کد خبر: ۶۷۹۱۵
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۰
در مراسم روز دانشجو عنوان شد

هشدار نوبخت درباره توزیع بدون برنامه درآمد نفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- دکتر محمدباقر نوبخت، معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز یکشنبه در مراسمی که از سوی آموزشکده عالی سما به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، گفت: روز دانشجو از دو منظر اساسی قابل ارزیابی و نگرش است. یعنی هم از نظر تاریخی و هم از لحاظ فلسفه تاریخ، می‌توان رخدادهای اجتماعی را ارزیابی کرد.

نوبخت در ادامه سخنرانی خود در آموزشکده عالی سما افزود: نگاه به روز دانشجو از منظر تاریخی یک ضرورت دارد اما توجه و بازنگری از نظر فلسفه تاریخ اهمیت بیشتری دارد.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه یادآور شد:در روز 16 آذر ماه 1332 یعنی چند ماه پس از کودتای 28 مرداد مقامات ایرانی به ویژه شخص زاهدی از نیکسون برای سفر به ایران دعوت کردند و دانشجویان که شاهد دخالت مستقیم آمریکا در کودتا بودند، عقده، کینه و عداوت نهفته خود را نشان دادند که باعث به شهادت رسیدن سه تن از دانشجویان شد.

نوبخت با بیان اینکه «چرایی این اتفاق به فلسفه تاریخی برمی‌گردد»،‌گفت:نفتی که امروز به عنوان منبع درآمدی از آن یاد می‌کنیم کشور ما را در طول تاریخ تحت تاثیر خود قرار داده است و حتی چرایی 28 مرداد و همچنین 16 آذر به مساله نفت و ملی شدن صنعت نفت برمی‌گردد. 

نوبخت ضمن تاکید بر «مرتبط بودن 16 آذر با کودتای 28 مرداد» گفت: پیدایش نفت در اقتصاد ایران با انقلاب مشروطیت همراه بود. یعنی 100 سال است که از اقتصاد نوین ایران می‌گذرد و قبل از این ، اقتصاد ایران چیزی برای عرضه نداشت. از سوی دیگر طی سال‌های 1287 تا 1289 صنایع نفت که از سوی انگلیس در ایران راه‌اندازی شده بود، سبب نوآوری در اقتصاد ایران گردید.

وی گفت: دوران ایران را می‌توان به دوران 1285، 1327، 1357 و 1358،1368 و از سال 69 تا 83 و از سال 84 تا افق بیست ساله سال 1404 تقسیم کرد.

وی در توضیح این دوران گفت: در دوران 1285 تا 1327 نفت وارد اقتصاد ایران شد اما چون ملی نبود و شرکت انگلیسی-ایرانی بر منابع نفتی تسلط داشتند ایران نتوانست تسلطی بر منابع نفتی خود داشته باشد.

نوبخت افزود: در سال 1329 نفت به کالایی به عنوان منبع درآمدی تبدیل شد و تا سال 57 نیز سهم نفت در اقتصاد ایران همواره بیش از 70 درصد بوده و اکنون نیز وضع به همین گونه است و ما هنوز به شدت وابسته به نفت هستیم.

نوبخت در توضیح سال‌های 58 تا 66 گفت: متاسفانه در این دوران کشور به دلیل تحمیل جنگ فاقد یک برنامه مناسب بودو ما از کمترین منابع نفتی استفاده کردیم که در سال 66 در اوج جنگ درآمد نفتی ایران 7 میلیارد دلار بود.

وی دوران کنونی را از لحاظ قیمت نفت در بازارهای جهانی، دوران طلایی دانست و افزود: امروز باید پرسیدکه آیا وضعیت نفت همین گونه باقی می‌ماند؟ امروز 60 الی 70 میلیارد دلار درآمد نفتی وارد اقتصاد کشور شده و نباید بدون برنامه اقدام به توزیع درآمدها کنیم. آنان که درآمد نفت را با گشاده دستی خرج می‌کنند فردا باید پاسخ دهند.

نوبخت ادامه داد: تا سال 68 اقتصاد ایران به دلیل جنگ نتوانست از منابع نفتی خود استفاده کند، از سال 1368 تا 84 نیز تلاش شد تا منابع گسترده نفتی تبدیل به سرمایه شود و برای افق 20 ساله تلاش صورت گیرد تا ایران با توجه به منابع کانی و غنی فراوان بتواند در یک دوره 20 ساله به رقابت با سایر کشورها برسد.

وی در پایان سخنانش گفت: دانشجو غیر از درس و مطالعه، مسئولیت اجتماعی دارد؛ مسئولیتی که شهدای دانشجو در سال 32 به نحو شایسته نشان دادند، و جنبشی را پایه‌گذاری کردند و دانشجویان امروز نیز باید برای سربلندی کشور تلاش کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین