کد خبر: ۶۷۹۷۵۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
کارشناس تغذیه می‌گوید: در برنامه غذایی روزانه دو اصل تعادل و تنوع باید رعایت شود که تعادل به معنای مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی موردنیاز برای حفظ سلامتی بدن و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در ۶ گروه اصلی قرار دارند.
آفتاب‌‌نیوز :

اسماء خالدی با اشاره به مفهوم تعادل و تنوع و اهمیت بالا بردن سطح ایمنی بدن از راه تغذیه سالم اظهار کرد: در برنامه غذایی روزانه دو اصل تعادل و تنوع رعایت شود. تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی موردنیاز برای حفظ سلامتی بدن است. تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در ۶ گروه اصلی غذایی (نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، لبنیات، گوشت و تخم‌مرغ، حبوبات و مغزها) قرار دارند.

رئیس اداره تغذیه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مواد غذایی در هر گروه غذایی دارای ارزش غذایی نسبتاً یکسانی هستند و می‌توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد به‌ عنوان‌ مثال می‌توان از ماست به جای شیر استفاده کرد.

وی با اشاره به لزوم بالا بردن سطح ایمنی بدن جهت مقابله با بیماری‌ها ادامه داد: به منظور افزایش سطح ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی ویتامین C شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گل‌کلم، گوجه‌فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات (لیموترش، لیموشیرین، کیوی، نارنگی...) استفاده کرد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پیاز خام حاوی ویتامین C بوده، می‌توان روزانه همراه غذا استفاده شود. همچنین شلغم نیز حاوی ویتامین C بوده که در تهیه سوپ و آش می‌توان از آن استفاده کرد.

خالدی افزود: با توجه به نقش ویتامین‌های A و E در تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی ویتامین A مثل انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز، انواع مرکبات، زرده تخم‌مرغ، شیر و لبنیات و منابع غذایی ویتامین E مانند مغزها و روغن کانولا، آفتابگردان، ذرت استفاده شود.

وی با تأکید بر نخوردن غذاهای فست فودی در خصوص غذاهای ناسالم و مضر تصریح کرد: از خوردن غذاهای شور و چرب مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسروها و انواع سوسیس و کالباس به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن تا حد ممکن باید خودداری شود.

رئیس اداره تغذیه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: روزانه می‌توان با استفاده از منابع غذایی ویتامین دی مانند انواع ماهی‌های چرب و لبنیات و زرده تخم‌مرغ به افزایش سطح ایمنی بدن کمک کرد، همچنین جهت تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی حاوی آهن و روی مثل گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم‌مرغ، انواع سبزی‌ها و حبوبات، میوه‌های خشک و غلات کامل استفاده شود.

اسماء خالدی یادآور شد: در برنامه روزانه باید از منابع غذایی ویتامین‌های گروه B مانند انواع سبزی‌های برگ سبز، میوه‌ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت‌ها، زرده تخم‌مرغ، غلات سبوس‌دار، حبوباتی مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه، ماش، مغزها استفاده شود.

این مسئول افزود:‌ مصرف ۶ تا ۸ لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات به صورت روزانه جهت کمک به افزایش ایمنی بدن لازم و ضروری است.

وی اضافه کرد: با توجه به نقش مهم ویتامین D در عملکرد سیستم ایمنی و برخلاف باورهای عموم، بخش عمده‌ای از ویتامین D ما از محیط پیرامون تأمین می‌شود نه از راه خوراکی. بنابراین در شرایط فعلی که بخش عمده‌ای از جامعه در محیط‌های بسته حضور دارند، نوع پوشش اجتماعی و همچنین آلودگی هوا مصرف مکمل‌های ویتامین D برای تمام اعضای جامعه توصیه می‌شود که پس از مشورت با متخصصین میزان موردنیاز خود را استفاده کنند.

رئیس اداره تغذیه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد:‌ رژیم‌های غذایی سخت در شرایط کرونا به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، چرا که می‌تواند کیفیت تغذیه و مواد دریافتی شما را به هم زده و هنگام بیماری مشکل‌ساز شود، اما افرادی که اضافه‌وزن دارند که خود یک فاکتور خطر محسوب می‌شود باید تحت نظارت مستقیم متخصص تغذیه رژیم‌های لاغری استاندارد بگیرند تا هم‌ وزنشان از محدوده خطر خارج‌ شده و هم تغذیه سالمی داشته باشند.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین