کد خبر: ۶۷۶۴۹۰
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰

چند توصیه بهداشتی برای زوجین مبتلا به کرونا

کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به اینکه ابتلا به کووید – ۱۹ در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند یا اخیرا از یک بیماری جدی بهبود یافته‌اند، می‌تواند شدت بیشتری داشته باشد، در مواردی که یکی یا هر دو نفر از زوجین، چنین شرایطی داشته باشند، بهتر است در برقراری رابطه زناشویی احتیاط بیشتری شود.
چند توصیه بهداشتی برای زوجین مبتلا به کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

امل خضریی اظهار کرد: رعایت اصول بهداشتی در شرایط سلامت و بیماری برای اعضای یک خانوار که زیر یک سقف با یکدیگر زندگی می‌کنند به ویژه زوجین، متناسب با وضعیت هر یک از آنان ضرورت دارد. علاوه بر روابط جنسی، روابط عاطفی زوجین نیز در شرایط شیوع کووید - ۱۹ تحت تاثیر قرار می‌گیرد و هر دو موضوع بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند.

وی افزود: با توجه به اینکه زوجین در منزل و زیر یک سقف زندگی می‌کنند، غیر از رابطه زناشویی، ارتباطات دیگری مانند در کنار هم غذا خوردن، کنار هم نشستن و خندیدن، صحبت کردن و تماس‌های دیگر دارند که هر کدام می‌تواند از طریق قطرات تنفسی یا تماس با آلودگی موجب انتقال ویروس شود بنابراین رابطه زناشویی تنها نحوه تماس زوج نیست و خودداری از آن به خودی خود مانعی برای جلوگیری از انتقال ویروس محسوب نمی‌شود.

کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به شرایط خودداری از رابطه زناشویی با همسر در دوره اپیدمی کووید – ۱۹، بیان کرد: رابطه زناشویی سالم به بهبود روابط آن‌ها کمک و سبب استحکام پیوندشان می‌شود اما زمانی که هر یک از زوجین از نظر روانی و عاطفی احساس خوبی ندارند و تمایل به برقراری رابطه زناشویی ندارند، باید از این کار خودداری کنند و برای رفع نگرانی‌ها و مشکلات و احساسات خود با یکدیگر صحبت کرده و با درک دوجانبه از وضعیت یکدیگر، رابطه زناشویی برقرار کنند.

خضریی گفت: اجبار برای برقراری رابطه زناشویی توسط هیچ کدام از زوجین پذیرفته نیست. همچنین اگر شک ابتلا به بیماری در هر یک از زوجین وجود دارد، باید از رابطه زناشویی خودداری شود.

وی بیان کرد: در برقراری رابطه زناشویی، توجه به شغل زوجین و میزان خروج آن‌ها از منزل برای کار یا انجام کارهای خانه یا تردد در مکان‌های عمومی که روی میزان ابتلا به عفونت موثر است، اهمیت دارد.

کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در شرایط کنونی، اگر هر یک از زوجین تب، سرفه، گلودرد یا تنگی نفس داشته باشند باید از رابطه زناشویی خودداری کنند.

خضریی عنوان کرد: با توجه به اینکه ابتلا به کووید – ۱۹ در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند یا اخیرا از یک بیماری جدی بهبود یافته‌اند، می‌تواند شدت بیشتری داشته باشد، در مواردی که یکی یا هر دو نفر از زوجین، چنین شرایطی داشته باشند، بهتر است در برقراری رابطه زناشویی احتیاط بیشتری شود. این بیماری‌ها شامل دیابت، بیماری‌های ریوی، بیماری‌های قلبی، بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی، مبتلایان به عفونت یا مصرف‌کنندگان داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی و کورتیکواستروئیدها هستند.

وی ادامه داد: اگر هر کدام از طرفین علائم مشکوکی در خصوص ابتلا به کرونا دارند، باید از برقراری رابطه جنسی پرهیز کنند.

کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به چگونگی برقراری مجدد رابطه زناشویی بعد از خروج از شرایط جداسازی خانگی، گفت: در صورتی که فرد علامت‌دار بوده و در منزل جداسازی انجام شده باشد، عموما حداقل دو هفته بعد از شروع علائم ابتلا به کرونا، به شرط رعایت تمام نکات مربوط به بهبود علائم می‌تواند رابطه زناشویی برقرار کند.

خضریی افزود: در مورد افرادی که در بیمارستان بستری و پس از بهبودی نسبی ترخیص و در خانه جداسازی شده‌اند، این زمان حداقل سه هفته پس از شروع علائم خواهد بود. در هر دو صورت توصیه می‌شود که برای شروع رابطه زناشویی با پزشک معالج نیز مشورت شود.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین