کد خبر: ۶۷۹۸۷۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
عفو ۴۰ هزار زندانی در ۱۸ ماه اخیر

سخنگوی قوه قضاییه: ۱۵۷ محکوم امنیتی آزاد شدند

سخنگوی قوه قضاییه با بیان این‌که با پیشنهاد رییس قوه قضاییه و رهبری با عفو تخفیف مجازات ۳۷۸۰ نفر از محکومان موافقت شده است، گفت: از این تعداد ۲۳۰۱ نفر از زندانیان آزاد شده که در زمره آنها ۱۵۷ نفر محکوم امنیتی بوده که اتهام تبلیغ علیه نظام اجتماع و تبانی و شرکت در اغتشاشات را داشتند.
سخنگوی قوه قضاییه: ۱۵۷ محکوم امنیتی آزاد شدند
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ۱۵۷ محکوم امنیتی که اتهامات تبلیغ علیه نظام و شرکت در اغتشاشات در سال های ۹۸ - ۹۷ - ۹۶ را داشتند به عنوان یک اقدام ویژه مورد عفو قرار گرفتند.

غلامحسین اسماعیلی روز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به ایام مبارک ماه ربیع الاول گفت: به برکت موالید عظیم الشان این ماه بزرگ و با پیشنهاد ریاست محترم قوه قضاییه و موافقت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با عفو و تخفیف ۳۷۸۰ نفر از محکومان موافقت فرمودند؛ در این جمع ۲۳۰۱ نفر آزاد شدند که در زمره آنها ۱۵۷ محکوم امنیتی از محکومانی که اتهامات تبلیغ علیه نظام شرکت در اغتشاشات در سال های ۹۸ - ۹۷ - ۹۶ داشتند به عنوان یک اقدام ویژه مورد عفو قرار گرفتند. همچنین ۱۶ نفر از اتباع کشورهای اسلامی به مناسبت هفته وحدت عفو شدند.

سخنگوی قوه قضاییه با ابراز تاسف از فوت تعدادی از هموطنان بر اثر بیماری کرونا گفت: کادر پزشکی و درمانی کشور با تلاش و مجاهدت های شبانه روزی خود امر خدمت رسانی به مبتلایان به بیماری کرونا را با از جان گذشتگی خودشان انجام می دهند که از آنها تشکر می کنم.

وی افزود: ضایعه فوت هر ایرانی و مسلمان ضایعه‌ای سنگین و غیر قابل جبران است و در ازای آن مسئولیت هر انسان ایرانی مسلمان خطیر است. در این مسیر همه ما باید احساس مسئولیت کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه اظهارداشت: قوه قضاییه به خصوص دادستان ها در سراسر کشور هم خود را همکار و هم حامی و پشتیبان اجرای ستاد های ملی و استانی مقابله با کرونا می دانند و هم ناظر بر حسن اجرای ماموریت ‌ها هستند. امیدوارم با تلاش های جدی و با تشکیل قرارگاهی که برای عملیاتی و اجرایی شدن مصوبات کرونا با ارشاد مقام معظم تشکیل شد، شاهد این باشیم که با همکاری مردم فهیم و آگاه موارد ابتلا کاهش یابد.

تشکیل مجتمع و شعب ویژه دادگاه های تجاری در تهران در هفته آینده

اسماعیلی به برنامه های تحولی قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: تنظیم و تصویب سند امنیت قضایی، تصویب و ابلاغ دستورالعمل رسیدگی نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران، دستورالعمل رسیدگی به پرونده های بازار سرمایه، تشکیل مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی در سال گذشته و ان شالله تشکیل مجتمع و شعب ویژه دادگاه های تجاری در تهران در هفته آینده، تحول کمی و کیفی عفو محکومان و اصلاح مجرمان و کارآمدی وضعیت زندانبانی و کاهش زندانیان گام هایی است که این روزها مردم عملیاتی شدن آن را شاهد و ناظر هستند.

عفو ۴۰ هزار زندانی در ۱۸ ماه اخیر

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در ۱۸ ماه اخیر مسئولیت رئیس قوه قضاییه تا امروز در حوزه زندانیان حدود ۴۰ هزار نفر مشمول عفو قرار گرفتند که نیمی از آنها از زندان آزاد شدند و نیمی دیگر کاهش مجازات حبس داشته اند.

حکم پرونده آرمان پرشین پارس صادر شد

اسماعیلی با اشاره به صدور آرای محکومان اقتصادی گفت: به پرونده اتهامی شرکت‌های «آرمان پرشین پارس» و «کارما» که از ۱۳۷۹ نفر از هموطنان کلاهبرداری کردند، رسیدگی شد و به پایان رسید.

وی ادامه داد: سیاوش نیک جعفریان به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی و رد مال محکوم شده، همچنین محسن نیک جعفریان به تحمل ۱۰ سال حبس، جزای نقدی و رد مال محکوم شده است. داریوش نیک جعفریان نیز به تحمل پنج سال حبس حکم صادر شده و دادگاه حکم به انحلال این شرکت‌ها و انتشار محکومیت صادر کرده است.

کارگران هفت تپه به سر کار خود بازگشتند

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات قوه قضاییه برای شرکت هفت تپه گفت: رسیدگی‌های قضایی در حال انجام است و به جهت حمایت از تولید، اشتغال و استیفای حقوق کارگان هفت تپه از ناحیه قوه قضاییه اقدامات متعدد انجام شده است. برگزاری جلسات متعدد با مقامات اجرایی، امنیتی و قضایی انجام شده، همچنین دادستان کل کشور در مجموعه هفت تپه حضور و پیگیر یافتن راهکاری برای پرداخت معوقات این مجموعه شد.

وی افزود: با این اقدامات، حقوق معوقه کارگران پرداخت شده و اکنون پرداخت حقوق کارگران به روز است. نه تنها از تعطیلی این مجموعه جلوگیری شد بلکه باعث شد فصل کشت تداوم پیدا کند و کارخانجات اوورهال شده است. کارگران به سر کار خود بازگشتند.

در مورد توهین به رئیس جمهوری شکایتی به دادسرای تهران نشده است

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که آیا از ناحیه دولت شکایتی در رابطه با توهین به رئیس جمهور به قوه قضائیه رسیده، گفت: توهین را خلاف اخلاق و جرم می دانیم. به موارد مجرمانه برابر ضوابط و مقررات قانونی رسیدگی می کنیم و تکلیف قانونی ما رسیدگی به این جرایم است.

وی اظهار داشت: تاکنون اعلام شکایتی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران انجام نشده اما اینکه دادسرای ویژه روحانیت شکایتی شده است، مطلع نیستم با این حال در گذشته شکایت هایی از سوی دولت داشتیم که رسیدگی شده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در دولت فعلی از ناحیه دولت بیش از ۱۵۰ مورد شکایت از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی داشتیم، البته عدد افراد بیش از این تعداد است چون در برخی پرونده ها از تعدادی از افراد شکایت شده است. بخش عمده‌ای از این شکایات رسیدگی و بخشی دیگر هم در جریان رسیدگی قرار دارد.

اموال توقیف شده «گوهر ناز قم» به میزان بدهی‌ها نیست

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده «گوهر ناز قم» گفت: مدیران این مجموعه مبادرت به کلاهبرداری از سه هزار نفر در استان قم و استان‌های همجوار کرده بودند که پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده اما اموال توقیف شده به میزان بدهی ها نیست.

۱۴ و نیم میلیارد یورو ارز ناشی از صادرات رفع تعهد شد

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دستگاه قضایی برای برخورد با دریافت کنندگان ارزهای صادراتی گفت: در مورد ارزهای ناشی از صادرات دو بخش صادرات پتروشیمی و غیر پتروشیمی داریم.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: با همکاری بسیار خوب میان بانک مرکزی و دادسرای عمومی وانقلاب تهران همچنین صادرکنندگان پتروشیمی بیش از ۱۱ میلیارد یورو رفع تعهد ارزی شد و در مورد سایر شکایات بیش از سه و نیم میلیارد یورو رفع تعهد ارزی شده است و در مجموع حدود ۱۴ و نیم میلیارد یورو ارز ناشی از صادرات رفع تعهد شد.

وی ادامه داد: اینکه برخی از این افراد از کارت های صوری و اجاره ای استفاده می کردند درست است و تا کنون بیش از ۱۰۰ نفر این افراد شناسایی شدند که عده ای بازداشت و عده ای با قرار تامین آزاد شدند. پشت پرده این افراد و حامی این موضوع برخی صاحبان بزرگ صنایع و شرکت ها بودند به عنوان نمونه در مشهد یک شرکت بزرگ صادرات و واردات به جای استفاده از کارت بازرگانی خود از کارت های صوری استفاده می کرد.

عدم بازداشت برای مهریه مربوط به کسانی است که تمکن مالی ندارند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره بخشنامه اخیر معاون قوه قضاییه درخصوص مهریه و بازدید سرزده رئیس قوه قضاییه از مجتمع خانواده گفت: مهریه را حقوق مسلم زوجه و دین مسلم زوج می دانیم و حتماً مهریه باید پرداخت شود.

وی ادامه داد: مواردی که برخی آقایان تمکن مالی دارند اما مهریه نمی دهند باید با آنها برخورد شود و مواردی که زوج معاملاتی برای فرار از مهریه دارند، جرم است. مواردی که برخی آقایان تمکن مالی دارند و پرداخت نمی‌کنند، باید پرداخت دین صورت بگیرد و (در صورت پرداخت نشدن دین) این افراد باید بازداشت شوند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: آنچه در مورد عدم بازداشت مطرح شده ناشی از مواردی است که زوج تمکن مالی برای پرداخت مهریه را ندارد و کسی که تمکن ندارد زندان رفتن تو ثمری برای زوجه ندارد. اگر برای دادگاه محرز شود که فردی تمکن پرداخت یکجا یا اقساطی مهریه را ندارد، فرد بازداشت نمی‌شود.

وی افزود: رئیس قوه قضائیه برای تحکیم بنیان خانواده و دفاع از حقوق زنان ارشادهایی داشتند که از جمله آنها استفاده حداکثری از قضات و مشاوران زن بود و سیاست قوه قضائیه حمایت از حقوق تک تک شهروندان از جمله زنان است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بهترین دفاع از حقوق بانوان تحکیم حقوق خانواده است و می‌شود با ابزارهای مشاوره مانع گسست خانواده و تضییع حقوق بانوان شد.

وی با اشاره به لایحه صیانت از حقوق بانوان در دولت افزود: ۱۵ ماه است که این لایحه در دولت نهایی نشده و امیدواریم تعجیل کنند و هر چه سریعتر آن را برسانند.

ارجاع پرونده اراذل و اوباش به شعب ویژه

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره هدف دستگاه قضایی برای تشکیل قرارگاه ویژه رسیدگی به جرایم اراذل و اوباش گفت: باور داریم امنیت شهروندان خط قرمز است و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم افراد شرور و اراذل و اوباش امنیت شهروندان را به مخاطره بیندازند.

وی ادامه داد: برای برخورد با این افراد باید قاطع، سریع، در چارچوب ضوابط و قانون و با شدت برخورد شود و تشکیل قرارگاه هماهنگی‌ها را زیاد و رسیدگی را سریع می‌کند و مقرر شد پرونده اراذل و اوباش در دادسرا و دادگاه به شعب ویژه ارجاع شود.

آخرین اقدامات در برخورد با مفاسد منطقه لواسان

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات قوه قضاییه در برخورد با مفاسد لواسان گفت: لواسان نماد و نمودی است که افراد سودجو مبادرت به سوءاستفاده کرده اند. در حوزه لواسان برخی واگذاری‌ها مورد رسیدگی قرار گرفت و به برخی تغییر کاربری‌ها که قدیمی هم بودند، رسیدگی شد و به وضعیت سابق برگشت همچنین اخیرا شاهد گزارش سازمان بازرسی بودیم.

وی ادامه داد: تخفیف‌های بی ضابطه برای ساخت ویلاهایی این منطقه داده شده بود که همه اینها تحت رصد و پیگیری قرار گرفت همچنین عده‌ای از اعضای شورای اسلامی و شهرداران سابق لواسانات در حال حاضر در بازداشت هستند و پرونده آنها در دست رسیدگی است.

اسماعیلی افزود: همه اینها بیانگر این است که قوه قضاییه با موضوعات شعاری برخورد نمی کند و اگر گفته می شود، اقدامی انجام می دهد و تا حصول نتیجه اقدامات لازم را پیگیری می کند همچنین در بخش های مشابه در سایر نقاط کشور نیز مشابه اقدام لواسان انجام شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اوایل آذر ماه جلسه بعدی حفظ حقوق بیت المال با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار می شود.

تمهیدات قوه قضاییه برای شرایط حاد کرونایی

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره تمهیدات قوه قضاییه برای شرایط حاد کرونایی گفت: هیچ یک از واحدهای قضایی را تعطیل نکردیم و تعطیل نخواهیم کرد.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه های مختلف ادامه داد: در سال جاری بیش از ۳۰ سامانه راه اندازی کردیم که این سامانه ها به کاهش مراجعه مردم به واحدهای قضایی کمک می کند. از ابتدای سال جاری بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مراجعان به دادگستری اقدامات خود را غیرحضوری انجام داده‌اند.

اسماعیلی اظهار داشت: نیم میلیون نفر دیگر با بهره گیری از سامانه های نوبت دهی به موقع مراجعه کرده و به موقع کارشان انجام شد، همچنین ۲۲۰ هزار لایحه از ناحیه وکلا از سامانه های خودکاربری وکلا به دادگاه ها ارسال شد.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: ۲۵ هزار دادرسی الکترونیک با اصحاب پرونده در این ایام انجام شد و ارتباط تصویری با زندان ها برقرار شد، همچنین بیش از ۲۰ هزار جلسه برگزار شد. راه اندازی مکانیسم احراز هویت از راه دور از دیگر اقدامات در این ایام بود.

صدور دو رأی غیرقطعی از دادگاه های جرایم سیاسی

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره دادگاه‌های سیاسی و پرونده های زاکانی و افراد دیگر گفت: تا کنون پرونده‌هایی به دادگاه‌های جرایم سیاسی ارجاع شده و در ارتباط با دو پرونده حکم صادر شده که غیرقطعی است و از بیان آن معذور هستم. همچنین یک دادگاه دیگر هم در آذر ماه برگزار می‌شود.

احیا و بازگشت ۸۱۹ واحد صنعتی به چرخه تولید

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دستگاه قضایی برای احیای واحدهای صنعتی و بازگشت به چرخه تولید گفت: یکی از برنامه‌های تحولی قوه قضاییه کمک به تولید و جلوگیری از تعطیل شدن کارخانه‌ها بوده و ما برای فعال شدن کارخانه‌هایی که غیر فعال شده بودند هم کار کردیم.

وی ادامه داد: از آغاز سال جاری تا امروز ۸۱۹ واحد صنعتی که تعطیل شده بودند احیا شدند و به چرخه تولید بازگشتند همچنین بیش از ۲۷ هزار شغل برای کارگران این واحدهای صنعتی ایجاد شده است. سال گذشته نیز هزار واحد تولیدی با حمایت دستگاه قضایی احیا شد.

برگزاری دادگاه رئیس سابق سازمان خصوصی سازی در آذر ماه

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی گفت: کیفرخواست این پرونده پیشتر صادر شده بود که نواقصی داشت اما با رفع نواقص به دادگاه بازگشت و اولین جلسه هم آذر ماه برگزار می شود.

وی افزود: دادگاه رسیدگی به این پرونده در شعب ویژه اخلال برگزار نمی شود و دادگاه کیفری یک برگزار خواهد شد.

پرونده موسسه فرشتگان و کاسپین به زودی رسیدگی می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده موسسه فرشتگان و کاسپین گفت: برای این پرونده کیفرخواست صادر و به دادگاه ارجاع شده و به زودی در شعب ویژه رسیدگی به اخلال نظام اقتصادی بررسی می شود.

وی خاطرنشان کرد: سیاست قوه قضائیه این بود که پول مردم به آنها بازگردد و در این راستا تا یک میلیارد تومان هم سپرده ها به مردم بازگردانده شد و ارقام باقی مانده پول بالای یک میلیارد است و برای این موضوع هم با همکاری بانک مرکزی مقرر شده بانک عاملی در رابطه با اموال و املاک صاحبان موسسه تعیین شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
1
3
انشالله که این آزادی شامل حامل فرزندان و دامادان و عروسان فلان وزیر واستاندار و ....نباشه!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
اتفاقاً همانها هستند که آزاد می شوند
قمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
سوهان سابق قم
گوهر ناز قم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین