کد خبر: ۶۷۹۷۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱

استان‌های قرمز از فردا چگونه نیمه‌تعطیل می‌شوند

رئیس پلیس اماکن فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به همشهری می‌گوید متخلفان در مرحله اول تذکر می‌گیرند، در مرحله دوم و سوم بین ۳۰۰هزار تومان تا یک‌میلیون تومان جریمه می‌شوند و در صورت تکرار برای بار چهارم واحد صنفی آنها پلمب می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :

«اوضاع کرونا در بسیاری از شهرهای کشور، قرمز و بحرانی است. تلاش‌ها برای اجرای تعطیلی سراسری و اعمال قرنطینه عمومی راه به جایی نبرده است. با وجود نامه‌نگاری‌ها و توصیه‌های کارشناسان بهداشتی و مسئولان دولتی و غیر دولتی برای تعطیلی در شهرهای قرمز و بحران‌زده، در نهایت ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت فعالیت همه مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ غیر از مشاغل خدماتی و امدادی از ساعت ۶ عصر به بعد به‌ مدت یک‌ ماه ممنوع شود. این تصمیم در حالی گرفته شد که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته هیچ درخواستی برای تعطیلی تهران به ستاد ملی مقابله با کرونا داده نشده بود. اظهارات این مقام مسئول در حالی است که استانداری و ستاد مقابله با کرونا در تهران می‌گویند که در ۲‌ ماه گذشته بارها درخواست تعطیلی داشته‌ و تعدادی از نمایندگان مجلس تهران نیز بارها گفته‌اند که درخواست تعطیلی ۲ تا ۳ هفته‌ای تهران را دارند. طرح جدید ستاد ملی مقابله با کرونا نه‌تنها در تهران که از ۲۰آبان در همه استان‌هایی که به تشخیص استانداران در وضعیت قرمز قرار دارند، اجرا می‌شود. استان‌ها و کلانشهرهایی که شیوع کرونا در آنها پرشتاب است، ملزم به اجرای این طرح خواهند بود.

تجربه گذشته نشان می‌دهد بسیاری از محدودیت‌های تعیین‌شده به‌رغم محدودتر بودن تعداد اصناف و مشاغل مشمول اجرای محدودیت‌ها یا به‌درستی اعمال نشده است یا متخلفان روش‌های دیگری برای ادامه کار خود برگزیده‌اند. گرچه مسئولان مدعی‌اند نظارت‌های جدی برای اجرای درست پروتکل‌ها و اجرای ممنوعیت‌ها انجام شده است اما گفته‌های مسئولان با واقعیت‌های میدانی تفاوت‌های جدی دارد.

ابلاغ بخشنامه محدودیت کار به اصناف

یکی از چالش‌هایی که خبر آن در دور قبلی اجرای محدودیت ساعت کار واحدهای صنفی از سوی واحدهای اصناف داده شد، ابلاغ نشدن محدودیت‌ها و قرار گرفتن واحدهای صنفی در شمول اجرای این قانون بود. به‌ نظر می‌رسد در دور جدید اعمال محدودیت‌ها این کاستی برطرف شده است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این‌ باره به همشهری می‌گوید، بخشنامه جدید دیروز به اتحادیه‌ها ابلاغ شده است و همه واحدهای زیرمجموعه اتحادیه باید آن را اجرا کنند: «بلافاصله بعد از ابلاغ بخشنامه ستاد کرونا، مفاد بخشنامه و نیز الزامات قانونی اتحادیه برای اجرای بندهای بخشنامه به تمام واحدهای صنفی تحت پوشش اتحادیه ابلاغ شده است. بنابراین عذری برای باز بودن مشاوران املاک بعد از ساعت ۱۸ روز ۲۰ آبان‌ ماه وجود ندارد.»

مصطفی قلی‌خسروی تأکید می‌کند، همه مشاوران املاک دارای مجوز از این اتحادیه باید این بخشنامه را اجرا کنند و استثنایی در این‌ باره وجود ندارد: «با این که ساعت اعمال محدودیت درست در زمان اوج کار مشاوران املاک است اما با این حال به قانون تمکین می‌کنیم و انتظار داریم سازمان امور مالیاتی هم در پایان سال مالی علی‌الراس اقدام به تعیین مالیات برای مشاورانی که با این محدودیت‌ها لطمه دیده‌اند، نکند.»

او معتقد است بیش از ۸۰درصد اصناف محدودیت‌های ابلاغی را رعایت می‌کنند و در صورت تخلف، متخلفان هم با جریمه‌های تعیین شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا روبه‌رو می‌شوند و هم با جریمه اتحادیه: « قوانین ستاد ملی کرونا در برخورد با متخلفان در مرحله اول تذکر، در مرحله دوم و سوم جریمه و در مرحله چهارم پلمب واحد است. علاوه بر این، اتحادیه نیز در مرحله اول با کسانی که ابلاغیه را رعایت نکرده‌اند، برخورد و اقدام به پلمب یک هفته‌ای واحد صنفی متخلف خواهد کرد. اقدام اتحادیه قانونی است و علاوه بر مقررات ستاد ملی مقابله با کروناست.»

ناراضیان محدودیت‌ها

گرچه محدودیت کار اصناف موضوع تازه‌ای نیست و در هفته‌ها و ماه‌های گذشته واحدهای صنفی در گروه‌های شغلی چندگانه با محدودیت‌هایی برای فعالیت روبه‌رو بودند اما به‌ نظر می‌رسد اعمال مقررات محدودیت ساعت کار برای برخی کسب‌وکارها و اصناف کار سختی است. بابک رهنما، مشاور املاک در منطقه ۵ تهران معتقد است، مشاور املاکی کسبی نیست که منجر به ایجاد تجمع و شیوع ویروس کرونا شود: «معمولا بیشتر واحدهایی که برای خرید و فروش یا رهن و اجاره فایل شده‌اند، خالی از سکنه هستند. بنابراین جای نگرانی بابت انتقال بیماری به خانه‌های مردم نیست. علاوه بر این، خیلی از خرید و فروش‌ها در فضای مجازی یا سرپایی انجام می‌شود و طرفین فقط برای رد و بدل کردن مدارک و پول یکدیگر را می‌بینند.»

او می‌گوید، در دوره قبل محدودیت‌ها هم خیلی از مشاوران املاک به ظاهر تعطیل بودند اما معاملات خود را در واحدهای «کرکره پایین» انجام دادند: «وقتی خریدار و فروشنده سر ساعت پای معامله می‌آیند، کرکره مشاور املاک پایین کشیده می‌شود و طرفین داخل بنگاه یا حتی داخل خانه‌ای که مورد معامله است، کارشان را انجام می‌دهند. محدودیت‌ها فقط کار را مقداری سخت می‌کند اما جلوی معاملات را نمی‌گیرد.»

اما حرف‌های سامان کریمیان، فروشنده پوشاک در یکی از پاساژهای میدان ولی‌ عصر(عج) هم جالب توجه است. او به همشهری می‌گوید بیشتر اصناف و کسبه‌ای که در این پاساژ هستند، علاقه‌مند به اعمال قرنطینه و تعطیلی سراسری بودند تا محدودیت ساعت کار: «بر اساس قراردادی که با مسئولان پاساژ و اجاره‌دهنده مغازه دارم، در صورتی که پاساژ به هر دلیل تعطیل شود، بابت روزهای تعطیل نباید اجاره‌ای به مالک پرداخت کنم. محدودیت ساعت ۱۸ به بعد باعث شده از شمول این بند از قرارداد اجاره خارج شوم. این شرایط به ضرر ماست.»

او می‌گوید، خریدار از ساعت ۱۸ به بعد برای خرید وارد پاساژ می‌شود؛ در حالی‌ که باید در این ساعت پاساژ را تعطیل کرد و ضررش برای مستأجران است: «دولت هیچ حمایتی از ما نمی‌کند. ما مانده‌ایم با اجاره‌ای که باید بپردازیم. با این حال تابع قانونیم. هر چند نه از سوی اتحادیه به ما برای تعطیلی ابلاغی داده شده و نه مدیران پاساژ چیزی گفته‌اند.»

جلوی تخلفات را می‌گیریم

همزمان با اجرای سیاست‌های جدید دولت برای مقابله با کرونا و اجرای سیاست محدودیت ساعتی، اهرم‌های نظارتی و قانونی تازه‌ای برای برخورد با متخلفان پیش‌بینی شده است و در روزهای گذشته هماهنگی‌هایی میان نیروی انتظامی، سازمان تعزیرات حکومتی، بازرسی اصناف، نمایندگان وزارت بهداشت و دستگاه‌های دیگر انجام شده است. رئیس پلیس اماکن فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در این‌ باره به همشهری می‌گوید، همه اتحادیه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مصمم به اجرای دقیق و بدون اغماض مقررات ابلاغی تازه در محدود کردن فعالیت واحدهای صنفی از ۲۰ آبان هستند: «سال گذشته تجربه خوبی را برای محدود کردن فعالیت اصناف با همکاری اتحادیه‌ها و مجموعه‌های نظارتی کسب کردیم. در آن زمان مانند امروز همه رده‌های شغلی دارای این محدودیت‌ها بودند و با شناخت کامل از توانایی‌ها و محدودیت‌هایی که داریم تلاش کردیم با استفاده از ظرفیت‌های تازه ایجاد شده، برای حفظ سلامت عمومی و جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری اقدام کنیم.»

سرهنگ نادر مرادی ادامه می‌دهد: «مدعی نیستیم همه اصناف یا همه رده‌های شغلی این محدودیت‌ها و ساعت آن را رعایت می‌کنند. ممکن است برخی به هر دلیل این محدودیت‌ها را جدی نگیرند که با این دسته از متخلفان در مرحله اول با تذکر، در مرحله دوم با ۳۰۰هزار تومان و در مرحله سوم با یک‌میلیون تومان جریمه اعمال قانون خواهیم کرد و در صورت تکرار تخلف برای مرتبه چهارم واحد متخلف پلمب خواهد شد.»

این مقام انتظامی به آماری از برخورد با متخلفان کرونایی در بخش اصناف در گروه‌های شغلی که محدودیت‌های آنان در هفته‌های قبل اجرایی شده است، اشاره می‌کند و می‌گوید: «از آغاز طرح فاصله‌گذاری در تهران، ۵۷هزار مورد بازدید از اصناف انجام شده است که از این تعداد ۳۶هزار مورد تذکر به واحدهای متخلف ارائه شده است. علاوه بر این، ۴۲۰واحد نیز پلمب و با متصدیان آنها به شکل جدی برخورد شده است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
ببینید سر این مسئله چقدر شل کن سفت کن در میارند و ضعیف عمل می کنند! کشور از بی لیاقتی برخی مسئولان داره منفجر میشه!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین