کد خبر: ۶۷۹۲۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۹
محمد جواد لاریجانی در جمع دانشجویان:

پرونده موسویان را سیاسی نکنید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-  محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، امروز در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه یزد با اشاره به پرونده تشکیل شده در مورد دکتر حسین موسویان گفت: درخصوص مساله دکتر موسویان با وجود اینكه انتخابات در پیش‌روست، این مساله نباید به یك مناقشه سیاسی در كشور تبدیل شود و مهمتر آنكه نباید از كید دشمن غافل شد.

لاریجانی، حساسیت دانشجویان نسبت به مسایل سیاسی روز كشور را حائز اهمیت خواند و با بیان این‌كه این حساسیت باید از سوی مسوولان مورد توجه قرار گیرد اظهار داشت: درخصوص دادگاه موسویان، طبیعی است که نهادهای مرتبط نظیر وزارت اطلاعات و ریاست جمهوری حساسیت به خرج دهند ولی در قبال فردی كه متهم است، علی‌الاصول باید حكم دادگاه محترم شمرده شود، حتی اگر آن حكم مورد قبول عده‌ای نباشد اما آنچه حائز اهمیت است قدرتمندی دولت ماست و اینكه حتی اگر افرادی بخواهند جلوی سیاست‌های نظام را بگیرند، توان آن را نخواهند داشت.

لاریجانی با انتقاد از شیوه سفرهای استانی رییس‌جمهورابرازعقیده كرد: ‌اصل سفرهای استانی خوب است، اما دو اشكال در آن وجود دارد مساله اول اینكه باید دید متن مردم چه كسانی هستند، زیرا جمع شركت كننده تنها یك نمونه است و مساله دوم اینكه تصمیم‌گیری تحت هیجان درست نیست، هر چند اشتیاق مسوولان به حل مشكلات را نشان می‌دهد.

معاون بین الملل قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره دفاع البرادعی از ایران و مسایل حاشیه‌یی آن بیان داشت: دشمن هرگز از پا نخواهد نشست و باید توجه داشت كه تشكیلات البرادعی نیز نمی‌تواند، همه درخواست‌ها را پاسخ دهد و این وظیفه ماست كه هشیار بوده و از حقوق خود نگهبانی كنیم.

وی گفت:‌ این گزارشات یك عقب نشینی سیاسی است اما خاتمه مناقشه به شمار نمی‌رود حال آنكه درباره انرژی هسته‌یی نیز طی سال‌ها كوتاهی‌های بسیاری كرده‌ایم و دچار غفلت شده‌ایم. روش‌های امروز ما با ارزش بوده اما مدرن نیست، در حالی كه غرب سنگر به سنگر كار می‌كند و مصمم است، به هر نحو ایران را در عقب ماندگی نگه دارد.

لاریجانی همچنین درباره گزارش اخیر سازمانهای جاسوسی آمریکا یادآور شد: پخش گزارشات و اطلاعات از سوی واحدهای جاسوسی كاخ سفید جزو‌ بازیگری دولت‌های غرب است و در این میان سست شدن پایه‌های حكومت بوش و درگیری‌های داخلی نیز مزید بر علت شده است اما همه این‌ها راه مخاصمه با ایران به شمار می‌رود.

دکتر لاریجانی سپس در پاسخ به سوال دانشجویان درباره استعفاها و تغییرات مکرر در دولت نهم و نیز استعفای علی لاریجانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: در سیستم حكومتی نباید جابه جایی‌ها با تلخی صورت گیرد و آنچه مهم به شمار می‌رود، این است كه افراد هر كجا موفق نبودند،‌ در جای دیگر مشغول به فعالیت شوند و این امر در خصوص برادرم نیز صدق نمود و دكتر جلیلی دبیر فعلی شورای عالی امنیت ملی نیز از افراد متدین، متواضع و خلیق است كه می‌تواند؛ در این جایگاه مفید واقع شود و مهمتر آن كه هر كس رییس جمهور شود و مورد تایید ولایت باشد، ما از او حمایت خواهیم كرد.

معاون بین الملل قوه قضائیه با اشاره به بحث مفاسد اقتصادی تصریح كرد: ‌مبارزه با مفاسد اقتصادی كه عمدتاً در بخش‌های دولتی صورت می‌گیرد، یك كار دسته جمعی است و دستگاه‌ها نمی‌توانند، شانه از زیر بار آن خالی كنند كما اینكه خود دولت نیز بیش از قوه قضاییه باید در این زمینه فعالیت كند.

لاریجانی در ادامه با دفاع از شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی خاطر نشان كرد: در ابعاد شخصیتی هر فرد و بررسی و انتخاب وی باید بخش‌های خوب شخصیتی را ببینیم و هاشمی رفسنجانی نیز یكی از این افراد است كه بیش از 50 سال از عمر خود را صرف انقلاب كرده است.

وی در بخش دیگریاز صحبتهای خود در پاسخ به سوالی درباره عاقبت نظام حقوقی دریای خزریادآور شد: ‌حق دریای خزر مانند حق ماهیگیری و استفاده از منابع آبزی در اجلاس مورد بررسی و تصویب قرار گرفته و هنوز ذخایر زیر زمینی از نظر حقوقی نه تصویب و نه واگذار شده است. 

دبیر ستاد حقوق بشر كشور در پایان خاطر نشان كرد: فرهنگ حكمرانی كشور ما فرهنگ خاصی به شمار می‌رود و شیوه مملكت‌داری ما كار پردازانه است، در حالی كه این مملكت نیاز به فكر، دانش و شیوه مملكت‌داری برنامه‌ای دارد و برای دست‌یابی به آن نسل جوان باید هر چه بیشتر تلاش كرده و در كنار آن از تجربیات استفاده كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین