آفتابنیوز :
آفتاب- به گفته رييس ستاد تبصره 13 اگر همه عوامل دست به دست هم دهند از ابتدای سال 88 شاهد برچيده شدن سهميهبندی بنزين در كشور خواهیم بود.
علي اكبر محرابيان با بيان اين مطلب افزود: سهميهبندي بنزين به عنوان راهي ميانبر بوده تا بتوانيم از طريق آن مصرف بنزين را در كشور كنترل كنيم و زماني كه بتوانيم مصرف بنزين را در كشور از راههاي مختلف مانند اجراي طرح خروج خودروهاي فرسوده، گازسوز كردن خودروها يا توسعه حمل و نقل عمومي مهار كنيم، ديگر نيازي به اجراي سهميه بندي بنزين در كشور نخواهيم داشت.
وي در پاسخ به انتقادات مطرح شده به دليل افزايش ترافيك در ماههاي اخير با وجود سهميهبندي بنزين توضيح داد: نبايد تهران را با ديگر مناطق كشور مقايسه كرد، زيرا در كلان شهر تهران سرانه خودرو بسيار زياد بوده و در حال مطالعه هستيم تا در دورههاي بعدي سهميهبندي بنزين كه به دور فعلي نميرسد، بتوانيم سهميههاي مختلفي را براي مناطق مختلف كشور تعريف كنيم تا مردم ساكن در مناطق مختلف به تناسب از سهميه بنزين برخوردار شوند.
وي ادامه داد: ممكن است بگوييم امروز در تهران شاهد ترافيك هستيم، اما در صورتي كه سهميهبندي بنزين را اجرا نميكرديم، ترافيك در آن صورت 25 درصد فشردهتر از اوج ترافيك حال حاضر بود و با وجود افزايش 16 درصدي تعداد خودروها، در حال حاضر حدود 10 درصد نيز كاهش ترافيك نسبت به مدت مشابه سال گذشته داريم.
رييس ستاد تبصره 13 همچنين در پاسخ به سوال مبني بر اين كه آيا سهميه بنزين در نظر گرفته شده در دور اول كافي نبوده است؟ خاطرنشان كرد: فعلا نمي توانم در اين زمينه اظهار نظري كنم و قضاوت را به بعد از كار كارشناسي و ارايه گزارش كارشناسان واگذار ميكنم.
وي يادآور شد: در 6 ماه گذشته در كنار سهميه بنزيني كه به مردم اختصاص يافته بود، كارشناسان مربوطه روي ميزان نياز مردم به بنزين مطالعه كردهاند و با استفاده از اطلاعاتي كه از مركز دادههاي كارت هوشمند سوخت بهدست ميآيد، در حال بررسي ميزان نياز مردم هستند و تا 15 تا 16 روز آينده كه تا شروع مرحله دوم سهميهبندي باقي مانده است، تلاش داريم با كار كارشناسي ميزان سهميه براي مردم تعيين شود تا دچار مشكل نشوند و به نيازهاي روزمره و عمومي آن پاسخ داده شود.