کد خبر: ۶۷۸۶۱۰
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶

۷۰ درصد زندانیان کشور مرتبط با جرایم مواد مخدرند

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ۴۰ درصد زندانیان کشور به ‌صورت مستقیم و ۳۰ درصد به‌طور غیرمستقیم مرتبط با جرایم موادمخدر هستند، تصریح کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، جرایم خشن، سرقت‌ها و غیره ریشه در معضل موادمخدر دارد.
۷۰ درصد زندانیان کشور مرتبط با جرایم مواد مخدرند
آفتاب‌‌نیوز :

سردار اسکندر مؤمنی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک ستاد مبارزه با موادمخدر و سازمان نظام پزشکی ایران افزود: موادمخدر آسیبی است که همه کشور را مستقیم و غیرمستقیم درگیر خود کرده و امروز بالغ بر چهار میلیون نفر در کشور مصرف‌کننده مستمر و تفننی موادمخدر هستند.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد زندانیان کشور به‌صورت مستقیم و ۳۰ درصد به‌طور غیرمستقیم مرتبط با جرایم موادمخدر هستند، تصریح کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، جرایم خشن، سرقت‌ها و ... ریشه در معضل موادمخدر دارد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: برای حل معضل اجتماعی موادمخدر، باید از ظرفیت‌ گروه‌های مرجع به‌ ویژه جامعه پزشکی استفاده کرد تا با یاری یکدیگر، این امر ساماندهی شود.

مؤمنی با بیان اینکه مردم کشور به جامعه پزشکی احترام می‌گذارند و اعتماد دارند، خاطرنشان کرد: جامعه پزشکی ایران، سرمایه اجتماعی بسیاری بزرگی است که در دنیا حرف برای گفتن دارد و اگر تا دهه ۷۰ پزشکانی از کشورهای همسایه در کشور بودند اما افتخار جمهوری اسلامی است که امروز نه تنها در این امر خودکفا شده بلکه پزشکان ایرانی در سراسر دنیا مشغول خدمت‌رسانی هستند و کمبودی در دانش پزشکی ندارد.

وی استفاده از شیوه‌های نوین درمان، آموزش، کاهش آسیب و پیشگیری از اعتیاد را از محورهای مهم این تفاهم‌نامه خواند و بیان کرد: سازمان نظام پزشکی حدود ۳۰۰ هزار عضو دارد که می‌توان از این فرصت در زمان مراجعه بیماران به پزشکان چه در حین انتظار ویزیت و چه وقت ملاقات با پزشک، در خصوص ارائه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد و مضرات انواع موادمخدر استفاده کرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ابراز امیدواری کرد که امضای این تفاهم‌نامه مقدمه‌ای برای راهی بزرگ باشد تا با استفاده از ظرفیت جامعه پزشکی از بازگشت مجدد افرادی که به بهبودی رسیده‌اند، جلوگیری کرد.

۳۰۰ هزار عضو سازمان نظام پزشکی به کمک درمانگران اعتیاد خواهند آمد
در این نشست، رئیس سازمان نظام پزشکی نیز با بیان اینکه با این تفاهم‌نامه در حوزه‌های پیشگیری از اعتیاد و کاهش آسیب قدم‌های خوبی برداشته می‌شود، تاکید کرد: با تمام توان پزشکی، در حوزه درمان اعتیاد اقدام خواهیم کرد.

محمدرضا ظفرقندی افزود: سازمان نظام پزشکی با حدود ۳۰۰ هزار عضو ظرفیت مناسبی است که اگر این سرمایه اجتماعی به کار گرفته شود در سه حوزه جامعه پزشکی، عموم مردم و درمانگران اعتیاد می‌توان وارد شد و فعالیت‌های پیشگیرانه را ارائه کرد.

وی یادآور شد: استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی نیز در این حوزه تاثیرگذار است که می‌توان از آن استفاده کرد از این رو امیدواریم بتوانیم وظیفه خود را در مقابل این معضل ملی انجام دهیم.

این تفاهم‌نامه در هشت ماده تنظیم شده که به امضای اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر و دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی رسید.

همچنین «همکاری و مشارکت در تهیه و تدوین محتوای آموزشی استاندارد براساس قوانین، آئین‌نامه‌ها و دسـتورالعمل‌هـای اجرایـی، اسناد راهبردی، طرح و برنامه‌های مرتبط با پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد»، «همکاری و هم‌افزایی در برگزاری دوره‌های آموزشی کاهش تقاضای موادمخدر و روان‌گردان ویژه پزشکان»، «همکاری و مشارکت در برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌های علمی و آموزش‌های تخصصی در سطح ملی و منطقه‌ای ویژه درمانگران و عموم مردم»، «همکاری و مشارکت در جهت افزایش آگاهی عمومی با اولویت بهره‌برداری از فضای مجازی در راستای کاهش تقاضای موادمخدر و روان‌گردان‌ها» و «همکاری در برگزاری رویدادهای کمک نوآور (استارت‌آپ) کارآفرینی اجتماعی با محوریت کاهش تقاضای موادمخدر و روان‌گردان‌ها» از اهم مفاد این تفاهم‌نامه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین