کد خبر: ۶۷۹۷۳۵
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
مهمترین عامل حمایت کشورهای عربی و اسرائیل از ترامپ، خروج از برجام بود

کدام رهبران دنیا از شکست "ترامپ" و پیروزی "بایدن" نگران شدند؟

پبروزی بایدن اما باعث بازگشت دوباره امریکا به برجام می‌شود که به ضرر منافع نتانیاهو خواهد بود. حاکمان عرب خلیج فارس از جمله "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان سعودی و حکام اماراتی نیز از خروج امریکا از برجام و وضع تحریم‌ها علیه ایران استقبال کردند.
کدام رهبران دنیا از شکست
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین‌الملل- علیرغم آنکه اکثریت مردم خاورمیانه تمایل به ریاست جمهوری "جو بایدن" نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا دارند، مردان قدرتمند و زمامدار در خاورمیانه آرزومند پیروزی دوباره "دونالد ترامپ" نامزد جمهوری خواهان و رئیس جمهوری فعلی امریکا در انتخابات هستند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت "میدل ایست آی" در گزارشی به رویکرد رهبران و زمامداران خاورمیانه و آرزوهای آنان درباره نتیجه انتخابات امریکا پرداخته و نوشته است: سیاست خارجی و رویکرد ترامپ در قبال خاورمیانه به نفع مردم عادی منطقه نبوده است. در نتیجه، مردم خواستار پیروزی بایدن و تغییر رویکرد امریکا در قبال خاورمیانه هستند. در مقابل، رهبرانی چون بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل آرزو داشتند ترامپ بار دیگر پیروز انتخابات شود. از زمان ریاست‌جمهوری ترامپ آمریکا سفارت خود را به اورشلیم (بیت المقدس) انتقال داده و آن شهر را به عنوان پایتخت اسرائیل برسمیت شناخته است. همچنین، ترامپ امریکا را از برجام خارج ساخت که خرسندی اسرائیل را به همراه داشت. ترامپ همچنین طرحی را برای خاورمیانه ارائه داد که به نفع اسرائیل و به ضرر فلسطینیان بود. او همچنین باعث عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل شد.

پبروزی بایدن اما باعث بازگشت دوباره امریکا به برجام می‌شود که به ضرر منافع نتانیاهو خواهد بود. حاکمان عرب خلیج فارس از جمله "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان سعودی و حکام اماراتی نیز از خروج امریکا از برجام و وضع تحریم‌ها علیه ایران استقبال کردند.

در موضوع قتل "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در سال ۲۰۱۸ میلادی این ترامپ بود که با نادیده گرفتن موضوع به محمد بن سلمان کمک کرد‌.

کدام رهبران دنیا از از شکست ترامپ نگران شدند؟

ترامپ همچنین قطعنامه سنا برای پایان یافتن کمک امریکا به ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان و امارات علیه یمن را وتو کرد. او به حمایت خود از ائتلاف نظامی که باعث ایجاد بحران در یمن شد ادامه داد. در نتیجه، حکام عرب منطقه می‌ترسند که پیروزی بایدن بازگشت دوره اوباما و اعطای امتیاز از سوی امریکا به ایران باشد. آنان همچنین نگران هستند که بایدن سیاست دموکرات‌ها در دفاع از حقوق بشر را احیا کند و در این زمینه کشورهای عربی ناقض حقوق بشر را زیر ذره بین قرار دهد".

این سایت می‌افزاید: "سیسی رئیس‌جمهوری مصر نیز خواستار پیروزی دوباره ترامپ بوده. در دوره ریاست جمهوری اوباما پس از کودتای نظامیان در مصر در سال ۲۰۱۳ میلادی، کمک‌های امریکا به قاهره متوقف شد. این در حالی است که ترامپ حامی کمک مالی و نظامی امریکا به مصر بود. همچنین، سیسی مایل به پیروزی بایدن نیست چرا که می‌داند او موضوع حقوق بشر را پیش خواهد کشید".

ریاست جمهوری بایدن خبری بد برای اردوغان

به نظر می‌رسد برخلاف ترامپ، بایدن درصدد در پیش گرفتن خط مشی سخت‌گیرانه در قبال رهبران اقتدارگرا از جمله "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهوری ترکیه خواهد بود.

شبکه خبری "الجزیره" نیز در گزارشی با گمانه‌زنی درباره اینکه پیروزی بایدن در انتخابات خبر خوبی برای اردوغان نیست می‌نویسد: "تنها چند هفته پیش از برگزاری انتخابات امریکا، اردوغان در جمع هواداران‌اش خطاب به ناتو و امریکا و با لحنی تهدیدآمیز گفت: " شما نمی‌دانید با چه‌ کسی طرف هستید". اشاره او به تهدید امریکا درباره احتمال وضع تحریم علیه ترکیه در صورت تحویل گرفتن سامانه دفاع موشکی از سوی ترکیه از روسیه بود‌.

برخی از کارشناسان اما می‌گویند مردم در ترکیه چشم‌انداز مبهمی درباره سیاست بایدن پیش روی خود دارند. در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ روابط ترکیه و امریکا در سطح خوبی قرار داشت. علت اصلی این موضوع رابطه خوب شخصی میان ترامپ و اردوغان بود. این موضوع سبب شد تا علیرغم تمایل ترکیه برای خرید سامانه موشکی اس - ۴۰۰ از روسیه روابط امریکا و ترکیه با بحران مواجه نشود‌.

بایدن اما احتمالا با دور شدن از رویکرد مداراجویانه ترامپ در قبال ترکیه رویکرد سخت‌گیرانه‌تری را اتخاذ خواهد کرد. او به نقض قانون تحریم امریکا علیه روسیه از سوی ترکیه به سبب معاملات تسلیحاتی آنکارا با مسکو حساس است.

پرسش اصلی و بی‌پاسخ مانده آن است که واکنش بازارهای مالی ترکیه به سخت‌گیری‌های احتمالی بایدن چه خواهد بود. در صورتی که توازن قوا میان کنگره و نهاد ریاست جمهوری به نفع بایدن و دموکرات ها باشد او می‌تواند با دست بازتری ترکیه را تحریم کند. با این حال، اگر سنا در دست جمهوری‌خواهان باقی بماند می‌تواند تصمیم بایدن برای اعمال فشار بیشتر بر ترکیه را خنثی سازد".‌

شدید ناراحتی عربستان

ریاض در روزهای اخیر به تانزانیا و کامبوج به دلیل تحولات و رویدادهای سیاسی در آن دو کشور توجه داشته و از خود واکنش نشان داده اما در تبریک گفتن به "جو بایدن" رییس جمهوری منتخب امریکا بسیار تاخیر داشته داده است.

کدام رهبران دنیا از از شکست

سایت "میدل ایست آی" در گزارشی با اشاره به ناراحتی عربستان سعودی نسبت به پیروزی بایدن در انتخابات اخیر امریکا می‌نویسد: "عربستان سعودی تنها کشوری در میان کشورهای حوزه خلیج فارس بود که به "جو بایدن" به سبب پیروزی بر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا تبریک نگفت(امروز پادشاه و ولیعهد سعودی به بایدن تبریک گفتند) و در عوض به پادشاه کامبوج و رئیس جمهوری تانزانیا درباره تحولات آن دو کشور تبریک گفته است. نکته جالب توجه آن است که این تبریک به دو کشور ساعاتی پس از اعلام خبر انتخاب بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری امریکا صورت گرفت. این در حالی است که کشورهایی چون امارات، قطر، بحرین، عمان، کویت، مصر، اردن، لبنان و عراق به بایدن تبریک گفته‌اند".

"میدل ایست آی" در ادامه می‌افزاید: "احتمالا علت سکوت عربستان سعودی روابط نزدیک شخصی "محمد بن سلمان" ولیعهد آن کشور با ترامپ بوده است. ترامپ درباره نقض حقوق بشر از سوی عربستان سعودی سکوت کرده بود؛ به خصوص در مورد قتل "جمال خاشقجی" رورنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول. همچنین، ترامپ به اعتراضات نسبت به فروش تسلیحاتی به ریاض که در کارزار حمله علیه یمن مورد استفاده قرار گرفته بودند بی‌اعتنا بود. یک کاربر سعودی نوشته برای دولت عربستان، بدتر از کرونا دولت بایدن است.‌ روزنامه عکاظ چاپ رباض اما می‌نویسد منطقه در انتظار است تا ببیند رویکرد بایدن پس از پیروزی در انتخابات چه خواهد بود".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۳
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
0
3
ایران نگران داخل خودش است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
6
3
انگار خیلی از شکست ترامپ مطمئن هستینا......

بازی هنوز تموم نشده ...

منتظر دقیقه 90 باشیم....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
از خواب بيدار شو ، جو بايدن ريس جمهور شد.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
2
6
اونها راه سازش را بلدند شما غصه خودت را بخور ،!؟
هر چی آمریکا بگه میگویند چشم !که دو روز زندگی
شان را خوش بگذرانند !.دنبال نابودی وقلع وقمع اونجا واینجا نیستند!.؟
البته اکثریت شان با ما دشمنند ،،،؟فقط ومتاسفانه
مشهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
0
7
یکی نگران ترامپ
دیگری نگران بایدن
یکی نگران درون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
2
5
طوری دارید صحبت میکنید مثل اینکه بایدن نیروی ما است، هر کس میاد با ما مشکل داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
0
1
بغضبا در ایران هم مخالف طرفداران تزامپ هستند و هم موافق ترامپ
عجیب نیسن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
1
در ایران هم با دست پس می زنند و با پا پیش می کشند!!!!!!
اصفهانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
2
صدا و سیما
رتبه اول کلمات خشونت
رتبه اول تصاویر قصاص اور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
3
2
تمام بی ادبان جهان از شکست ترامپ ناراحتند
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
3
کدام کشورها ناراحتند اون کشورهای که هنوز به بایدن تبریک نگفتند. چین و روسیه.
کشورهای عربی که اکثرا تبریک گفتند .ما مسلمانها بازم به پروپای خودمون پیچیدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
5
کیهان و صدا وسیما و کاسبان تحریم ها همه نگرانند
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
0
1
برای برخی که خودشون رو جبهه حق میدونند ترامپ دجال زمان بود حالا ناراحت هستند که دجالی نیست که باهاش بجنگن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین