کد خبر: ۶۷۸۳۸۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴

۱۰ نشانه شورش سراسری در آمریکا

کمتر از دو روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از مردم عادی گرفته تا مقامات این کشور، همه خود را به نوعی برای مواجهه با بحران و آشوب احتمالی آماده می‌کنند.
۱۰ نشانه شورش سراسری در آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

در روزهای گذشته اخبار متعددی درباره این آمادگی‌ها به گوش رسیده که همگی از احتمال بروز ناآرامی انتخاباتی در روزهای پس از انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا حکایت دارند؛ روندی که نزدیک‌شدن تعداد آرای دو نامزد یا اعلام پیروزی زودهنگام هر یک از آنها می‌تواند جرقه آن را روشن کرده و بحث تقلب در انتخابات و زیرسؤال رفتن نتیجه را مطرح کند. آن زمان کشیده‌شدن جریان انتخابات به هر سو محتمل است و این همان‌ جایی است که هر کسی از ترامپ و بایدن گرفته تا مقام‌های دیگر و حتی مردم برای آن آماده می‌شوند.

نخستین قدم آشوب؛ ترامپ جمهوری‌خواه

رئیس‌جمهور آمریکا در جدیدترین اقدام در راستای تشکیک در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، روز جمعه از دادگاه‌های فدرال خواست مانع طولانی شدن شمارش آرا توسط برخی ایالت‌ها شوند. این در حالی است که با توجه به مجزا بودن قوانین ایالتی در آمریکا و شرایط ویژه برگزاری انتخابات امسال، برخی ایالت‌ها قصد دارند آرایی را که پس از تاریخ سوم نوامبر به دستشان می‌رسد به شرطی که پیش از این تاریخ پست شده باشند، محاسبه کنند. به گزارش فارس، پیشتر دیوان عالی آمریکا درخواست ترامپ برای جلوگیری از دریافت آرای پستی در ایالت کارولینای شمالی پس از پایان مهلت انتخابات را رد کرده بود. این مواضع، در کنار صحبت‌های او با این مضمون که تنها در صورتی وی بازنده انتخابات خواهد بود که در آن «تقلب گسترده» شده باشد، سیگنال‌هایی است که احتمال عدم پذیرش نتیجه از سوی او و اعلام پیروزی زودهنگام را مخابره می‌کند.

دومین قدم آشوب؛ کلینتون دموکرات

در طرف دیگر، حزب دموکرات با توجه به پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌های ایالت‌های کلیدی و حتی بعضاً ایالت‌های اصالتاً جمهوری‌خواه، خود را به پیروزی نزدیک‌تر می‌داند و به نظر نمی‌آید به این راحتی باخت را بپذیرد. به همین دلیل «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه اسبق آمریکا به نامزد حزب دموکرات توصیه کرده در شب سوم نوامبر، صرف‌نظر از هر اتفاقی که در انتخابات می‌افتد، شکست را نپذیرد.

سومین قدم آشوب؛ تشکیل ارتش ناظران بر انتخابات

شبکه «ان‌بی‌سی» در یک پیش‌بینی اعلام کرده با توجه به اینکه انتخابات امسال آمریکا در زمینه‌ای از خصومت حزبی و ناآرامی‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد، فشار بی‌سابقه‌ای به رؤسای پلیس و کلانترها برای حفظ نظم در پایگاه‌های رأی‌گیری وارد خواهد شد. وضعیتی که به گفته این رسانه، گروه‌های شبه‌نظامی راست‌گرای حامی ترامپ که به درخواست او «ارتش ناظران بر انتخابات» را تشکیل داده‌اند به تشدید آن دامن می‌زنند.

چهارمین قدم آشوب؛ فعالیت گروه‌های شبه‌نظامی

در مطالعه‌ای که هفته گذشته منتشر شد، درباره احتمال زیاد خشونت مسلحانه مرتبط با انتخابات از سوی گروه‌های شبه‌نظامی در پنج ایالت آمریکا هشدار داده شد. گزارش مشترک پروژه داده‌های وقایع و موقعیت درگیری‌های مسلحانه (ACLED) و MilitiaWatch، ایالت‌های پنسیلوانیا، جورجیا، میشیگان، ویسکانسین و اورگن را جزو ایالت‌هایی تعیین کرد که احتمال افزایش فعالیت شبه‌نظامیان در روزهای منتهی به روز انتخابات آمریکا در سوم نوامبر و در روزهای پس از روز انتخابات در آن‌ها وجود دارد. در این گزارش، کارولینای شمالی، تگزاس، ویرجینیا، کالیفرنیا و نیومکزیکو هم جزو ایالت‌هایی هستند که در معرض خطر سطح متوسط فعالیت شبه‌نظامیان قرار دارند. در این گزارش در خصوص انجام هر اقدامی از مداخله در اعتراض‌ها تا سازماندهی توطئه‌های آدمربایی که هدف آن مقام‌های منتخب است، هشدار داده شده است. به گفته سخنگوی ACLED در این تحقیق مشترک، فعالیت‌های بیش از ۸۰ گروه از اول تابستان مورد بررسی قرار گرفته که بیشتر آن‌ها راست‌گرا هستند.

پنجمین قدم آشوب؛ آمادگی نیروهای امنیتی

در سطح مقام‌های محلی و ایالتی هم تدابیری برای مواجهه با ناآرامی‌های انتخاباتی اندیشیده شده و در برخی از شهرها نیروهای امنیتی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. «گوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا درباره ناآرامی در شب انتخابات آمریکا گفت همه سناریوها را در نظر دارد و اطمینان حاصل می‌کند که آمادگی دارد. اظهارات او یک روز پس از آن بیان شد که رئیس پلیس بورلی هیلز، شهری در حومه غربی لس‌آنجلس از بستن برخی خیابان‌ها برای کنترل اوضاع خبر داد. مقام‌های شیکاگو نیز رزمایشی همه‌جانبه برای مواجهه با تهدیدها و خشونت‌های مرتبط با انتخابات برگزار کرده‌اند. «مایکل هریسون» کمیسر پلیس شهر بالتیمور ایالت مریلند نیز اعلام کرد پلیس «در حال برنامه‌ریزی، تمرین و ایجاد پروتکل‌هایی برای استقرار منابع در روز انتخابات و حتی پس از آن است».

ششمین قدم آشوب؛ اعتصاب

اتحادیه‌های مختلف آمریکا هم در نظر دارند اگر رئیس جمهور این کشور در صورت شکست در انتخابات روز سه‌شنبه به طور مسالمت‌آمیز از قدرت کناره‌گیری نکند، دست به اعتصاب بزنند. فدراسیون کارگری منطقه روچستر در نیویورک نخستین اتحادیه‌ای است که در این خصوص اعلام آمادگی کرده است. پس از آن نیز اتحادیه‌های سیاتل و غرب ماساچوست از چنین اقدامی اعلام حمایت کردند. «دن ملونی» رئیس اتحادیه کارگری روچستر گفت ۱۰۰ هزار نفر از اعضای این اتحادیه در حال مذاکره با چیزی حدود ۱۲.۵ میلیون نفر هستند. ملونی در ادامه گفت: دموکراسی از سوی فردی دیکتاتور در معرض خطر قرار گرفته و اکنون زمان آن رسیده که اگر بخواهد برخلاف خواسته مردم عمل کند از دفترش بیرون انداخته شود.

هفتمین قدم آشوب؛ کنترل شبکه‌های اجتماعی

فیس‌بوک، غول رسانه‌های اجتماعی هم اقدام‌هایی را برای ناآرامی‌های احتمالی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تدارک دیده است. این ابزارها شامل کند کردن انتشار برخی از پست‌ها و تعدیل خبرهای کاربران است. منابع آگاه گفتند اقدام‌های اضطراری شامل کاهش سرعت اینترنت و محدود کردن پست‌های ضد امنیتی در پیش گرفته می‌شود. افرادی که با این برنامه‌ریزی آشنا هستند اظهار کردند مدیران فیس بوک گفته‌اند آن‌ها فقط در شرایط وخیم مانند خشونت مربوط به انتخابات از این ابزارها استفاده می‌کنند، اما این شرکت باید برای تمام احتمالات آماده باشد.

هشتمین قدم آشوب؛ خرید اسلحه توسط مردم

طبق گزارش‌ها، با نزدیک شدن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، خرید مایحتاج زندگی و اسلحه از ترس آشوب‌های انتخاباتی به شدت افزایش یافته است. به نوشته روزنامه «یواس‌اِی تودی» بیشتر کارشناسان، خشونت‌های پراکنده‌ای را در آستانه انتخابات پیش‌بینی کرده‌اند. به همین دلیل خرید مردم آمریکا در سلاح و مهمات رکورد زده است. فروشگاه‌های زنجیره‌ای «وال مارت» که بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در آمریکا و جهان به شمار می‌رود اعلام کرده با هدف حفاظت از کارکنان و مشتریان، اسلحه و مهمات را از قفسه‌های فروشگاه‌های خود جمع کرده است. این در حالی است که ناآرامی‌های متعددی نیز تاکنون به وقوع پیوسته‌ است.

نهمین قدم آشوب؛ آتش‌زدن صندوق‌های رأی

چندی پیش رسانه‌های آمریکایی از وقوع آتش‌سوزی که ظاهراً عمدی بوده، در یکی از صندوق‌های اخذ رأی در ایالت «کالیفرنیا» خبر دادند. روز سه‌شنبه نیز یکی دیگر از صندوق‌های رأی‌گیری در «بوستون» ایالت ماساچوست به آتش کشیده شد. از سوی دیگر مردم در حال کندن برچسب‌ها و تابلوهای انتخاباتی از مقابل منازلشان هستند تا احتمال مورد حمله قرار گرفتن در آشوب‌های انتخاباتی کاهش یابد. عده‌ای دیگر نیز در حال گریختن به نواحی روستایی و خارج از شهر یا ایجاد سنگرهای دست‌ساز هستند.

دهمین قدم آشوب؛ حفاظ گذاشتن برای ادارات

خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه گزارش داد، به دنبال نگرانی‌ها از احتمال وقوع اعتراضات و خشونت‌های عمومی پس از انتخابات آمریکا، بسیاری از صاحبان فروشگاه‌ها و ادارات در آمریکا در حال مستحکم‌تر کردن حفاظ‌های ساختمان‌های تجاری و اداری هستند تا با این روش بتوانند از خسارات احتمالی جلوگیری کنند. در همین راستا، نیویورک‌پست نیز گزارش داده شهروندان بسیار ثروتمند در منطقه «منهتن» اقدام به استخدام نگهبان‌های مسلح برای محافظت از ساختمان‌های شیک خود کرده‌اند. یک منبع آگاه به نیویورک‌پست گفت: «همه نگران امنیت هستند. همه ساختمان‌های بزرگ تدابیر ایمنی را تشدید کرده‌اند. اوضاع خارج از کنترل است. امیدواریم لازم نشود ولی آماده‌ایم».

در این میان، نتایج نظرسنجی انجام شده توسط روزنامه «یواس‌اِی تودی» و دانشگاه «سافولک» میان شهروندان آمریکایی نشان می‌دهد از هر چهار نفر، سه نفر بابت وقوع خشونت‌های انتخاباتی در این کشور نگران هستند. حال باید دید با توجه به رقابت بسیار نزدیک دونالد ترامپ با جو بایدن بر سر کرسی اتاق بیضی کاخ سفید، آیا چهل و ششمین انتخابات آمریکا در امنیت و آسایش کامل برگزار خواهد شد یا اینکه این بار، امواج درگیری‌های داخلی ۵۰ ایالت متحده را نامتحد خواهد کرد.

منبع: روزنامه قدس

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین