کد خبر: ۶۷۹۳۲۵
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
آمریکا حق نداشت از برجام خارج شود

ظریف: مشخص است بین بایدن و ترامپ تفاوت است

وزیر امور خارجه کشورمان در پی سفرش به ونزوئلا در گفت‌وگویی ضمن اشاره به جوانب مختلف همکاری ایران و ونزوئلا، موضع کشورمان درباره مسائل مختلف از جمله انتخابات آمریکا و بازگشت احتمالی این کشور به برجام را بیان کرد.. وی گفت: آمریکا فعالیتی غیرقانونی علیه ایران داشته است به دلیل این که به اقتصاد و مردم ما لطمه زد و اگر می‌خواهد وضعیت تغییر کند، باید رویه‌اش را تغییر دهد.
ظریف: مشخص است بین بایدن و ترامپ تفاوت است
آفتاب‌‌نیوز :

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان درباره سفر اخیرش به ونزئلا و روابط دوجانبه تهران-کاراکاس گفت: ما روابط بسیار خوبی با ونزئلا داریم. با رئیس جمهور مادورو که من را صمیمانه پذیرفت، گفت‌وگویی درباره ارتقای بیشتر روابط دوجانبه در زمینه انرژی، علم و فناوری و کووید-۱۹ داشتیم که هم ونزوئلا و هم ایران پیش‌رفت قابل توجهی در آن داشته‌اند.

ظریف در پاسخ به این سوال که وضعیت شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در ایران چگونه است، گفت: به دلیل تاثیر بزرگی که اخیرا بر جمعیت گذاشته است، خیلی خوب نیست اما اجرای فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایران نظارت می‌شود و ما پیش‌رفت خوبی در زمینه تولید واکسن و داروی موثر این بیماری داشته‌ایم.

او همچنین مطرح کرد که با نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا درباره «وضعیت بین‌المللی و لزوم اتحاد کشورهای تحت فشار آمریکا و پافشاری آن‌ها بر پایبندی به قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل و همکاری با یکدیگر برای شکست دادن این تحریم‌های غیرقانونی» گفت‌وگو کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره توسعه همکاری‌های ایران و ونزوئلا در زمینه انرژی با توجه به تهدیدهای دولت آمریکا و این که آیا این همکاری‌ها پیشروی خواهند کرد، گفت: البته که پیشروی خواهد کرد. ما چهل سال است که این نوع اعمال فشار آمریکا را دوام آورده‌ایم و اگر قرار بود تسلیم شویم، مدت‌ها پیش این کار را می‌کردیم.

ظریف درباره اظهارات اخیر الیوت آبرامز نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره همکاری‌های دوجانبه تهران-کاراکاس مبنی بر این که فروش موشک‌های دوربرد ایران به ونزوئلا برای آمریکا قابل قبول نیست و در پاسخ یه این که آیا دولت ونزوئلا از ایران تسلیحات می‌خریده است و تهدید آمریکا در این زمینه برای ایران و ونزوئلا چه خواهد بود، گفت: همکاری دفاعی برای ایران و ونزوئلا کاملا قانونی است. آمریکا سعی کرد در شورای امنیت مانع آن شود اما شکست خورد، به همین دلیل است به استراتژی قدیمی‌اش که تهدید کشورها و زورگویی به آن‌هاست متوسل می‌شود. ایران و ونزوئلا اجازه متحمل شدن این زورگویی توسط آمریکا را به خود نداده‌اند و این ادامه خواهد داشت. همکاری ما کاملا قانونی است. ما به همکاری با ونزوئلا حتی در زمینه دفاعی ادامه خواهیم داد. ما بر این باوریم که این حق ونزوئلاست از هر کجا که می‌خواهند تجهیزات نظامی تهیه کند اما آن‌چه ونزوئلا نیاز دارد و آن‌چه ایران می‌تواند ارائه کند، چیزی است که در بخش‌های دفاعی‌مان مورد مذاکره قرار خواهد گرفت. این یکی از موضوعات روابط دوجانبه ما خواهد بود و فکر می‌کنم که به آمریکا هیچ ارتباطی ندارد.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا ایران از تحریم‌های جدید واشنگتن ترسی ندراد، گفت: اساسا طبق همان چیزی که رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی کاخ سفید به رئیس جمهور ترامپ گفت، دیگر تحریمی برای آمریکا باقی نمانده است که بر ایران اعمال کند، بنابراین کاری کرده‌اند که تحریم‌هایشان ته کشیده است.

او درباره موضع ایران درباره نتیجه انتخابات آمریکا و این که آیا بر سر کار بودن دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان در کاخ سفید تفاوتی دارد، گفت: هنوز نمی‌دانیم که چه کسی پس از این انتخابت پیروز خوهد شد، اما معلوم است که تفاوتی میان این دو مورد وجود دارد، خصوصا در دوران دولت ترامپ که حتی اختلافاتی میان خود جمهوری‌خواهان نیز وجود داشت و دیپلماسی‌ای که دولت ترامپ در پیش گرفت، اگرچه دیپلماسی زیادی هم از آن ندیدیم، بر اساس تهدیدهای شخص او و وزیر امور خارجه‌اش بود. بنابراین تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت اما چیزی که برای ما اهمیت دارد لحن و کلمات نیست بلکه عملکردهاست. آمریکا فعالیتی غیرقانونی علیه ایران داشته است به دلیل این که به اقتصاد و مردم ما لطمه زد و اگر می‌خواهد وضعیت تغییر کند، باید رویه‌اش را تغییر دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره این که آیا امیدی به بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای که این کشور در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، دارد یا نه، توضیح داد: توافق هسته‌ای یک در چرخان نیست. آمریکا تصمیم گرفت که از آن توافق خارج شود و حالا باید یک صندلی پشت میز مذاکره‌ی این توافق به دست بیاورد. نکته این است که آمریکا حق نداشت از این توافق خارج شود چراکه این توافق یک توافق دوجانبه میان ایران و آمریکا نبود و یک قطعنامه شورای امنیت است. اگر آمریکا می‌خواست از تعهدات این توافق رهایی یابد، باید از سازمان ملل خارج می‌شد، نه فقط از یک توافق.

ظریف درباره پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران و شکست آمریکا در تلاش برای تمدید آن در شورای امنیت گفت: ما آمریکا را سه بار در شورای امنیت در سه ماه‌ گذشته شکست دادیم و این نشان می‌دهد که چقدر سیاست فشار حداکثری آمریکا و زورگویی آن در جامعه بین‌المللی به انزوا کشانده شده است. این یک پیروزی برای ایران نیست اما پیروزی قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بود.

او در ادامه این گفت‌وگو درباره اقدام تقابلی ایران در برابر آمریکا در پی اقدام دولت این کشور در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی، گفت: ما با هدف قرار دادن پایگاهی که این عملیات تروریستی در آن علیه سردار سلیمانی انجام شده بود، حمله درخوری علیه یک عملیات تروریستی انجام دادیم اما واقعیت ماجرا این است که آمریکا جنایتی بزرگ را مرتکب شد؛ پیامدهای آن جنایت بزرگ به ویژه پیامدهای جمعی آن و تاثیرش بر احساسات مردم ایران و عراق همان‌طور که در مراسم‌های تشییع سردار سلیمانی دیدید، در پی آمریکا خواهد بود. یکی از پیامدهایش این بود که پارلمان عراق از آمریکا خواست این کشور را ترک کند و من فکر می‌کنم این بهای نهایی آمریکا است که برای ماجراجویی، خصومت و تروریسمش در عراق علیه سردار سلیمانی می‌پردازد.

به گزارش شبکه تله‌سور، ظریف در پاسخ به این سوال که نظرش درباره خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه و وعده‌های دولت ترامپ درباره عملی کردن این موضوع چیست، گفت: بیشتر آن تبلیغات است و خود رئیس جمهور آمریکا گفته است در مناطقی که حضور دارند فقط برای حفاظت از نفت است نه حفاظت از مردم آن مناطق یا منافع آمریکا. آن‌ها در سوریه فقط برای حفاظت از میدان‌های نفتی حضور دارند که از آن بهره‌می‌برند و این به تاراج بردن ثروت مردم سوریه است. آن‌ها حق قانونی حضور در آن‌جا را ندارند و هیچ وقت از آن‌ها درخواست نشده است نیروهایی به سوریه بفرستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۷
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
8
19
باز شما حرف زدید
خجالت آور نیست بعد از چهل سال
باید رییس جمهور امریکا از
رییس جمهور خودمان اهمیتش
برای مردم وکشورمان خیلی بیشتر باشد
پاسخ ها
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
با این بنده خدا اگر حرفی میزنه هویتش مشخصه شما که اینقدر شهامت نداری که پای انتقادت اسمت بیاری تو رو خدا این مسئله رو بیش از روحیات خودت خجالت آور نبین
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
حالا شما فرض کن اسمم حسین
این شد شهامت یا تو که اسمت را نوشتی خیلی شجاعی !..
واقعا برای شما وامثال شما تاسف باید خورد که یک کشور خارجی رییس جمهورش اینقدر برای ما مهم شده که شده متاسفانه ولی شما خجالت اور نمیدانی !.این عزت ملی است،؟!
ناشناس
| Germany |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
این تحریمها را پس چه کسی گذاشته؟؟مشکلات قبول ولی چه کسی آلان باعث شده که درآمد نفتی ایران کم شده؟؟
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
همین فرضو اگر تونستید مکتوب کنید از این به بعد ، یعنی دنبال بحث و تعاملید و میتونیم در همینجا ادامه بدیم و در مورد مسائل مختلف حداقل تبادل نظر داشته باشیم ( اگر نتونیم در نهایت چیزی رو به همدیگه ثابت کنیم ) ، ولی ادامه روند فعلی یا همون بی هویت موندن نظرات و عقاید شما ثابت میکنه که ، یا عین بچه ها فقط دوست دارید یه چیزی بگید ( زنگ خونه مردم رو بزنید در برید ) و یا به دنبال پیگیری ادبیات و سناریوهایی هستید که دیگه تاریخ انقضاشون گذشته . از این به بعد اگر تصور میکنید از دوران شیرین کودکی گذشتید و دارید سعی میکنید مسائل رو مثل همه ما تحلیل کنید و نظرتون رو ارائه کنید ، که خب یقینا هویتی برای خودتون انتخاب میکنید تا فردا هم ، شما و نظرات و عقایدتون رو کنارمون داشته باشیم و ادامه بدیم ، نه اینکه فردا کنتور صفر کنیم ؛ نه اینکه امروز حسین باشید فردا ناشناس که جدا در این روحیه شما هیچ گونه شهامتی نیست نه شهامتی و نه سواد و آگاهی . ما هم برای امثال شما متاسفیم ولی بهتون امید داریم و میدونیم که با کمک و یاری همدیگه است که میتونیم به عزت ملی دست پیدا کنیم . خجالت آور اینه که برای حرف خودمون و دیگران ارزشی قائل نباشیم ، وگرنه ما طول تاریخمون طی این 300 سال گذشته پر از مسائل خجالت آوره که باید موشکافانه سهم خودمون رو ارزیابی و در صدد رفعش بر بیایم نه اینکه فقط غر بزنیم و طبلکارانه سهم عقب ماندگی خودمون رو هم بزاریم به حساب دیگران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
کاری که باید دولتمردان میکردند ونشده ودر کوچه وبازار دنبال
مردم ماندند که جنسشان را به
به چه قیمت بفروشند
باا نتخاب رییس جمهور آمریکا که چه کسی باشد قیمت تعیین میشود
اینقدر صغرا کبرا ندارد
ودفاع از اوضاع جاری هم توسط امثال شما فقط مخصوص طبقه برخوردار است که درد ملت را نمبیند واصولا حالا شما باسواد !.؟ولی اینکه ملت در سختی بی حد وحصری اونهم بی دلیل منطقی !....نیاز به سواد آنچنانی ندارد !....؟قرار نبود بعد از چهل سال سرنوشت ما با عطسه رییس جمهور آمریکا تعیین بشه ،،!؟
از بنده وامثال بنده چه کار برمی آید ،۵ که چهل سال این آقایان را انتخاب کردیم وامید داشتیم که ما خود تعیین کننده اوضاع اقتصادی وسیاسی دنیا باشیم !
حالا ایراد اگر نگیرم شما راضی بشوید
وضع ملت بهتر میشه .
امید که شما درد ملت را درک کنید که الان اکثریت ملت نان در خون زندگی میکنند حالا ولو از گروه خیلی برخوردار هم باشید !.؟
آقای ظریف بجز یک برهه از زمان در به ثمر رساندن برجام
دیگر نتوانست از برجام حمایت کند ودرمقابل دلواپسها برخورد قاطعی داشته باشه ،،!وکار بسیار شاخصش استعفایش بود که متاسفانه پس گرفت بدون هیچ امتیازی از جمله عدم دخالت در امور خارجه توسط افراد غیر مسئول!
متاسفانه شرایط جوری نیست که نظر مردم ارزشی داشته باشه ولذا دیگر شناس بودن وناشناس بودن بنده وشما
تغییری در تصمیم آنها ندارد !
این پی نوشتها هم ظرفیتش کمتر از آن است که بتوان تضارب آرا یمان را به نتیجه ای برسانیم دیگه خاصیتی برای اسم ویا بی اسم وجود ندارد !.؟موفق باشید
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
تغییر و تحولات بزرگ برگرفته از همین اتفاقات و جرقه های کوچیکه . مدت طولانی رو من و شما خواب تشریف داشتیم بعد انتظار دارید یهویی همه چیز تغییر کنه بدون اینکه روشهای فکری - عملی ما تغییر کنه ؟ یعنی مسئله فقط انتخابه و انتخابات ، و در واقع همه چیز به تغییرات لحظه ای و مقطعی بستگی داره نه تغییرات مستمر ؟ تلاش ما به عنوان ملت هیچ نقشی نداره به نظرتون در این موضوع ، منظورتون اینه که ما بخوابیم مثل همیشه بیارن تو سینی تحویلمون بدن ؟ یعنی همینطوری با یک انتخاب استعمار کهنه تو یک لحظه از بین میره که باید تا به حال با این همه انتخاباتی که در آمریکا برگزار شده مسئله نژادپرستی حل میشده ولی میبینید که نشده و این بستگی به خواست و تلاش مردم آمریکا داره نه فقط انتخابشون . نظر من و شما ( با توجه به حرف خود شما ) به عنوان ملت ارزشی نداره میدونید دلیل اصلیش چیه : چون من و شما در همین محیطهای کوچک و در مورد همین مسائل ، ارزشی برای حرف خودمون و دیگران قائل نیستیم . هرکس به نوعی ، شما و امثال شما با منتشر نکردن هویتتون و یا شاید یکی مثل من با قضاوت کردن دیگران بدون درک درست از نظرات و دغدغهاشون . در حقیقت ما ارزشی برای حرفهایی که میزنیم به خودمون و دیگران قائل نیستیم بعد انتظارداریم دیگران برای ما بدون پشتوانه ارزش قائل باشند . سوال من از شما : میشود هیچ تلاش و زحمتی نکشید ولی به نتیجه رسید ؟ اینکه همه چیز تغییر کنه به راحتی و یهویی و ما هیچ تغییر نگرشی نداشته باشیم همون فکر خام و بچگانه ست که باعث شده خودمون و مملکت رو دچار عقب ماندگی کنیم . اگر هم نظرتون اینکه خاصیتی نداره پس چرا وقت و انرژیتون رو در این محیط و محیطهای دیگه تلف میکنید ، اگر دارید وقت و انرزی میزارید چرا هدرش میدید و نادیده اش میگیرید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
18
10
دردود بر دلسوزان واقعی نظام جمهوری اسلامی ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
5
20
شما دوام آوردین نه مردم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
8
3
این جوبایدن حقیر را یکی مثل ظریف باید خرد کنه حقش هست حالم از قیافه بایدن سگ باز بهم میخوره
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
5
5
بوی کباب به دماغ تون خورده ولی اشتباه می کنید
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
17
3
با مدیریت هوشمندانه رهبری و دولتمردان و بدون کمترین تاثیر از انتخابات آمریکا حباب قیمتها در حال از بین رفتن است.
زنده باد جمهوری اسلامی
فقط رهبری و درایتش
پاسخ ها
الف
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
علی برکت الله!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
2
7
یعنی الان دوباره باید بریم مذاکره کنیم خوب معلومه که هر طرفی در مذاکره یک صندلی و جایگاه داره . اگه شما خیلی زرنگ اید اصلا بایدن خودش باید یکطرفه به برجام برگردد مگه نمگید قرار داد بین الملل بوده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
1
8
جناب بس است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
1
6
با این حرف پس حالا دیگه رئیس جمهور آمریکا هم برای مردم مهم هست هم برای مسولین مهم است
اوکی جناب وزیر ممنون از صداقت تان
ناشناس
|
Spain
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
2
4
فقط من موندم فقط اینها چی مصرف می کنند هر چی هست خوب است چون آنها را به فضا می برد وپاهایشان رو زمین نیست
یا اینکه بیش از حد پررو و وقیح هستند
یا اینکه مردم رو بیش از حد ... حساب کرده‌اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
2
3
ظریف و روحانی با الفاظ گوناگون همچنان از مذاکره می گویند و به آن دل بسته اند!
ال طا ها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
4
8
ظریف مزاحم نداشت به اینجا نمی رسیدیم .
خیلی خیلی وضع بهتر بود .
خدا والدین تنها رجل سیاسی جامع الشرایط را که حسودان و سنگ اندازان داخلی و خارجی را به کمک خدا تحمل می کند .
در پناه خودت تندرست و محفو ظ از بلا قرار بده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
2
0
آقای ظریه بنده خدا تو برجام بی فرجام افتضاح ببار آورده دیگه حناش رنگی برای هم حزبی هاش هم نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
0
3
وجدانن جون عزیزت قسم توهم ۷ ماهه گوشت نخریدی ؟
لف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
2
مارادونا رو ول کن غضنفرو بچسب !!!!
ا
اونوقت صبح تا غروب دم از جو و ونالد میزنیم !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
1
2
مگر سیاست خارجی را آقای ظربف تعیبن می کنند که از این بنده خدا انتطار شق القمر دارید.نهابت سعیشان را کردند که اوضاع را بهبود بخشند،او یک دیپلمات کارکشته و آگاه به شرایط روزدنیا می باشند.ایشان بخوبی می دانند که حل مشکلات کشور در گرو داشتن روابط مبتنی بر احترام بین ملل است ولی وقتی با ایشان نه تنها همراهی نمی شود بلکه در کارشان ،کارشکنی هم میکنند توقع بیش از این را نباید داشت..شاید بعدها همه متوجه شوند که آقای ظریف با صبوری ومقاومتی که در برابر مخالفین داخلی از خود نشان دادند،چه فداکاری بزرگی در حق کشور کردند.ماندن در برجام علیرغم همه مخالفتهای داخلی از سوی افراد متنفذ و مقتدر ،دستاورد عطیمی برای امنیت و ثبات کشور در شرایط تحربمهای بسیار شدید،داشته.مطمئنٱ آیندگان از ایشان به نیکی یاد خواهند کرد در حالیکه از مخالفین ایشان شاید هیچگاه نتوانی نام نشانی بیابند..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
1
1-کجای برجام نوشته شده که آمریکا نمیتواند از برجام خارج شود بنابر این آمریکا از برجام بیرون آمد 2- در برجام تحریمها معلق است بنابراین تحریمها برگشت داده شد 3-به همین دلیل برجام کلاه بود سر ایران رفت
ترسو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
1
2
اقای ظریف کاره ای نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
0
1
تحریمها معلق است برداشته نمیشود ربطی به ترامپ و بایدن ندارد توافق برجام کلاه بود سر ایران کلاه رفت با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه
کریم خان بویراحمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
ظریف شما که تا حالا برجامو حتی برای یک دفعه بطور کامل نخوندی،از خود ترامپ و بایدن بدتری
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین