کد خبر: ۶۷۶۴۰
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۴
معاون وزیر خارجه:

به تصویب قطعنامه جدید تحریم واکنش نشان می‌دهیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ با كریستین ساینس مونیتور درباره اجرای پروتكل الحاقی گفت كه این دینامیك می‌تواند در صورتی تغییر كند كه پرونده هسته‌‌ای ایران منحصرا در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گیرد.

وی افزود: این اقدامی بسیار مثبت از جانب شورای امنیت خواهد بود و ما مطابق با آن رفتار خواهیم كرد.

به گزارش ایسنا عراقچی ادامه داد: هر زمان كه آنها قطعنامه‌ای علیه ما تصویب كنند و تحریم‌های بیشتری علیه ما اعمال كنند ما واكنش نشان خواهیم داد.

وی گفت: اطمینان دارم كه در برابر اقدامات مثبت نیز واكنش نشان خواهیم داد.

1+5 به رهبری آمریكا پس از آنكه خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا اعلام كرد كه از مذاكرات پنج ساعته‌اش با ایران دلسرد شده است، در حال بررسی دور دیگری از تحریم‌ها علیه ایران بر سر برنامه هسته‌یی تهران هستند.

روزنامه‌ كریستین ساینس مونیتور با اشاره به این مطلب افزود: مقامات ایران متعهد شده‌اند كه هرگز دوباره غنی‌سازی اورانیوم را آنطور كه شورای امنیت سازمان ملل درخواست كرده تعلیق نكند و به همكاری افزایش یافته با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره كرده و معتقدند كه این همكاری باید بیم ها نسبت به برنامه هسته‌یی ایران را كاهش دهد.

سعید جلیلی، مذاكره كننده هسته‌یی ارشد ایران متعهد شده بود ایده‌های جدیدی را در نشست اخیر مطرح كند.

كریستین ساینس مانیتور ادعا كرد: قطعنامه جدید سازمان ملل احتمالا در چند روز آینده به گردش در می‌آید و این قطعنامه به اقدامات شورای امنیت علیه ایران كه در حال اجرا است افزوده خواهد شد.

آمریكا اخیرا تحریم‌های یك جانبه‌ای را علیه ایران اعمال كرده است. چین و روسیه كه از دارندگان حق وتو در شورای امنیت می‌باشند و هر دو روابط تجاری گسترده‌ای با ایران دارند هنوز از تحریم‌ها علیه ایران حمایت نمی‌كنند.

گرت ایوانز، رییس گروه بحران بین‌الملل كه در نشست تهران با مقامات عالی‌رتبه ایرانی حضور داشت گفت: همه باید نفس عمیقی بكشند به عقب برگردند و رویكردی جدید برای مذاكرات بپذیرند كه مساله اصلی آن جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی و نه غنی‌سازی است.

پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان روز شنبه برای بررسی گام‌های بعدی برنامه هسته‌یی ایران با یكدیگر ملاقات كردند. ایران همچنان به گزارش پیشرفت در غنی‌سازی ادامه می دهد و می‌خواهد كه پرونده هسته‌یی این كشور از دستور كار شورای امنیت كنار گذاشته شود.

گزارش اخیر سازمان ملل درباره برنامه هسته‌یی ایران كه در نیمه نوامبر منتشر شد از مثبت‌ترین گزارشاتی بوده كه تا به امروز منتشر شده و خاطر نشان كرد كه ایران در جهت حل پرسش‌های باقی مانده كار كرده است اگرچه در انجام این كار فعالانه عمل نكرده است.

ایوانز كه وزیر امور خارجه اسبق استرالیا است گفت كه غرب باید متوجه شود كه استراتژی مذاكره‌اش تاكنون ناموفق بوده است و در طول این دوره ایران از قابلیت هیچ سانتریفیوژ به 3000 سانتریفیوژ در حال فعالیت رسید.

وی افزود كه ایران برای راضی كردن دیگران باید آماده باشد كه تمام تاریخ فعالیت‌های گذشته‌اش را اعلام كند و رژیم بسیار دقیق‌تر بازرسی‌ها را بپذیرد.

این گزارش حاكی است: این به معنای فراتر عمل كردن از پادمان‌های معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌یی كه ایران آن را امضا كرده و حتی فراتر از شروط پروتكل الحاقی عمل كردن است.

ایران برای دوره‌ای به طور داوطلبانه پروتكل را اجرا كرد اما پس از ارجاع پرونده هسته‌یی این كشور به شورای امنیت اجرای آن را متوقف كرد.

ایران هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌یی را تكذیب می‌كند.

منوچهر متكی، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در نامه‌ای به بان كی مون، دبیركل سازمان ملل متحد نوشت كه ایران با اتخاذ تدابیر شفاف ساز مشكلی ندارد و بسیار فراتر از الزاماتش بر اساس معاهده ان.پی.تی عمل كرده است و بازرسان بازرسی‌های بسیاری انجام دادند تا تایید كنند كه اتهامات درباره برنامه نظامی كاملا بی‌پایه و اساس است.

كریستین ساینس مانتیور ادامه داد: رقص دیپلماتیك همچنان ادامه دارد. آژانس‌های خبری به نقل از یك دیپلمات فرانسوی گزارش دادند كه نشست سولانا با جلیلی یك فاجعه بوده است و تهران می‌خواهد مذاكرات را از ابتدا شروع كند.

سولانا بعد از نشست با جلیلی گفته بود: بعد از پنج ساعت نشست باید بپذیرم كه انتظار بیشتری داشتم و بنابراین دلسرد شدم.

جلیلی روز شنبه گفت كه ایران مقصر نیست و افزود: ما از حقوق ملتمان دفاع و بر اجرای كامل وظایفمان تاكید كردیم و ملت ایران هیچ چیزی فراتر از ان.پی. تی را نخواهد پذیرفت.

وی افزود: اگر برخی نا امید شده‌اند چرا كه نمی‌توانند ایران را از حقوق طبیعی‌اش محروم كنند این موضوع دیگری است.

جلیلی در كنفرانسی هسته‌یی پیش از نشست با سولانا در تهران گفته بود ایران همه الزاماتش بر اساس توافقنامه پادمان را اجرا كرده است. بنابراین بر حقوقش بر اساس ان.پی.تی تاكید می‌كند.

وی افزود كه ایران معتقد است سلاح های كشتار جمعی غیرقانونی، نامشروع و عیر قابل استفاده‌اند و زبان زور كارآیی ندارد.

این روزنامه افزود: با این حال تحلیلگران می گویند این برعهده ایران است كه اثبات كند برنامه هسته‌‌ایش منحصرا صلح امیز است.

الكساندر پیكایف، كارشناس موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل آكادمی علوم روسیه گفت: اگر چنین گزارش مثبتی از آژانس دو سال قبل منتشر شده بود ما احتمالا در موقعیت متفاوتی بودیم اما اكنون خیلی دیر شده است.

وی ادامه داد: اگر آمریكا شورای حكام را متقاعد كند كه تفسیری منفی از گزارش آژانس داشته باشد مقاومت در برابر تحریم‌های بیشتر برای روسیه و چین سخت خواهد شد.

وی افزود: مسكو بر سر یك دو راهی قرار گرفته است. بخشی از آن به این دلیل است كه ایران مسیرهای هسته‌یی مختلفی از جمله راكتور آب سنگین را دنبال كرده است.

روسیه هفته قبل آماده سازی سوخت هسته‌یی نیروگاه اتمی ایران را در بوشهر را نهایی كرد. این سوخت كه هنوز تاریخ ارسال آن معین نشده شش ماه پیش از راه اندازی نیروگاه به ایران ارسال خواهد شد.

ایران می‌گوید هرگونه احیای پروتكل الحاقی مستلزم رای مجلس ایران می‌باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین