کد خبر: ۶۷۷۲۷۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
در نشست هم‌اندیشی گردشگری روستایی مطرح شد

کرونا یک اجلاس جهانی گردشگری در ایران را لغو کرد

اجلاس بین‌المللی گردشگری روستایی که با موافقت سازمان جهانی جهانگردی میزبانی آن به ایران واگذار شده بود با شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است. معاون گردشگری گفت به محض بهبود شرایط این اجلاس در ایران برگزار می‌شود.
کرونا یک اجلاس جهانی گردشگری در ایران را لغو کرد
آفتاب‌‌نیوز :

ولی تیموری در نشست هم‌اندیشی و بررسی شاخص‌های پروژه اعتبارسنجی، ارزیابی و رتبه‌بندی مقاصد گردشگری روستایی که با حضور کارشناسان و مسؤولان نهادهای فرابخشی مرتبط با موضوع روستاها برگزار شد، گفت: با توجه به انتخاب شعار امسال سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با عنوان «گردشگری و توسعه روستایی» که از تاریخ ۲۷ سپتامبر سال میلادی به مدت یک سال مورد توجه است، قصد داریم همانند سایر اعضای این نهاد بین‌المللی، تمرکز کاملی روی این موضوع در سال آتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون کارگروهی با عنوان «کارگروه گردشگری روستایی» ذیل دفتر همکاری و توافق‌های ملی معاونت گردشگری شکل گرفته است، افزود: هدف ما این است که با کمک بخش‌های تخصصی فرابخشی مرتبط نقشه راه یا سند بخشی توسعه گردشگری روستایی را آماده کنیم. در حال حاضر شرح خدمات آن تهیه شده و به تایید شورای پژوهشی وزارت نیز رسیده است. این کار همزمان با سال توسعه گردشگری روستایی به عنوان الگوی اجرایی، بستر سایر پروژه‌های مرتبط از جمله اعتبارسنجی، ارزیابی و رتبه‌بندی مقاصد گردشگری روستایی را سبب خواهد شد.

معاون گردشگری بیان کرد: دیدگاه کلی ما در معاونت گردشگری و متخصصان همراه فرابخشی در پروژه‌های مرتبط در نظر گرفتن توسعه پایدار و مسؤولانه ضمن مشارکت فعال با جامعه محلی است.

تیموری با بیان اینکه روستاها در منظومه گردشگری ما بسیار مهم هستند، اظهار کرد: روستاها به عنوان گنجینه‌هایی از آداب، رسوم و خرده‌فرهنگ‌های ملی و بومی اقوام مختلف ایرانی به شمار می‌آیند و هر کدام حداقل یک ویژگی برجسته دارند تا بتوانند به عنوان جاذبه گردشگری مطرح شوند و در بسته‌های سفر جای بگیرند.

تیموری همچنین در تشریح خط مشی کلی فعالیت در حوزه روستاها به عنوان مقاصد مهم گردشگری کشور، بیان کرد: روستاییان ما قرار نیست شغل و کار اصلی خود را کنار بگذارند و تنها به موضوع گردشگری بپردازند. آنها امور روستایی را ادامه می دهند و وقتی متوجه می شوند که کار آنها، نحوه زندگی و معیشت‌شان برای دیگران مهم و مورد توجه است، چه بسا با احساس غرور و افتخار بیشتر در روستایشان حضور پیدا خواهند کرد. بنابراین آنچه ما به دنبال آن هستیم این نیست که فرآیند کلی زندگی روستاییان متوقف شود، ما با این رویکرد موافق نیستیم.

وی افزود: در واقع هدف این است که گردشگری و صنایع‌دستی کمک کند تا درآمدهای روستاییان متنوع شود، به گونه‌ای که وقتی درآمد آنها تا پیش از این باغداری، باغبانی، کشاورزی، دامداری و غیره بوده یک گزینه و شاخه جدید تحت عنوان فعالیت‌های گردشگری به تامین معیشت‌شان اضافه شود.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: تحقق این رویکرد بی شک می‌تواند روند خالی شدن روستاها از سکنه را کُند کند و ضمن حفظ فرهنگ و آداب و رسوم به واسطه اشتغالزایی مهاجرت معکوس را سبب شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: این که گفته می‌شود روستایی به بخش و یا شهر تبدیل شده است، پیشرفت به حساب نمی‌آید. این تحول با تغییرات عمیق در معماری و ساختار روستا همراه است و ضمن از بین بردن فرهنگ بومی و محلی، پیشینه هویت مربوطه را از آن می‌گیرد، در نتیجه در طرح ها و پروژه‌های گردشگری روستاها به صورت مستقل در ابعاد اصیل خود مورد توجه و تبدیل شدن به مقصد گردشگری هستند.

معاون گردشگری با بیان اینکه هم اکنون موضوع تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری نیز در دست اقدام است، افزود: این موضوع شرایط مطلوبی را برای پرداختن در حوزه گردشگری روستاها ایجاد می‌کند، چرا که مشاوران داخلی و بین‌المللی با توجه به شعار امسال قطعا ظرفیت روستاها را احصا خواهند کرد و مورد توجه قرار خواهند داد.

او همچنین با توجه به موافقت سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) مبنی بر میزبانی رویدادی بین‌المللی با عنوان گردشگری روستایی در جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: پیرو پیگیری صورت گرفته در اجلاس اجرایی اخیر سازمان جهانی گردشگری در تفلیس، این موضوع به محض بهبود شرایط کرونا در مسیر اجرا قرار خواهد گرفت تا پشتوانه علمی بین‌المللی قابل اتکا در موضوعات مربوط به توسعه گردشکری روستایی مورد استفاده قرار گیرد.

تیموری با اشاره به اینکه هدف از اجرای پروژه اعتبارسنجی، ارزیابی و رتبه‌بندی مقاصد گردشگری روستایی این است که همه روستا هدف گردشگری باشند، گفت: بر این اساس ابتدا باید جاذبه‌های گردشگری را احصا کنیم. ببینیم در چه شرایطی هستیم. چه ظرفیت هایی در این حوزه وجود دارد و سپس با رتبه‌بندی جاذبه‌ها، اولویت پرداختن به آنها مورد بررسی قرار گیرد. این موضوع در آینده گستره وسیعی از مقاصد گردشگری را در برخواهد گرفت و می‌تواند علاوه بر روستاها، شهرها، استان‌ها و همین طور جاذبه‌ها و سایت‌های گردشگری و تاریخی را به صورت مستقل در بر بگیرد.

او توضیح داد: طبق رویکرد علمی روز در رتبه‌بندی و ارزیابی مقاصد گردشگری هیچ یک از حلقه‌های جاذبه‌های گردشگری حذف نمی شوند، به گونه‌ای که وقتی گفته می‌شود گردشگری روستایی، نباید هیچ روستایی از جامعه مخاطب گردشگری حذف شود بلکه باید همه روستاها مشمول برنامه‌ریزی و پیشرفت در این حوزه باشند، البته در سطح رتبه و اعتباری که در ارزیابی معین می‌شود.

معاون گردشگری همچنین موضوع عرضه و تقاضا را در رتبه‌بندی روستاها به عنوان مقاصد گردشگری موثر دانست و افزود: هدف از انجام این طرح این است که فرد روستایی اعم از دهیار یا مسؤول مربوطه به عنوان عرضه‌کننده خدمات، ضمن آگاهی از نتایج حاصل، خود را در ارتقای درجه اخذشده موثر بداند و با برداشتن یک گام موجی از حرکت مسؤولانه را از بطن جامعه محلی ایجاد کند.

تیموری گفت: در بخش تقاضا نیز دیدگاه و خدمات مورد نیاز گردشگران می‌تواند در شکل‌گیری نهایی شاخص‌های تشکیل‌دهنده هرم ارزیابی نهایی روستا موثر واقع شود. بدین ترتیب ایجاد چنین ساختاری سبب می‌شود تا افراد تاثیرگذار در این منظومه که قابلیت ارزیابی و ارتقا دارد، خود را موثر بدانند و ضمن کسب منافع اقتصادی روستاییان، توسعه پایدار و مسئولانه گردشگری را منطبق بر پذیرش جامعه محلی بنا کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین