کد خبر: ۶۷۷۹۷۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸

قالیباف: عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی دیری نخواهد پایید

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به برخی از حاکمان کشورهای اسلامی که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده اند، گفت: حاکمان این کشورها بدانند که عادی­ سازی روابط با رژیم صهیونیستی دیری نخواهد پایید و لکهِ ننگ آن در تاریخ به نام آنان نزد ملت­ های مسلمان و آزاده جهان، باقی خواهد ماند.
قالیباف: عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی دیری نخواهد پایید
آفتاب‌‌نیوز :

محمدباقر قالیباف روز پنجشنبه در مراسم افتتاحیه سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که به صورت وبیناری برگزار شد، گفت: مشترکات امت اسلامی به قدری زیاد است که هیچ بهانه ­ای برای تفرقه و تنازع باقی نمی ­ماند، از جمله آنکه، قدس شریف به عنوان اولین قبله ­گاه مسلمانان و سومین حرمِ شریف اسلامی، یکی از مؤلفه ­های وحدت بخش جهان اسلام است، مؤلفه­ ای که هویت و اعتبارِ فلسطین و مسلمانان جهان با آن تعریف و سنجش می­ شود.

وی افزود: مسأله فلسطین همچنان مسأله اول جهان اسلام و حمایت از آرمان فلسطین و قدس شریف، پیوند­ دهنده بین مسلمانان سراسر عالم است. هرچند اکنون شاهد تلاش ­هایی در گوشه ­ای از جهان اسلام هستیم که وحدت مسلمانان و امت اسلامی را نشانه گرفته است و متأسفانه برخی اندک از حاکمان کشورهای اسلامی با پشت کردن به محور وحدت جهان اسلام و عادی ­سازی روابط با رژیم جعلی، تروریست و غاصب صهیونیستی، پایه ­گذار تفرقه در بین امت اسلامی شده­ اند.

قالیباف اضافه کرد: در جهان متلاطم کنونی، مسلمانان بیش از پیش به جای جنگ، ناامنی، درگیری، تنازع، واگرایی و تفرقه، نیاز مبرم به صلح، آرامش، امنیت، رفاه، همیاری، تفاهم، همگرایی، همبستگی و حرکتِ شتابان به سوی «احیای تمدن نوین اسلامی» دارند.

هفته وحدت، نماد همبستگی امت اسلامی

قالیباف گفت: هفته وحدت، نماد همبستگی امت اسلامی است و وحدت مسلمین و اخوت اسلامی، یکی از اصول اساسی و بنیادین اسلام به شمار می‌رود. تمسک به سیره و سنّت پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) و قرآن کریم، بزرگ­ترین مایه وحدت در همه ادوار اسلامی بوده و رسالت فرازمانی و فرامکانی آن حضرت، نویدی امید­بخش برای نجات بشریت است.

وی افزود: رسالت نبی اکرم (ص) فصل جدیدی در زندگی بشر و منشاء تحولات از عصر جاهلیت به دوره نور و روشنایی و تکمیل کننده رسالت انبیاء عظام حضرت نوح، ابراهیم، موسی و عیسی (ع) است و قرآن­ کریم، به عنوان معجزه جاویدانی که بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده، مصداق دیگر کتب آسمانی نظیر تورات، انجیل و زبور و یکی از مؤلفه­ های اصلی وحدت آفرین بین امت اسلامی است که همه را به توحید و وحدت و پرهیز از اختلاف و چنددستگی دعوت می­ کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بی ­تردید، لبیک ­گویی عملی به دعوت پیامبر ختمی مرتبت­(ص) ثمره­ای جز وحدت، همگرایی و انسجام امت اسلامی نخواهد داشت. هرگونه نامهربانی و جسارت به ساحتِ نورانیِ پیامبر عظیم ­الشأن اسلام و کتاب آسمانیِ قرآن کریم، اهانت به جمیع انبیاء و کتب آسمانی است و هر فرد و جریانی که مرتکب این گستاخی شود بهره و حظی از فهم دین، اخلاق، معنویت و انسانیت نبرده است.

اختلاف نظر موجب وحدت حقیقی می شود

وی افزود: اگر وحدت اسلامی به درستی تصور شود، تصدیق آن نیز به همراهش خواهد بود. در این مسیر، علاوه بر درک و پیروی از آیات، روایات، سیره پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع)، نگاهی به سلوک علمای بصیر و روشن ­ضمیر در تاریخ معاصر به خوبی بیانگر سعی و مجاهدت روشنگرانه آنان برای تحکیم وحدت بوده است. کافی است صفحاتی از زندگی عالمان برجسته ­ای چون سید جمال ­الدین اسدآبادی، سید قطب، شیخ محمد عبده، آیت­ الله بروجردی، کاشف ­الغطاء، شیخ محمد غزالی، محمد جواد مغنیه، امام موسی صدر، شیخ محمود شلتوت، امام خمینی (ره) و سیره و ندای وحدت آفرین مقام معظم رهبری حضرت آیت­ الله خامنه­ ای را ورق بزنیم تا در ضرورت وجود وحدت ذره­ای تردید به خود راه ندهیم.

قالیباف اضافه کرد: وحدت­ نظر در جریان و شریان اصلی و اساسی اسلام هیچگونه منافاتی با اختلاف نظر بین دیدگاه های مختلف ندارد بلکه موجب «وحدت حقیقی» می­‌شود. جمهوری اسلامی ایران، این مهم را به دقت دنبال کرده است. هرچند این هدف مهم، در ادوار مختلف، آماج حملات تکفیری ­ها و داعشی مسلک ­ها قرار گرفته است.

وی افزود: همان­‌طور که افراطیون تکفیری به ویژه در دهه اخیر به دروغ، به نام اسلام، عامل نزاع و درگیری در منطقه بوده ­اند، در بین مسلمانان، گروهی اندک، اعم از اهل سنّت و شیعه، بدون درک مصالح اسلام و مسلمین بر طبلِ تفرقه می­ کوبند که هر دو جریان باید محکوم شوند. ما بر این باوریم که اگر دست­‌های اختلاف برانگیز در جهان اسلام، کوتاه شود، بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان نه تنها مشکلی با یکدیگر نخواهند داشت بلکه حامی و پشتیبان هم خواهند بود.

وحدت اسلامی یک راهبرد همیشگی است

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: انقلاب اسلامی و امام راحل عظیم ­الشأن از ابتدا، منادی وحدت بودند و امام خامنه ­ای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی هم «تقریب مذاهب و وحدت اسلامی» را یک راهبرد همیشگی و نه یک تاکتیک مقطعی می­‌دانند. امروز جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد راسخ و افتخار، الگویی از تفاهم، زندگی مسالمت ­آمیز و همراه با احترام بین پیروان مذاهب اسلامی را جلوه ­گر ساخته و علیرغم تلاش بنگاه­ های تفرقه ­افکن و کینه ­پراکن، زندگی مسالمت­ آمیز و مودّت­ آمیز ادیان و مذاهب مختلف در جمهوری اسلامی ایران، این حقیقت را اثبات می ­کند که می­ توان وحدت را از حرف و سخن در محافل محدود، در میان توده­ های مردم، به منصه ظهور رساند.

تهدید کرونا را به فرصتی برای اتحاد جوامع اسلامی تبدیل کنیم

وی افزود: امروز، جهان با ویروس منحوس کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می­ کند. همه به خوبی می ­دانیم که بحرانِ کرونا، صرفاً یک مسأله بهداشتی نیست، بلکه بحرانی‌ معنادار و دارای دلالت ­های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است و چالش­ های متعددی برای کشورها و ملت ­ها ایجاد کرده است. معضل کرونا از جمله عرصه ­هایی است که مسلمانان برای مقابله جدّی با آن، به همیاری و همبستگی نیاز دارند.

قالیباف اضافه کرد: باور دارم که ما می‌­توانیم تهدید کرونا را به فرصتی برای همکاری و اتحاد جوامع اسلامی تبدیل کنیم. جمهوری اسلامی ایران با همدلی مردم، از این آزمونِ سخت، سرافرازانه در حال عبور است و اقدامات ارزنده و مؤثری در طی ۸ ماه گذشته به رغم تحریم­ های ظالمانه حاکمان خودسر آمریکا انجام داده است. کاخ سفید با اعمال تحریم ­های دارویی و عدم حمایت از ملت­ ها در این بحران، عملاً ثابت کرد که در زمان بحران ­های جمعی نیز به فکر منافع خود و بدون توجه به مشکلات سایر کشورها است.

وی افزود: فراتر از این، دولت پر مدعای آمریکا در ماجرای کرونا ضعف مدیریتی خود را به نمایش گذاشت و با بیش از ۲۲۰ هزار تلفات، رکوددار مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در جهان شد. اعتراضات مردمی ناشی از مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری و واکنش به تبعیض نژادی، دلایل آشکاری بر وجود نژاد­پرستی سیستماتیک در جامعه آمریکا است.

قالیباف ادامه داد: انتظار می ­رود در سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی که اکنون شاهد افتتاحیه آن می­ باشیم؛ بر اولویت آزادسازی قدس شریف، قبله اول مسلمین جهان و تشکیل دولت واحد فلسطینی در سراسر این سرزمین تاریخی به پایتختی قدس شریف تأکید شود. قطعاً عادی­ سازی روابط چند کشور معدودِ عربی با رژیم صهیونیستی، ضمن اینکه خیانتِ آشکار به آرمانِ فلسطین است، تأثیری در ارادهِ مقاومت و مردم اصیل فلسطین برای احقاق حقوق خود، ندارد.

وی افزود: با درنظر داشتن سرعت، گستره و شیبِ تند تحولات جهانی، از علماء، نخبگان و اندیشمندانِ جهان اسلام انتظار می ­رود ضمن آگاه ­سازیِ همه ‌جانبه نسل جوان، در حوزه اندیشه مکتب ناب اسلامِ عزیز، با استفاده از همه ظرفیت­ ها ازجمله فرصتِ فضای ­مجازی، نقش مؤثر خود را در وحدت و همبستگی مسلمانان و همه ادیان الهی درجهت صلح، امنیت و رفاه کشورهای اسلامی بیش از پیش ایفا کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شایسته است برای مقابله با ویروس منحوس کرونا و در جهت کمک به کشورهای اسلامی، نسبت به ایجاد سازوکاری جدید، عملی و کارآمد، در چارچوب توصیه­ های این کنفرانس وحدت ­بخش، اقدام کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
این آقا که عنوان کرد کرونا مثبت تشریف داره؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
0
0
مطمئنی توافقشون بهم میخوره ؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین