کد خبر: ۶۷۷۱۵۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲

کارگر پول خرید روزانه ماسک را ندارد

کارگران چقدر درآمد دارند که روزی یک ماسک بخرند و پول دستکش و محلول ضدعفونی بدهند؟
کارگر پول خرید روزانه ماسک را ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با تشکر از کارفرمایانی که علیرغم مشکلات بسیار و کسادی بازار در ایام کرونا کارگران را حفظ کرده اند، گفت: انتظار داریم اگر کارگری دچار کرونا شد عذر او را نخواهند که معیشت او به خطر بیفتد بلکه کمک کنند پس از درمان به سر کار برگردد و کارگرانشان را برای چنین روزهایی بیمه کنند تا علاوه بر کاهش هزینه ها از حمایتهای اجتماعی برخوردار شوند.

هادی ابوی، درباره لزوم حفظ اشتغال کارگران در دوران کرونا اظهار کرد: در قانون کار بر صیانت از نیروهای کار و حفظ امنیت شغلی کارگران تاکید بسیاری شده است بنابر این با توجه به شرایط ویژه ای که در بحث کرونا داریم لازم است حمایت از اشتغال کارگران و مراقبت از آنها در صورت ابتلا به کرونا در دستور کار قرار گیرد.

در شرایط ویژه باید تصمیمات ویژه بگیریم

وی ادامه داد: اگر اعلام می شود امروز در شرایط جنگی و ویژه ای هستیم یعنی باید تصمیمات ویژه ای هم بگیریم. مگر غیر از این است که صندوق ذخیره ارزی برای زمانهای خاص و بحرانی پیش بینی شده است؟ در شرایطی که دولت با کسری مواجه است و وزارت بهداشت فشار زیادی را برای مقابله با کرونا تحمل می کند باید منابع مورد نیاز را از این محل اختصاص بدهیم تا هم دست دولت باز شود و هم با تزریق منابع به افراد نیازمند و آسیب دیده از کرونا به ویژه کارگران حمایتشان کنیم.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران افزود:در حال حاضر در حوزه سلامت، افراد و صنوف مختلفی از صنف داروخانه ها تا نانوایان مشغول کارند که در این شرایط نمی توانند تعطیل کنند و در خانه بنشینند چون هم بحث خدمت رسانی مطرح است هم بحث معیشت آنها پس در این شرایط باید نگاه حمایتی ویژه ای به صنوف و نیروهای کار داشته باشیم.

کارگران توان خرید روزانه ماسک و دستکش را ندارند

ابوی با بیان اینکه برای رعایت پروتکل های بهداشتی در محیط کار باید امکانات و لوازم بهداشتی در اختیار کارگران گذاشته شود، خاطرنشان کرد:کارگران چقدر درآمد دارند که روزی یک ماسک بخرند و پول دستکش و محلول ضدعفونی بدهند؟ کارفرمایان تا آنجا که در توانشان بوده تلاش کردند پروتکل های بهداشتی به شکل مطلوب رعایت شود ولی یک کارگاه کوچک که نقدینگی ندارند نمی تواند هر ماه هزینه کند.

این مقام مسئول کارگری از کارفرمایانی که با وجود مشکلات بسیار و کسادی بازار کارگران را حفظ کرده اند، تقدیر کرد و گفت: کارگر و کارفرما از گذشته مثل دو بال در کنار هم بوده اند و دست همدیگر را گرفته اند. امروز مسئولیت سنگینی به دوش کارگران و کارفرمایان است، همین که کارفرما به کارگر رحم می کند و با وجود رکود کسب و کار، نیروی کارش را سر کار نگه می دارد قابل احترام است لذا انتظار داریم اگر کارگری دچار کرونا شد عذر او را نخواهند که معیشت او به خطر بیفتد بلکه کمک کنند تا دوران بستری و قرنطینه را طی کند و به سرکار برگردد.

به جای برخورد قهری اجازه مدوا به کارگران بدهیم

وی هرگونه برخورد قهری با مبتلایان به کرونا را مردود دانست و گفت: باید به کارگرانی که کرونا گرفته اند اجازه مداوا بدهیم و آنها را با برخوردهای قهری بیکار نکنیم. کارگری که کرونا گرفته خانه صد متری ندارد که خود را در گوشه ای حبس و قرنطینه کند و ممکن است همه اعضای خانواده مبتلا شوند، اینجا است که سازمان تامین اجتماعی و کارفرمایان باید نقش خود را ایفا کنند.

ابوی تصریح کرد: تامین اجتماعی باید مبتلایان به کرونا را تحت پوشش بیشتری قرار بدهد. این بیماری حداقل دوره درمان ۴۵ روزه دارد و کارگر باید بستری شود ولی بعضا می بینیم که کارگر مرخص شده و به خانه فرستاده شده است از طرفی کارگران بسیاری در حوزه حمل و نقل و گردشگری کار می کنند که بیمه نیستند و نمی توانند طول درمان و مرخصی استعلاجی بگیرند، بنابر این بحث حمایت های اجتماعی در این شرایط اهمیت زیادی دارد لذا انتظار داریم کارفرمایان با بیمه نیروهای خود آنها را در روزهای بحرانی مثل امروز که کرونا یکه تازی می کند، محافظت کنند تا از مزایای بیمه اجتماعی بهره مند شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین