کد خبر: ۶۷۹۸۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۸

بازپرسی از رئیس سیا در کنگره آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب ـ رئیس سازمان سیا اعلام کرد برای توضیح و پاسخگویی به سئوالات کنگره درباره تخریب نوارهای ویدیوئی بازجویی از تروریست‌های مظنون روز سه شنبه در این مکان  حاضر خواهد شد.

به گزارش رویتر مایکل هیدن رئیس این سازمان در بیانیه ای در روز شنبه اعلام کرد: از پاسخگویی به سئوالات کنگره در باره تخریب نوارهای ویدیو ئی سال 2005 استقبال می‌کند. 

در عین حال اقدام سازمان سیا با انتقاد شدید دموکراتها روبرو شد. در این رابطه جان‌راکفلر سناتور دموکرات و رئیس کمیته اطلاعاتی سنا شنبه اعلام کرد که هیدن در مقابل کمیته بررسی این اقدام حاضر خواهد شد و پاسخگوی سئوالاتی راجع به چگونگی شنکجه و بازجویی از  مظنونین خواهد بود. 

رئیس کمیته اطلاعاتی در ادامه گفت: در این نوارهای ویدیوئی اقداماتی صورت گرفته که  سازمان سیا خواستار مخفی نگهداشتن آن بوده و نمی خواسته که دیده شوند. هیچ دادستانی اجازه چنین کاری را به آنها نمی‌دهد.  سیا می‌خواهد این موضوع را به کلی دفن کند.

 سیا اعلام کرده بود که این نوار در سال 2002 و جزو برنامه سری  بازجویی از مظنونین وابسته به القاعده بوده که در همین سال نیز به پایان رسیده و در سال 2005 تخریب شد. 

 انتقاد قانون‌گذاران آمريکایی از سيا

در عین حال چاک هاگل سناتور جمهوریخواه و عضو کمیته اطلاعاتی سنا گفت: باور این مطلب مشکل است که مقامات کاخ سفید از این برنامه اطلاعی نداشتند .

 روز شنبه سازمان سیا از تخریب این نوارهای ویدیوئی خبر  داد و در عین حال جورج بوش به طور مداوم اتهامات گروهای حقوق بشر مبنی بر بکار گیری شکنجه در بازجویی از زندانیان مظنون  به عملیات تروریستی را  رد و اعلام کرد از موضوع نوارها و ‏معدوم شدن آگاهی نداشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین