کد خبر: ۶۷۷۸۲۴
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷

دورهمی ممنوع

شاید تا قبل از کرونا هر وقت دوست یا یکی از اقوام را در خیابان می‌دیدیم با اصرار زیاد به خانه دعوت می‌کردیم اما اکنون وضع فرق کرده است و در واقع همه از هم فرار می‌کنیم.
دورهمی ممنوع
آفتاب‌‌نیوز :

کرونا این روزها بلایی سرمان آورده است که وقتی می خواهیم خانه پدری هم برویم ممانعت می کنند، می گویند نکند حالا ما که کرونا داریم شما هم مبتلا شوید، ترس وجود همه رافرا گرفته و زندگی را به کام همه تلخ کرده است.

یکی از اقوام تعریف می‌کرد دخترم چند روزی بود که سرفه می‌کرد نزد پزشک بردم گفت علائمش شبیه کرونا نیست اما چون کودکان ممکن است ناقل باشند بهتر است تا ۲ هفته از خانه خارج نشوید و اجازه حضور بستگان به منزل تان را هم ندهید.

می گوید ساعت حدود ٩ شب بود که زنگ خانه به صدا درآمد، وقتی از آیفون نگاه کردم دیدم خواهرم با بچه‌هایش پشت در هستند، گفتم خواهر ببخشید کودکم سرما خورده می ترسم که شما هم این ویروس را از او بگیرید شرمنده نمی‌توانم در را برایتان باز کنم.

مکالمه که تمام شد به حدی ناراحت شدم که گویی یک پارچ آب یخ روی بدنم ریخته بودند، از طرفی نگران بودم که خواهرم آزرده خاطر نشود و از طرفی دیگر اینکه اگر به منزل می‌آمدند ممکن بود خود یا بچه هایش ویروس را بگیرند.

اکنون وضعیت به این شکل است که همه از هم فقط فرار می‌کنیم تا می‌شنویم که فلان فرد کرونا گرفته مدت‌ها با او قطع رابطه می‌کنیم، روابطی که تا پیش از کرونا مانند زنجیر به هم پیوسته بود اکنون در بسیاری از خانواده‌ها گسسته شده است.

وقتی مادری به کرونا مبتلا می‌شود ترسش این است بچه‌هایش به عیادتش نروند تا خدایی نکرده آنها هم گرفتار این ویروس کشنده نشوند اما عکس آن هم هست که وقتی فرزندی از یک خانواده کرونا می‌گیرد مادر خود را به آب و آتش می‌زند تا از او پرستاری کند.

در واقع پرستاری از بیمار کرونایی که در خانه قرنطینه است ایثار اطرافیان را می طلبد چرا که کرونا شوخی نیست و یک لحظه رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی ممکن است ما را درگیر کند.

زندگی در شرایط کرونایی را هیچ جای جهان به چشم ندیده که یک ویروس بسیار ریز تمام معادلات بشر را بهم بریزد و به گونه‌ای عمل کند که همه را تحت تاثیر خودش قرار دهد،
گاهی با خودمان فکر می‌کنیم روزی را می بینیم که کرونایی وجود نداشته باشد و زندگی به روال عادی خود برگردد؟ حتی فکرش را نمی کردیم که با کرونا بجایی برسیم که اگر پدر یا مادرمان بیمار شدند نتوانیم از آنها پرستاری کنیم اما باید تحمل کرد.

این روزها در اوج ویروس کشنده کرونا قرار داریم و اگر یک لحظه غفلت کنیم ما هم درگیر می‌شویم چرا که به گفته مریم کوشکی سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ۳۸ هزار و ۱۴۳ نفر از شهروندان این استان تا سوم آبان ماه به کرونا مبتلا شده‌اند و از ابتدای شیوع ویروس تاکنون در مجموع ۱۱۲ هزار و ۲۸۱ نمونه به آزمایشگاه‌های استان ارسال شده است.

وی با بیان اینکه جواب ۱۰۹ هزار و ۸۸۵ نمونه از سوی آزمایشگاه‌ها داده شده است ادامه می‌دهد: نمونه‌های مثبت کرونا در استان تاکنون ۳۸ هزار و ۱۴۳ مورد بوده است که از این تعداد ۷۶۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

لرستان هم اکنون در وضعیت قرمز شیوع کرونا است که چهار شهر آن شرایط فوق حاد دارند، ۲ شهر آن نیز در وضعیت بحرانی هستند و تمام محدودیت‌های کرونایی تا جمعه نهم آبان ماه در این استان تمدید شده است.
اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود همه اسیر این ویروس می‌شویم و گرفتاری در بیمارستان و یا خدایی نکرده مرگ انتظارمان را می کشد.

بیایید با حذف تعارفات، دورهمی ها، دید و بازدیدها، شرکت در مراسم عروسی و تدفین یا گردش ها خودمان را تا حدودی از بیماری دور کنیم تا هرچه زودتر این ویروس از بین برود و دیگر شرمنده پدر و مادر یا بستگان برای حضورشان در منازلمان نباشیم.

در یک طرف قضیه که برخی خانواده‌ها برای جلوگیری از ابتلای عزیزان خود از دیدن هم ممانعت می‌کنند اما متاسفانه از طرف دیگر برخی از افراد، همچنان دورهمی و دیدارهایشان پابرجاست و میهمانی های گروهی برگزار می‌کنند.

رضا که در یک میهمانی دوستانه به کرونا مبتلا شده است می‌گوید: دوستان و بستگان به صورت ماهانه دور هم جمع می‌شدیم از اول کرونا هم هرچقدر اصرار می کردیم که بساط میهمانی برچیده شود کسی قبول نمی‌کرد و در این هشت ماه میهمانی ها برپا بود.

وی می گوید: هر بار که میهمانی برگزار می‌شد یکی از دوستان به شوخی می‌گفت دیدید گفتم کرونا با ما کار ندارد و از جمع ما می ترسد، در واقع کرونایی وجود ندارد وگرنه حتما سراغ ما هم می آمد، این صحبت‌ها در هر بار میهمانی از سوی یکی از بستگان مطرح می‌شد، می‌توان گفت که همه کرونا را شوخی می‌دانستند.

وی ادامه می‌دهد: چند شب پیش بساط میهمانی گسترده و با وجود مخالفت های فراوان بخاطر شرایط حاد استان اما میهمانی برگزار شد، شب که به همراه همسر و فرزندم به خانه برگشتم تا چند روز نگرانی همه وجودم را گرفته بود استرس عجیبی داشتم تا اینکه روز چهارم پس از میهمانی، همسرم سرفه‌های شدیدی می‌کرد و پسرم هم این شرایط را داشت.

وی تصریح می‌کند: روز بعدش من هم با تنگی نفس و کمی تب و لرز، بیماریم شروع شد این علائم روز به روز تشدید می‌شد که در نهایت به پزشک مراجعه کردیم و پزشک با قاطعیت اعلام کرد هر سه نفرمان کرونا گرفته‌ایم .

وی ادامه می‌دهد: ترسی وجودم را گرفت چون می ترسیدم در این شرایط نتوانم پسرم را نجات دهم که پزشک اطمینان داد وضعیت فرزندم خیلی حاد نیست و همسرم و پسرم باید در منزل قرنطینه شوند اما خودم بخاطر شرایط ریه‌ام که پیش از کرونا هم تا حدودی مشکلاتی داشت باید در بیمارستان بستری شوم.

وی می‌گوید: اکنون چند روزی است در بیمارستان بستری هستم اما وضعیتم خیلی بد نیست با این وجود ممکن است یک هفته تا در بیمارستان بستری باشم، تحمل اینکه خودم در بیمارستان و خانواده‌ام در منزل قرنطینه هستند خیلی سخت است اما این بخاطر ندانم کاری و بی توجهی خودم بوده که با این شرایط فوق‌العاده حاد کرونا در میهمانی ٣٠ نفره شرکت کردم.

رضا می گوید: جویای حال بستگان شدم که متاسفانه اغلب آنها نیز به این بیماری مبتلا شده بودند و اکنون برخی در خانه و برخی دیگر در بیمارستان بستری هستند، تجربه تلخی است امیدوارم همه به این مسأله برسند که بخاطر شرایط حاد کرونا دورهمی ها را تعطیل کنند.

مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز می گوید: وضعیت اپیدمی کرونا به مراتب بدتر از اسفند و فروردین است و شاهد ابتلای خانوادگی مردم به بیماری کووید۱۹ هستیم، میزان شیوع و ابتلا به کرونا در بدترین وضعیت ممکن از زمان بروز این بیماری در کشور است، در بیمارستانها تخت خالی وجود ندارد، بیماران در صف بستری هستند و بیماران با حال بد و بیماری شدید و سن بالا بسیار زیاد شده اند.

حاد شدن وضعیت کرونا در لرستان نیز موجب شد تا فرمانداران الیگودرز، دورود، کوهدشت و پلدختر تا پایان هفته جاری ادارات و بازار این شهرستانها را با هدف کاهش ابتلا به کرونا تعطیل اعلام کنند.

سیدموسی خادمی استاندار لرستان نیز می‌گوید: برگزارکنندگان و بانیان مراسم عمومی از جمله مجالس عزا و عروسی در شرایط کنونی اوج بحران کرونا بازداشت می‌شوند.
وی ادامه می‌دهد: زمانی که پس از برگزاری یک مراسم افرادی مبتلا و یا فوت می شوند نباید اصراری به این امر وجود داشته باشد چراکه جان افراد در میان است.

وی می‌گوید: بر این اساس بجز مشاغل رده یک شامل اصناف فروش مواد غذایی و نانوایی‌ها مابقی اصناف غیرضروری در این شهرها تعطیل است و محدویت های فعلی نیز همچنان در خرم‌آباد و بروجرد ادامه دارد.

استاندار لرستان اضافه می‌کند: دولت، قوه قضاییه، تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی بخشی از کار و عامل اصلی قطع زنجیره کرونا مردم هستند که باید پروتکل ها را رعایت کنند تا دست کم بیمارستان ها ظرفیت پذیرش بیماران را داشته باشند.

خادمی تصریح می‌کند: کاهش ۵۰ درصد کارکنان دستگاه‌های اداری استان و بانک‌ها در محل کار تا اطلاع ثانوی ضروری است و مردم می توانند مواد تخلف از این مصوبه را به استانداری لرستان اعلام کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین