کد خبر: ۶۷۹۱۹۶
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷

آتش، اسب‌های وحشی جنگل توسکستان را فراری داد

 آتش جنگل توسکستان در ششمین روز فراگیری این عرصه‌های منابع طبیعی، با رسیدن به محدوده "اوبن" حدود ۶۰ اسب وحشی ساکن این منطقه را به سمت ارتفاعات بالادست فراری داد.
آتش، اسب‌های وحشی جنگل توسکستان را فراری داد
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس مشاهدات، نیروهای محیط زیست با وجود تلاش برای هدایت این اسب ها به منطقه امن، موفق به جلوگیری از فرار آن ها نشدند.

آتش جنگل توسکستان در حال پیشروی به سمت ارتفاعات محدوده قرن آباد و دامنه غربی دهنه توسکستان در مناطق "ول‌کمر" است.

نیروهای امدادی محیط زیست، منابع طبیعی و هلال احمر به وسیله هلی برد بالگرد و یا پای پیاده در حال انتقال به محدوده آتش هستند و تعداد آن ها همچنان در حال افزایش است.

استاندار گلستان روز گذشته گفته بود که طی چهار روز اخیر بیش از ۶۰۰ نفر - روز برای مهار این آتش در جنگل توسکستان تلاش داشتند.

چندین فروند بالگرد هم از چند روز گذشته تاکنون در حال تلاش برای خاموش کردن آتش هستند به گونه ای که روز گذشته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: در جریان وقوع آتش سوزی جنگل‌های توسکستان، مخزن فرعی سد کوثر به حجم صد هزارمتر مکعب بطور کامل آبگیری شده و برای برداشت توسط هلیکوپتر امدادی سازمان هوا و فضای سپاه در اختیار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار گرفت.

برخی کارشناسان منابع طبیعی حاضر در محدوده آتش به شرط نبردن نام خود گفتند که آتش تاکنون ۱۵۰ هکتار از جنگل توسکستان را از بین برده است.

این خبر تاکنون توسط مسوولان تایید نشده اما هادی حق شناس استاندار گلستان روز گذشته وسعت دامنه آتش جنگل توسکستان را حداکثر ۳ کیلومتر اعلام کرده بود.

آتش سوزی در جنگل توسکستان گرگان از شامگاه یکشنبه ۱۱ آبان آغاز شده و با وجود تلاش نیروهای امدادی و مردمی و استفاده از بالگرد اطفای حریق همچنان ادامه دارد.

در این مدت بخشی از مناطق جنگلی سخت گذر مازوآروم، پنبول‌چال، چکل‌دوک و گنج‌دره در آتش سوخت.

دیروز پنجشنبه مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت که در جریان وقوع آتش سوزی در جنگلهای توسکستان، مخزن فرعی سد کوثر به حجم صد هزارمتر مکعب بطور کامل آبگیری و برای برداشت توسط هلیکوپتر امدادی اعزامی از سازمان هوا و فضای سپاه در اختیار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار گرفت.

چند روز قبل مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به تجهیز عرصه‌های طبیعی این استان به ۲ خودرو آتش‌نشانی جدید گفته بود که جزو استان‌های پرخطر در احتمال وقوع آتش در جنگل و مرتع هستیم.

افزایش دمای گرگان چند روز اخیر به حدود ۳۵ درجه و حضور گردشگران در مناطق جنگلی از دلایل احتمالی آتش سوزی جنگل توسکستان است.

زمین‌های زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار آن جنگل، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، حدود ۲۰ هزار هکتار ساحل و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار زمین‌های مستحدث و موات است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین