کد خبر: ۶۷۸۸۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۷

در شب انتخابات آمریکا به دنبال چه باشیم؟

در آمریکا برای این که رئیس جمهور شوید، نیازی نیست رأی عموم مردم را بدست آوردید. نامزدها در عوض به دنبال کسب اکثریت آرای کالج‌ انتخاباتی هستند.
در شب انتخابات آمریکا به دنبال چه باشیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

مردم آمریکا روز سوم نوامبر با آراء خود از میان جو بایدن و دونالد ترامپ بالاخره یک نفر را به کاخ سفید خواهند فرستاد. اما با نزدیک شدن به شب غیرقابل پیش‌بینی رای‌گیری و مشخص شدن نتایج انتخابات، شاید بد نباشد به برخی نکات توجه کنیم:

برخی جزئیات کلیدی:

در آمریکا برای این که رئیس جمهور شوید، نیازی نیست رأی عموم مردم را بدست آوردید. نامزدها در عوض به دنبال کسب اکثریت آرای کالج‌ انتخاباتی هستند.

در انتخابات ۲۰۲۰ تعداد آمریکایی‌های که از طریق پست رای می‌دهند، میلیون‌ها نفر نسبت به دوره‌های قبل بیشتر است. شمارش آرای پستی احتمالا زمان بیشتری می‌برد و برخی ایالت‌ها تا پیش از روز رأی‌گیری شروع به شمردن آراء نمی‌کنند بنابراین به احتمال زیاد اعلام نتایج در برخی مناطق با تاخیر همراه خواهد بود.

به دلیل این موج بی‌سابقه آرای پستی، ممکن است نامزدی که در ابتدا پیشتاز است، بعد از محاسبه تمامی آرای از رقیب خود عقب بیفتد. بنابراین حواستان به اعداد و ارقام باشد.

برخی واژه‌های کلیدی:

ایالات تعیین‌کننده: به ایالاتی نظیر اوهایو و میزوری گفته می‌شود که رای‌دهندگان ثابت کرده‌اند معیاری قابل اعتماد برای پیش‌بینی نتیجه آراء در سراسر کشور هستند. معمولا هر نامزدی که در این ایالت‌ها اکثریت آراء را بیاورد، پیروز نهایی انتخابات خواهد شد.

نظرپرسی از رای‌دهندگان هنگام خروج از مراکز اخذ رأی: تنها با شمار معدودی از رای‌دهندگان مصاحبه می‌شود بنابراین نتیجه این نظرپرسی ممکن است با نتایج رسمی شمارش آرا متفاوت باشد.

کالج انتخاباتی: هر ایالت تعدادی "رای‌دهنده" دارد که تعداد آن‌ها به جمعیت آن ایالت وابسته است. در بیشتر موارد، وقتی نامزدی در یک ایالت بیشترین رای عمومی را می‌آورد، اکثریت آرای کالج انتخاباتی را هم کسب خواهد کرد. این رای‌دهندگان در نهایت رییس‌جمهور و معاونش را انتخاب می‌کنند. از آنجایی که کالج انتخاباتی ۵۳۸ کرسی دارد، نامزدهای ریاست‌جمهوری برای پیروزی به ۲۷۰ رای نیاز دارند.

پیش‌بینی‌ در مقابل نتایج قطعی : در شب انتخابات همزمان با شمارش آراء، برنده احتمالی در هر ایالت و همینطور سراسر کشور "پیش‌بینی" می‌شود. اما ایالت‌ها تا زمانی که اطلاعات کافی جمع‌آوری‌ نکرده باشند، برنده را "اعلام" نخواهند کرد. این اطلاعات از طریق ماه‌ها نظرسنجی، سوال از رای‌دهندگان هنگام خروج از مراکز اخذ رای و نتیجه شمارش بخشی از آرای واقعی بدست خواهد آمد.

ایالات چرخشی یا ایالات میدان جنگ: این ایالات گرایش حزبی مشخصی ندارند و به همین دلیل هم نامزد دموکرات و هم کاندیدای جمهوری‌خواه در آن‌ها شانس پیروزی دارند.

ایالات قرمز در برابر ایالات آبی:‌ ایالت‌هایی که به طور معمول یک حزب مشخص در آن‌‌ها رای می‌آورد. به شکل سنتی ایالت‌های قرمز به جمهوری‌خواهان رای می‌دهند و ایالت‌های آبی، به دموکرات‌ها.

چطور بفهمیم چه کسی برنده خواهد شد؟

با توجه به موج عظیم آرای پستی در این دوره از انتخابات، به سختی می‌توان تشخیص داد در مراحل اولیه شمارش آرا چه کسی پیشتاز خواهد بود.

هر ایالت در رابطه با زمان و نحوه شمارش رای‌های پستی قوانین خاص خودش را دارد، به همین دلیل احتمالا نتایج آرای آن‌ها با فاصله بسیار زیاد از هم اعلام خواهد شد. در برخی ایالت‌ها از جمله فلوریدا و آریزونا، روند شمارش آرا از چند هفته قبل از روز انتخابات شروع می‌شود.

سایر ایالات نظیر ویسکانسین و پنسیلوانیا تا روز انتخابات دست به آرا نمی‌زنند و این یعنی روند شمارش آرا در آن‌ها احتمالا کندتر خواهد بود.

علاوه بر این، مهلت‌ پذیرش آرای پستی در ایالت‌های مختلف با هم فرق دارد. در بعضی ایالت‌ها مثل جورجیا تنها آرایی شمرده می‌شوند که روز سوم نوامبر یا پیش از آن دریافت شده باشند. اما در ایالتی مثل اوهایو، رای‌هایی که دیرتر دریافت شده را هم می‌شمارند، فقط باید قبل از روز انتخابات پست شده باشند.

در دوره‌های پیشین انتخابات چنین مشکلی وجود نداشت. فقط کافی بود تا ساعت ۱۱ شب به وقت شرق آمریکا ( ۴ بامداد به وقت گرینویچ) که رای‌گیری در ساحل غربی به پایان می‌رسد، منتظر بمانید. در ۲۰۰۸،‌ نتایج دقیقا در همین ساعت اعلام شد و در ۲۰۱۲تنها ۱۵ دقیقه تاخیر داشت.

در انتخابات قبلی اعلام نتیجه نهایی انتخابات تا ساعت ۱:۳۵ بامداد به وقت شرق آمریکا (۶:۳۵ به وقت گرینویچ) که پیروزی دونالد ترامپ از هیلاری کلینتون در ایالت پنسیلوانیا قطعی شد، به طول انجامید.

دام‌هایی که باید از آن‌ها دوری کرد

در انتخابات این دوره باید حواس‌تان به مسائل دیگری هم باشد.یک مورد اینکه شمارش‌های اولین ممکن است فریبنده باشند. تا حدی به این دلیل که امسال تفاوت بیشتری میان نحوه اعلام نتایج ایالت‌ها وجود دارد.

بعضی ایالت‌ها، اول آرای حضوری که در روز انتخابات به صندوق انداخته شده‌اند را می‌شمارند. انتظار می‌رود نتیجه شمارش‌های اولیه به نفع دونالد ترامپ باشند چون طبق نظرسنجی‌ها هواداران او قصد دارند روز ۳ نوامبر پای صندوق‌های رای بروند.

اما برخی ایالت‌های دیگر، نتیجه آرای پستی که پیش از ۳ نوامبر ارسال شده‌اند یا جداگانه اعلام می‌شود و یا همراه با نتیجه شمارش اولیه آرای همان روز. نتایج اولیه در این مناطق ممکن است به نفع آقای بایدن باشند چون احتمال این که دموکرات‌ها امسال از طریق پست رای بدهند بیشتر از جمهوری‌خواهان است.

از طرف دیگر نگرانی‌هایی در رابطه با احتمال تقلب در انتخابات هم وجود دارد که ترجیع‌بند همیشگی کارزارهای ترامپ هم بوده است. اما در آمریکا موارد تقلب در انتخابات به شکلی باورنکردنی اندک است و هیچ مدرکی مبنی بر این که آرای پستی به طور خاص مستعد تقلب هستند،‌ وجود ندارد. بنابر مطالعه‌ "مرکز عدالت برنان" در ۲۰۱۷، نرخ تقلب انتخاباتی در آمریکا به طور کل بین ۴…./. و ۹.../. است.

برنده قطعی چگونه در ایالت‌ها اعلام می‌شود؟

بعد از پایان کار مراکز اخذ رای، رسانه‌های عمده آمریکایی با استفاده از مدل‌های انتخاباتی تخمین می‌زنند چه کسی در تمامی رقابت‌ها برنده خواهد شد. این مدل‌ها بر اساس طیف گسترده‌ای از داده‌ها از جمله نتیجه نظر‌پرسی راه‌دهندگان موقع خروج از مراکز رای و آرای واقعی شمرده شده توسط مقامات محلی که در یک پایگاه اطلاعاتی قرار می‌گیرند،‌ ترسیم می‌شوند.

رسانه‌ها زمانی نتیجه نهایی در یک ایالت را اعلام می‌کنند که نتیجه‌گیری کنند یکی از نامزدها به شکل قطعی پیشتاز است. اوضاع برای رقابت‌های محلی و ایالتی هم به یک شکل است. البته این هنوز یک پیش‌بینی به حساب می‌آید و نتیجه قطعی شمارش آرا نیست.

حتی وقتی یک نامزد برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام می‌شود هم ممکن است نتیجه قطعی شمارش آرا مشخص نباشد. محاسبه تمای آرا هفته‌ها طول می‌کشد. این مساله همیشه وجود داشته اما این بار به دلیل آرای پستی احتمال رخ دادنش بیشتر هم هست.

در انتخابات ۲۰۱۶، با ادامه روند شمارش تا یک ماه بعد از انتخابات هم تعداد آرای کلینتون به ویژه در کالیفرنیا همچنان بیشتر می‌شد اما آقای ترامپ حد نصاب آرای کالج انتخاباتی را برای رییس جمهور شدن به دست آورده بود.

چرا آرای پستی باعث تاخیر در اعلام نتایج می‌شوند؟

در انتخابات امسال ده‌ها میلیون نفر از طریق پست رای می‌دهند که این آمار احتمالا دو برابر دوره قبلی در ۲۰۱۶ است.

این نگرانی وجود داشت که به دلیل حجم بالای آرای غیر‌حضوری، فشار زیادی به خدمات پستی کشور وارد شود و رای‌ها با تاخیر به دست مقامات برسند. اما اداره پست آمریکا اطمینان داد چنین مشکلی پیش نمی‌آید.

در برخی ایالت‌ها آرای پستی تا چندین روز بعد از انتخابات هم پذیرفته می‌شوند، اما باید قبل از ۳ نوامبر ارسال شده باشند. این مساله روند شمارش آرا را بیش از پیش کند خواهد کرد.

به طور کلی شمارش آرای پستی بیشتر از رای‌های حضوری طول می‌کشد. برگه‌های رای پستی پیش از شمارش باید با دست از پاکت بیرون آورده شوند و صحت‌شان مورد تایید قرار بگیرد.

اگر برنده قطعی وجود نداشته باشد، چی می‌شود؟

اگر نتیجه قطعی انتخابات روز ۳ نوامبر مشخص نشود باید روزها یا هفته‌ها صبر کرد تا شمارش آرا به پایان برسد.

این کاملا طبیعی است که شمارش آرا در شب انتخابات به پایان نرسد، البته امسال احتمالا بیشتر هم طول خواهد کشید.

علاوه بر این، احتمال بروز درگیری‌های حقوقی که به عدم قطعیت دامن می‌زنند هم وجود دارد و ممکن است پای دادگاه‌ها به میان کشیده شود.

کدام ایالت‌ها را دنبال کنیم؟

همه ما می‌دانیم نتایج نهایی انتخابات به کندی اعلام خواهد شد اما ایالت‌هایی هستند که می‌توانند خیلی زود برآورد‌هایی از نتایج نهایی در اختیارمان بگذارند.

مراکز اخذ رای در کارولینای شمالی ساعت ۱۹:۳۰ به وقت شرق آمریکا (۱۲:۰۰ به وقت گرینویچ) بسته خواهند شد. شمار بالای رای‌دهندگان حضوری در این ایالت به این معناست که پیش‌بینی‌ها خیلی زود از راه خواهند رسید. در انتخابات ۲۰۱۶، دونالد ترامپ با اختلاف ناچیز در این ایالت برنده شد و امسال هم رقابت نزدیکی میان دو حزب وجود خواهد داشت. پیروزی در این ایالت می‌تواند شب خوبی را برای نامزد برنده رقم بزند.

کمی بعد در ساعت ۲۰:۰۰ به وقت شرق آمریکا (۰۱:۰۰ به وقت گرینویچ) مراکز اخذ رای در فلوریدا به کار خود پایان خواهند داد. این ایالت چرخشی بارها در تعیین برنده یا بازنده انتخابات تاثیر داشته و امسال هم ممکن است همین‌طور باشد. البته حواس‌تان به یک موضوع باشد:‌ در فلوریدا ابتدا نتیجه آرای حضوری اولیه و آرای پستی اعلام می‌شود که احتمالا به نفع بایدن خواهد بود.

در آریزونا هم رای‌گیری در ساعت ۲۱:۰۰ به وقت شرق آمریکا ( ۰۲:۰۰ به وقت گرینویچ) به پایان می‌رسد. البته مقامات این ایالت از ۲۰ اکتبر شروع به شمردن آرا کرده‌اند. در ۲۰۱۶ ترامپ در آریزونا رای بیشتر را آورد اما امسال نظرسنجی‌ها از پیشتازی آقای بایدن با اختلاف اندک خبر می‌دهند. در آریزونا هم مثل فلوریدا نتایج شمارش اولیه آرا ممکن است به نفع بایدن باشد چون طرفدارانش به احتمال زیاد یا از طریق پست رای می‌دهند و یا زود پای صندوق خواهند رفت.

در تعدادی از ایالات دیگر، تا پیش از ۳ نوامبر حتی یک رای هم شمرده نخواهد شد. این یعنی برای اعلام نتایج در برخی ایالات چرخشی که آرای آن‌ها برآوردی از کل کشور در اختیارمان خواهد گذاشت، باید بیشتر صبر کنیم.

در اوهایو،‌ مراکز رای‌گیری ساعت ۱۹:‌۳۰ به وقت محلی (۰۰:۳۰ به وقت گرینویچ) بسته می‌شوند. مقامات در روز انتخابات نتایج اولیه را اعلام خواهند کرد اما بعد از آن تا زمان تایید جمع‌بندی نهایی (‌ احتمالا ۲۸ نوامبر) دیگر خبری از آن‌ها نخواهیم شنید. اوهایو فقط یک ایالت چرخشی نیست و در واقع به نوعی پیشگوی انتخابات هم به حساب می‌آید. از زمان جنگ جهانی دوم هر نامزدی که در این ایالت اکثریت آرا را بدست آورده، رییس‌جمهور آمریکا شده است.

در پنسیلوانیا رای‌گیری ساعت ۲۰:۰۰ به وقت محلی (۰۱:۰۰ به وقت گرینویچ) تمام می‌شود. مسیر هر نامزدی که به کاخ سفید راه پیدا می‌کند از این ایالت چرخشی خواهد کرد. پنسیلوانیا زادگاه آقای بایدن است و در دور قبلی انتخابات، ترامپ با اختلاف یک درصد با رقیب خود در آن پیروز شد.

در ایالت‌های ویسکانسین و میشیگان، مراکز رای‌گیری ساعت ۲۱:۰۰ به وقت شرق آمریکا (۰۲:۰۰ به وقت گرینویچ) به کار خود پایان خواهند داد. بعد از انتخابات ۲۰۱۶ و شکست هیلاری کلینتون در ویسکانسین با اختلاف اندک، دموکرات‌ها با جدیت روی این ایالت تمرکز کردند. برخی نظرسنجی‌ها از پیشتازی بایدن در این ایالت خبر می‌دهند اما هر دو نامزد همچنان برای پیروزی در آن شانس دارند.

ایالت همسایه ویسکانسین، میشیگان هم میدان نبردی دیگر برای نامزدهاست و در تعیین رییس‌جمهور آینده آمریکا نقشی سرنوشت‌ساز دارد.

انتخابات دیگری هم در جریان است

اما علاوه بر مبارزه ترامپ و بایدن بر سر ورود به کاخ سفید ، رقابت‌های دیگری هم در آمریکا در جریان است.

هم دو حزب آمریکا انتخابات مجلس سنا را از نزدیک دنبال می‌کنند‌،‌ جایی که در حال حاضر جمهوری‌خواهان با اختلاف سه کرسی اکثریت را در اختیار دارند.

لیندسی گراهام، هم‌پیمان ترامپ برای حفظ حیات سیاسی خود در کارولینای جنوبی درگیر نبردی تنگاتنگ با جیمی هریسون دموکرات است. آقای گراهام از ۲۰۰۳ روی این کرسی نشسته اما به نظر می‌رسد وفاداری سرسختانه‌اش به رییس‌جمهور، نارضایتی برخی رای‌دهندگان را به همراه داشته است.

در ایالت مین، سوزان کالین جمهوری‌خواه ممکن است به زودی مجبور به ترک کرسی خود شود. خانم کالینز یکی از معدود نمایندگان میانه‌روی این حزب در مجلس سنا است و ممکن است به دلیل وابستگی‌ به دونالد ترامپ آن هم در ایالتی که او اصلا محبوبیت ندارد به دست رای‌دهندگان مجازات شود.

این البته همه ماجرا نیست. مردم آمریکا برای اعلام نظر خود درباره بیش از صد لایحه قانونی، برگه رای پر خواهند کرد. در کالیفرنیا، قانون حذف کامل وثیقه نقدی و جایگزینی آن با ارزیابی خطر پیش از دادگاه به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد.

در آریزونا، مونتانا، نیوجرسی و داکوتای جنوبی طرح قانونی شدن ماری‌جو‌آنا برای مصارف تفننی به رای گذاشته خواهد شد. به همین شکل در می‌سی‌سی‌پی هم مردم برای قانونی‌شدن استفاده از ماری‌جوآنا برای مصارف پزشکی رای خواهند داد.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
0
چغندر پخته
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین