کد خبر: ۶۷۶۴۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۴

عفو معلم انگلیسی در سودان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - رئیس جمهور سودان یک آموزگار بریتانیایی را که به اتهام اهانت به پیغمبر اسلام به زندان محکوم شده بود عفو کرد. 

روز دوشنبه، 3 دسامبر (12 آذر)، گزارش شد که محمد عمر البشیر، رئیس جمهور سودان، پس از ملاقات با دو شخصیت مسلمان بریتانیایی با درخواست آنان برای بخشودگی جیلیان گیبونز، معلم 54 ساله بریتانیایی، موافقت کرد.

هفته گذشته دادگاهی در سودان خانم گیبونز را در سه مورد اهانت به پیامبر اسلام، ایجاد نفاق و تحقیر باورهای دینی مردم به پانزده روز حبس و سپس اخراج از آن کشور محکوم کرد.

این آموزگار بریتانیایی که در دبستانی در سودان تدریس می کرد متهم بود که به شاگردان خود اجازه داده تا یک خرس عروسکی را "محمد" نام دهند.

بر اساس قوانین سودان، اهانت کنندگان به پیغمبر اسلام ممکن است به شش ماه زندان و تا چهل ضربه شلاق محکوم شوند.

خانم گیبونز گفته بود که نامگذاری خرس عروسکی با هدف اهانت به پیغمبر اسلام صورت نگرفته بلکه شاگردان مدرسه رایج ترین نام را برای آن برگزیدند.

صدور حکم پانزده روز حبس برای این آموزگار بریتانیایی با انتقاد شدید مدافعان حقوق بشر و تعدادی از رهبران جامعه مسلمانان بریتانیا مواجه شد که وارد کردن اتهام اهانت به پیغمبر به خانم گیبونز و محکومیت او را غیرقابل قبول توصیف کردند.

روز شنبه این هفته لرد احمد و بارونس وارسی، دو تن از اعضای مسلمان مجلس اعیان بریتانیا، برای درخواست آزادی جیلیان گیبونز به خارطوم، پایتخت سودان، سفر کردند.

آنان روز دوشنبه با محمد عمرالبشیر، رئیس جمهور سودان، ملاقات کردند و توانستند موافقت او را برای آزادی خانم گیبونز به دست آورند.

روابط بریتانیا و سودان بر سر بحران دارفور به تیرگی گراییده است. بریتانیا دولت سودان را به حمایت از شبه نظامیان عرب تبار دارفور و عملیات خشونت آمیز آنان علیه آفریقایی تباران ساکن این بخش از سودان متهم می کند.

جنگ داخلی دارفور از اوایل سال 2003 آغاز شد و به گفته سازمان های بین المللی، تا کنون چند صد هزار کشته بر جای گذاشته و دو و نیم میلیون نفر از ساکنان این منطقه را آواره کرده است.

اکثر قربانیان جنگ دارفور را آفریقایی تباران تشکیل می دهند که هدف حملات شبه نظامیان عرب تبار قرار گرفته اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین