کد خبر: ۶۷۹۷۷۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷

مشارکت بی‌سابقه، رفراندومی درباره ترامپ

با ادامه یافتن شمارش آراء، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به بالاترین میزان در ۵۰ سال گذشته رسیده و از رکوردی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ باراک اوباما ثبت شد، بیشتر شده است و این مشارکت‌ فوق‌العاده در واقعی رفراندومی درباره عملکرد ریاست جمهوری دونالد ترامپ شده است.
مشارکت بی‌سابقه، رفراندومی درباره ترامپ
آفتاب‌‌نیوز :

 تا روز یکشنبه میزان آرای اخذ شده به ۶۲ درصد از جمعیت واجدین شرایط رای دادن در آمریکا رسید. این میزان، یک رشد ۰.۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۰۸ نشان می‌دهد که مردم آمریکا اولین رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست را انتخاب کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شمار کلی آراء هم رکورد محسوب می‌شود، با این حال نقطه‌ عطف کمتری با توجه به نرخ رشد جمعیت این کشور به شمار می‌رود. تاکنون ۱۴۸ میلیون رای شمارش شده است و جو بایدن بیش از ۷۵ میلیون آن را کسب کرده که بیشترین میزان برای یک نامزد ریاست جمهوری در تاریخ آمریکاست. ترامپ هم به بیش از ۷۰ میلیون رای رسیده که بالاترین میزان برای یک نامزد بازنده است.

با توجه به اینکه شمارش آراء همچنان ادامه دارد، این آمارها هم افزایش خواهند یافت. اما کارشناسان انتخاباتی و حزبی در حال بحث روی عامل این مشارکت مدنی هستند. برخی به این آمار به عنوان مدرکی از آنچه در زمانی رخ می‌دهد که ایالت‌ها زمان و راه‌های رای‌دهندگان را گسترش می‌دهند، اشاره می‌کنند چون امسال بسیاری از ایالت‌ها چنین کاری کردند. دیگران به اشتیاق فوق‌العاده‌ای که ترامپ عامل تحریک آن بود، اشاره دارند؛ چه موافق و چه مخالف.

نتیجه چه شد؛ براساس آمار آسوشیتدپرس و پروژه انتخابات آمریکا که میزان مشارکت را دنبال کردند، بالاترین میزان مشارکت از ۱۹۶۸ رقم خورد. کارشناسان گمان می‌کنند که نرخ ۲۰۲۰ ممکن است به حدی بالا شود که از زمان آغاز قرن بیستم، پیش از آنکه زنان در آمریکا حق رای به دست آورند، دیده نشده است.

مایکل مک‌دونالد، استاد علوم سیاسی در دانشگاه فلوریدا که مسوول پروژه انتخابات است، گفت: تصور آن سخت است که ما به بالاترین از این میزان دست یابیم.

تجریه و تحلیل خبرگزاری آسوشیتدپرس نشان می‌دهد که تعدادی از بیشترین افزایش‌ها در میزان مشارکت تا به امروز در ایالت‌هایی رخ داده است که قوانین رای‌گیری پستی را تسهیل کرده‌اند. در دو ایالت مونتانا و ورمونت که این نوع رای‌گیری به شدت تسهیل شد، میزان مشارکت به ترتیب بیش از ۱۰ درصد و بیش از ۹ درصد افزایش نسبت به انتخابات ریاست جمهوری پیشین نشان داد و می‌توان این ایالت‌ها را در فهرست ۱۰ ایالت با بیشترین افزایش رای قرار داد. هاوایی شاهد بزرگترین افزایش مشارکت بود و تاکنون بیش از ۱۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

تگزاس رای پستی را آسان‌تر نکرد اما فرصت بیشتری در اختیار رای‌دهندگان قرار داد تا به صورت حضوری در انتخابات شرکت کنند و همین به بیش از ۹ درصد افزایش در میزان مشارکت منجر شد و درصد شهروندان واجد شرایطی که برای شرکت در انتخابات به پای صندوق‌ها رفتند از ۵۰ درصد به ۵۹ درصد رسید.

بسیاری از ایالت‌ها با بیشترین افزایش در مشارکت، شامل آریزونا، تگزاس و جورجیا، به ایالت‌های سرنوشت‌ساز در این رقابت ریاست جمهوری تبدیل شدند؛ مکان‌هایی که دموکرات‌ها برای بسیج رای‌دهندگان جدید و تغییر پایگاه‌های قدرت جمهوری‌خواهان تلاش کردند. برخی تحلیلگران اشاره می‌کنند که آمار، اثرگذاری تسهیل رای‌دهی و تلاش‌های سازمانی را اثبات می‌کند.

ست مسکت، استاد علوم سیاسی در دانشگاه دنور می‌گوید: مردم زمانی رای می‌دهند که از آنها خواسته شود، رای بدهند.

اما رکورد بالای مشارکت که مایه تعجب دموکرات‌ها شد، همواره به آنها کمک نمی‌کند. این حزب کرسی‌هایی را در مجلس نمایندگان آمریکا از دست داد و نتوانست اکثریت کافی از کرسی‌های سنا را هم به دست آورد و تکلیف این رقابت ماه ژانویه در ایالت جورجیا با رای‌گیری دوباره مشخص می‌شود. آنها همچنین موفق نشده‌اند تا حتی یک کرسی ایالتی را از کنترل جمهوری‌خواهان خارج کنند.

این نتایج در واقع آن باوری که می‌گوید دموکرات‌ها همواره بیشترین سود را از مشارکت انتخاباتی بالا می‌برند، تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این تئوری امسال از طرف ترامپ هم مطرح شد؛ او هشدار داد که "سطح بالای رای‌دهی" به حدی بالا می‌شود که "شما دوباره با جمهوری‌خواهان منتخبی در این کشور مواجه می‌شوید که قبلا چنین چیزی ندیدید."

گیلبرت هینوجوسا، رئیس حزب دموکرات در تگزاس که امید داشت کرسی‌های این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا را به دست بگیرند، گفت: دموکرات‌ها درباره انبوه رای‌دهی پیش از موعد در ایالت‌هایی مثل تگزاس که رای‌دهندگان چندان تحرکی ندارند، ذوق زده شدند. وضعیت در تگزاس همیشه همینطور بوده است. در واقعی این یک ایالت قرمزپوش (طرفدار جمهوری‌خواهان) نیست بلکه یک ایالت منفعل است.

با وجود افزایش در رای‌دهی، دموکرات‌های تگزاس جلو نیامدند و رقابت ریاست جمهوری با ۵.۵ درصد اختلاف به پایان رسید. این دموکرات‌ها حتی به یک کرسی در کنگره یا پیشتازی در مجلس ایالتی دست نیافتند.

برای تعیین میزان دقیق مشارکت مردمی در روز سه‌شنبه سوم نوامبر هنوز بسیار زود است. اما تام بونیر از تحلیلگران اطلاعاتی دموکرات می‌گوید، اطلاعاتی از سه ایالت با رای‌گیری پستی شامل کلورادو، نوادا و اورگان نشان می‌دهد، سهم قابل توجهی از جوانان و رای‌دهندگان غیر سفیدپوست مشارکت داشتند.

میزان مشارکت امسال بیشتر از دوره قبل از ۱۹۲۰ بود که زنان تازه حق رای به دست آوردند. پیش از آن چون تعداد مردمی که حق رای داشتند کم بود، میزان مشارکت بیشتر در می‌آمد. برای همین است که مک‌دونالد و دیگران فکر می‌کنند که انتخابات ۲۰۲۰ ممکن است از لحاظ میزان مشارکت مردمی از ۱۹۰۸ که ۶۵.۷ درصد مشارکت وجود داشت، بالاتر رود.

براساس اطلاعات مک‌دونالد، بالاترین میزان مشارکت در دوره بعد از جنگ جهانی دوم در ۱۹۶۰ رقم خورد که ۶۳.۸ درصد از رای‌دهندگان واجد شرایط رای دادند.

رکورد مشارکت در انتخابات ۲۰۲۰ پس از بالاترین مشارکت در انتخابات میان‌دوره از ۱۹۱۲ که در انتخابات ۲۰۱۸ رقم خورد، حاصل می‌شود. دو انتخابات اخیر یک مورد مشترک داشتند و آن فرصتی برای ارسال یک پیام درباره ترامپ بود.

برد تاد، از استراتژیست‌های جمهوری‌خواه می‌گوید: او به دموکرات‌هایی که از او تنفر داشتند و به جمهوری‌خواهانی که فکر می‌کردند که او بهتر از اکثر جمهوری‌خواهان است، انگیزه داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین