کد خبر: ۶۷۷۹۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۶

آلمان : ایران اعتماد ما را جلب کند!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب ـ وزیر امور خارجه آلمان ضمن استقبال محتاطانه از گزارش ارزیابی اطلاعات ملی آمریکا درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران از کشورمان خواسته‌است که نشان دهد برنامه هسته‌ای تهران هیچ تهدیدی متوجه امنیت سایر کشورها نمی‌کند!

به گزارش خبرگزاری آلمانی DPA، فرانک والتر اشتاین‌مایر روز چهارشنبه در برلین به خبرنگاران گفت: «اگر ایران اعتماد ما را جلب کند،که باید هم اینگونه شود، ما برای‌ از سرگیری همکاری‌های سیاسی و اقتصادی همه جانبه با آن کشور آمادگی داریم. این موضع همیشگی اتحادیه اروپا بوده و خواهد بود».

اشتاین‌مایر با اشاره به اینکه گزارش ارزیابی اطلاعات ملی آمریکا از برنامه هسته‌ای ایران فرصت مناسبی برای فعال ساختن گفتگوهای اتمی با ایران بوجود آورده‌است افزود: «اکنون طرفین باید روش‌هایی منطقی را در دستور کار قرار دهند تا این فرصت از دست نرود».

وزیر امور خارجه آلمان در ادامه ابراز عقیده کرد: «ما با کمک یکدیگر باید روند مذاکرات‌ با ایران بعد از دیدار مایوس کننده اخیر آقای جلیلی با خاویر سولانا را از سر بگیریم. دقیقا در چنین مرحله‌ای نباید اجازه داد که دوره سکوت آغاز شود».

اشتاین‌مایر سپس در اظهارتی غیرمتعارف گفت: «گزارش آمریکایی‌ها نشان داد که موضع قاطع جامعه جهانی می‌تواند ایران را در راه ایجاد اعتماد هدایت کند». وی از سایر کشورها خواست تا اجازه ندهند ایران در «قاطع بودن» موضع جامعه جهانی دچار تردید شود!

وزیر امور خارجه آلمان همچنین اظهار داشت: «ما همراه با شرکای خویش در گروه 1+5 همچنان به این مسئله فکر می‌کنیم که چگونه می‌توان ایران را به اجرای تعهداتش در قبال قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد متقاعد ساخت».

انتظار می‌رود گزارش تازه ارزیابی اطلاعات ملی آمریکا درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران موضع آمریکا و متحدان اروپایی‌اش برای وضع قطعنامه سوم را تضعیف کرده‌باشد. در این گزارش آمده‌است که ایران تلاش برای تولید بمب اتمی را از سال 2003 تاکنون متوقف کرده‌است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین