کد خبر: ۶۷۶۸۷۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱

الگوریتمی که ابتلا به بیماری سل را پیش‌بینی می‌کند

یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران، الگوریتمی ابداع کرده‌اند که می‌تواند امکان ابتلا به بیماری سل را پیش‌بینی کند.
الگوریتمی که ابتلا به بیماری سل را پیش‌بینی می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از مدیکال‌اکسپرس، یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران، الگوریتمی ابداع کرده‌اند که می‌تواند امکان ابتلا به باکتری "مایکوباکتریوم توبرکلوزیس"(Mycobacterium tuberculosis) را که عامل بروز بیماری سل است، پیش‌بینی کند.

سل به واسطه یک عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود و ابتدا ریه‌ها را عفونی می‌کند اما می‌تواند به عفونت قسمت‌های دیگر بدن نیز منجر شود. باکتری سل می‌تواند تا مدت‌ها و حتی سال‌ها پس از عفونت در بدن بیشتر افراد خاموش بماند. برخی از این افراد هرگز نشانه‌های بیماری را تجربه نمی‌کنند اما بیماری در بدن برخی دیگر گسترش می‌یابد. سل اکنون برخلاف گذشته قربانی نمی‌گیرد و می‌توان آن را با کمک آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کرد. این موضوع ثابت شده که پاکسازی جهان از سل دشوار است زیرا بسیاری از افراد مبتلا به عفونت که بدون علامت هستند، می‌توانند به شیوع بیماری منجر شوند.

یکی از چالش‌های مقابله با سل، کشف این موضوع است که کدام یک از افراد مبتلا به عفونت نهفته، به سل مبتلا می‌شوند. دادن آنتی‌بیوتیک به افرادی که هرگز به سل مبتلا نمی‌شوند، هزینه زیادی دارد و می‌تواند به بروز عوارض جانبی ناخوشایند بیانجامد. پژوهشگران در این پروژه، تلاش خود را بر حل کردن این مشکل متمرکز کردند.

این گروه پژوهشی، به ارسال پرسش‌نامه‌هایی پرداختند که از افراد، سوالاتی در مورد قرار گرفتن در معرض سل و دیگر مشکلات مربوط به سلامتی می‌پرسید. آنها حدود ۸۰ هزار پاسخ دریافت کردند و داده‌ها را برای ابداع یک الگوریتم پیش‌بینی به کار بردند.

پژوهشگران دریافتند کودکان مبتلا به عفونت نهفته که در تماس با یک فرد مبتلا قرار داشته‌اند نیز در خطر گسترش بیماری قرار گرفتند.

این پژوهش، در مجله "Nature Medicine" به چاپ رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین