارتش پاکستان میسر شد. نخست‌وزیر سابق پاکستان وضعیت نابسامان اقتصادی و امنیتی مناطق مرزی را به یکی از موضوعات کلیدی انتخابات سراسری ماه آینده در این کشور تبدیل کرده‌است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین