کد خبر: ۶۷۶۴۴
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۷

انتخابات پوتین منصفانه نبود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - ناظران بین المللی انتخاباتی که بر انتخابات روز یکشنبه روسیه نظارت داشتند می‌گویند این انتخابات منصفانه برگزار نشده است. 

به گزارش بی بی سی سازمان امنیت و همکاری در اروپا و شورای اروپا، که دو نهاد مرتبط با دموکراسی و حقوق بشر در اروپا هستند و بطور مشترک بر انتخابات روسیه نظارت داشتند گفته‌اند در این انتخابات موازین دموکراتیک رعایت نشده است.

با توجه به این که تقریبا تمام آراء خوانده شده است می توان گفت حزب «روسیه متحد» که رهبری آن با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است دو سوم آراء را کسب کرده است.

خبرنگار بی بی سی در مسکو می گوید نتیجه انتخابات تضمین کننده تداوم نفوذ آقای پوتین پس از پایان دوره ریاست جمهوری اوست.

علاوه بر دو حزب طرفدار آقای پوتین، تنها یک حزب دیگر یعنی حزب کمونیست توانست برای ورود به مجلس دوما یا مجلس سفلای پارلمان روسیه رأی کافی به دست آورد.

حزب روسیه متحد، به برخی خلافکاری ها در جریان انتخابات اذعان کرده ولی می گوید این خلافکاری ها جزئی بوده و در نتیجه انتخابات تاثیری نداشته است.

جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا از مقامات روسیه خواسته است به خلافکاری ها رسیدگی کنند.


پوتین در روسیه از مجبوبیت بالایی برخوردار است

مسئولان برگزاری انتخابات گفته اند به اعتقاد آنها بیش از ۶۰ درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده اند.

پیش از انتخابات، سازمان امنیت و همکاری اروپا، روسیه را متهم کرده بود که عمدا محدودیت هایی برای نمایندگان این سازمان ایجاد می کند و برای آنها روادید ورود به روسیه صادر نمی کند.

اما این سازمان، برنامه خود برای اعزام شمار قابل توجهی از ناظران انتخاباتی به روسیه را اجرا نکرد.

در نهایت گروهی بسیار کوچک متشکل از نمایندگان پارلمان و مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری در اروپا که شمارشان به ۳۳۰ نفر می رسید به روسیه سفر کردند که بر ۹۵ هزار صندوق اخذ رای گیرنظارت داشته باشند.

۱۱ حزب برای بدست آوردن کرسی در مجلس دوما، رقابت می کردند.

چند حزب مخالف، دولت را متهم کرده بودند که مانع برگزاری مبارزات انتخاباتی آنها شده است.

بر اساس برآورد آژانس دولتی برگزاری انتخابات، انتظار می رود احزاب نزدیک به آقای پوتین ۳۴۸ کرسی از ۴۵۰ کرسی دوما را به دست بیاورند.

چنین اکثریتی به حزب روسیه متحد و دیگر احزاب ائتلافی با آن امکان می دهد که هر گونه تغییری که بخواهند در قانون اساسی روسیه بدهند.

گریزلوف، رهبر حزب روسیه متحد گفت این انتخابات "رفراندوم محبوبیت آقای پوتین بود و می توانیم بگوییم که او پیروز شده است."

گریزلوف همچنین گفت این حزب در اواخر ماه جاری نماینده خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را نیز اعلام می کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین