کد خبر: ۶۷۹۹۰۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
تحولات آمریکا را با دقت بررسی می‌کنیم و قضاوت را به آینده موکول خواهیم کرد

سخنگوی دولت: امیدواریم دولت بعدی آمریکا نماینده شایسته آرای مردم باشد/ کرونا مهمترین مساله دولت است

سخنگوی دولت گفت: امیدواریم دولت بعدی آمریکا نماینده‌ای شایسته از آرا و دیدگاه‌های مردم آمریکا باشد و اظهارات خود را در نقض معاهدات بین المللی توسط دولت قبل مدنظر قرار دهد.
سخنگوی دولت: امیدواریم دولت بعدی آمریکا نماینده شایسته آرای مردم باشد/ کرونا مهمترین مساله دولت است
آفتاب‌‌نیوز :

«علی ربیعی» روز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ‌آمریکا گفت: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هفته گذشته یکی از مهمترین اتفاقات در فضای بین‌المللی بود.

وی افزود: موضع ما در برابر رهبران آمریکا روشن است. همانطور که بارها تاکید کردیم به سیاست‌ها کار داریم نه به سیاستمداران. آنچه واضح بود، خود مردم آمریکا در این انتخابات به نژادپرستی، جنسیت زدگی، قانون شکنی و ایجاد دردسرهای جهانی نه گفتند.

ترامپ چهره آمریکا را مخدوش کرد

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه ترامپ با این صفات چهره آمریکا را در نزد افکار عمومی و ملت خود و ملت‌های جهان مخدوش کرد، ادامه داد: اکثریت قاطع رای مردم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان دادند که ملت آمریکا به خوبی تشخیص داد که اقدامات غیرانسانی دولت آمریکا در چهارسال گذشته به چهره و جایگاه آمریکا لطمه جدی وارد کرده است.

سخنگوی دولت یادآورشد: این حقیقت که در اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان، مردم از این انتخاب ملت آمریکا در نه گفتن به سیاست‌های ضد جهانی دولت ترامپ خرسند شده و خوشحالند یک واقعیت است. امیدواریم دولت بعدی آمریکا نماینده‌ای شایسته از آرا و دیدگاه‌های مردم آمریکا باشد و اظهارات خود را در نقض معاهدات بین المللی توسط دولت قبل مدنظر قرار دهد. تحولات را با دقت بررسی می‌کنیم و قضاوت را به آینده موکول خواهیم کرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا اظهار داشت: کرونا با افزایش ابعاد فاجعه‌آمیزش و تهدید جان انسان‌ها از مهم‌ترین مسایل دولت و مردم است. متاسفانه ویروس کرونا شباهت کمتری به اجداد خود داشته و از رفتار آنها تبعیت نمی‌کند. به طوری که خصوصیات ویروس نسبت به آغاز شیوع، دچار تغییرات جهشی شده و امروز تهاجمی‌تر و با خشونت بیشتر عمل می‌کند. ۶۰۰ مرگ روزانه در فرانسه نشان از این تغییرات دارد.

گذر زمان نباید باعث خستگی در مبارزه با کرونا شود

وی افزود: تاکنون ۸۸ درصد افرادی که دچار مرگ و میر می‌شدند از سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای بودند، اما هم‌اکنون این ویروس، سنین پایین‌تر را هم مورد درگیری شدید قرار می‌دهد.

سخنگوی دولت ادامه داد: گذر زمان نه تنها نباید سبب خستگی از مبارزه بی‌امان با کرونا و عادی انگاری ما شود بلکه برعکس، باید سبب ایجاد رویکرد جدی‌تر به سبک زندگی همراه با سلامت شده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابعاد گسترده‌تری در زندگی روزمره ما بیابد. با این‌حال، به رغم تمامی محدودیت‌ها و توصیه‌های بهداشتی، همچنان با زندگی بهداشتی متناسب فاصله زیادی داریم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: تمامی کارشناسان سلامت و اپیدمیولوژیست‌ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از ۹۰ درصد را، راه حل بی‌بدیل و اجتناب‌ناپذیر این مقابله می‌دانند. دولت و ستاد ملی کرونا، دائما تدابیر و تصمیمات جدیدی را برای مقابله با کرونا می‌اندیشند اما راهکار مقابله اصلی، ایجاد یک جنبش عظیم اجتماعی مسئولیت‌پذیری برای حفظ جان خود و دیگران است.

ربیعی خاطرنشان کرد: چاره‌ای جز یک نهادینه‌سازی گسترده از شهر و روستا تا محیط‌های اداری، تولیدی، آموزشی و خدماتی و مهم‌تر از همه در میان خانه‌ها نیست.

بیش از ۵۰ درصد ابتلا به کرونا به خاطر دورهمی‌های خانوادگی است

سخنگوی دولت گفت: یافته‌های مطالعات در اسپانیا نشان می‌دهد که ۳۱ درصد مبتلاها به خاطر دورهمی‌های خانوادگی بوده است. تحلیلگران سلامت معتقد هستند در ایران بیش از ۵۰ درصد موارد ابتلا به خاطر دورهمی‌های خانوادگی است. با طولانی شدن شب‌ها در زمستان، درخواست ما از هموطنان این است که از تجمعات دوستانه فامیلی و خانوادگی به صورت گسترده کاسته شود.

وی ادامه داد: بحث مهم دیگر ضرورت انجام تهویه مناسب در فضاهای بسته است. مطالعات نشان می‌دهد تهویه مناسب باعث کاهش بسیار جدی در شیوع خواهد بود. علاوه بر این گزارشاتی از انتقال ویروس از انسان به حیوان خانگی مشاهده شده است. این موضوع می‌تواند به فزایندگی ویروس کمک کند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآور شد: متاسفانه این روزها، به نقل از افراد مختلف، اخبار گوناگون نادرست یا ناقص بیان و منتشر می‌شود. این‌گونه اخبار باعث سردرگمی بیشتر مردم می‌شود. از این رو ستاد ملی مقابله با کرونا، سخنگویی مشخص تعیین کرده است.

ربیعی اضافه کرد: توصیه دولت به همگان این است که صرفا به اظهارات سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا توجه و استناد کنند و هر گونه اظهار نظری مغایر با سخنان ایشان فاقد صلاحیت هست.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوعات مطرح در جلسه هیات دولت گفت: در این جلسه، ضرورت اتخاذ سیاست‌های متناسب در ابعاد منطقه‌ای، بین‌المللی، همسایگان و نیز سیاست‌های اقتصادی متناسب با تاکید بر افزایش پایداری اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و توجه به فرصت‌های جهانی و فرصت‌های پیش‌رو و در حوزه اقتصاد مورد بحث و چارچوب‌های کلی آنها مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: علاوه بر آن، علل و ابعاد مختلف افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها در این جلسه نیز به بحث گذاشته شد و وزارتخانه‌های ذیربط هر یک موظف شدند کالاهای مربوط به دستگاه‌های خود را با پیگیری روزانه و دقیق مورد نظارت قرار دهند. وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت دادگستری تکالیف ویژه‌ای در این زمینه عهده‌دار شدند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: علاوه بر مسئله کاهش قیمت‌ها، دولت با تاکید بر حفظ ارزش پول ملی، حمایت از بازار سرمایه را مورد بحث قرار داد.

وی با تشریح دو تصمیم دولت برای ترخیص کالاها از گمرک گفت: تصمیم اول دولت در این زمینه ترخیص کالا بدون کد رهگیری و با تعهد ۳ ماهه بانک برای تامین ارز بود. علاوه بر این بر اساس بخشنامه جدید دولت ۹۰ درصد کالاها ترخیص و الباقی بعد از تامین ارز توسط بانک مرکزی وارد بازار می‌شود.

تا پایان هفته یک میلیون تن کالای اساسی ترخیص می‌شود

بر اساس اظهارات ربیعی با استفاده از بخشنامه جدید دولت تا پایان هفته آینده حدود یک میلیون تن کالای اساسی ترخیص می‌شود و ترخیص کالاهای اساسی بعد از این تاریخ هم ادامه خواهد یافت. این تصمیم با توجه به ضرورت ترخیص سریع کالا برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و عدم کاهش تولید اتخاذ شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای روشن شدن برخی از شبهات، تاکید می‌شود این اجازه فوری ترخیص‌ها، صرفا شامل کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید است که اولویت آنها تنها توسط وزارت صمت مشخص خواهد شد. از همین‌جا اعلام می‌کنم خارج از این اولویت گذاری هیچ کالایی به این شکل ترخیص نخواهد شد. بنابراین کالاهای مصرفی، لوکس و غیر ضروری با این بخشنامه امکان ترخیص ندارند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: بنابر گزارش رییس گمرک، ‌بلافاصله بعد از این بخشنامه ۲۵ هزار تن برنج از گمرک ترخیص شده است و تا یک میلیون تن کالا به زودی ترخیص خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره تاثیر شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر مناسبات منطقه‌ای ایران اظهار داشت: دولت کنونی آمریکا تا چه هفته دیگر می‌رود اما همیشه ایران در این منطقه باقی خواهد ماند. این تعبیر زیبا برای همه آنهایی که فکر می‌کنند دشمنی با ایران موجب تزلزل کشورمان می‌شود، پندآموز است.

ربیعی با تشریح سیاست‌های منطقه‌ای ایران تصریح کرد: به رغم فشارهای آمریکا حتی در دورانی که تلخ‌ترین و سنگین‌ترین تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد، سیاست‌های منطقه‌ای‌ ما را همواره مبتنی بر ایجاد کردن صلح و فعال کردن دادوستدهای اقتصادی بین مردم‌های منطقه دنبال کردیم. ما در اوج تحریم طرح‌های صلح منطقه‌ای را پیشنهاد کردیم. به همه کشورهای منطقه پیام صلح فرستادیم.

وی با بیان اینکه ترامپ نتوانست با جنگ اقتصادی، فرهنگ و جغرافیای منطقه را تغییر دهد، خاطرنشان کرد: آمریکا به رغم فشارهایی که به دولت و کشورهای همسایه ما وارد کرد، اما فرهنگ مشترک، دین مشترک، پیوندهای مشترک و... موجب تمام تبادلات مردمی، فرهنگی، اقتصادی و... شد. ما امروز هم اعلام می‌کنیم کماکان سیاست صلح و دوستی و منطقه عاری از جنگ و خشونت را در دستورکار داریم.

امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه امیدوارم با کاهش مداخله دولت آمریکا به پیمان‌های جمعی اقتصادی و امنیتی برای بهبود وضعیت مردم منطقه دست پیدا کنیم، ابراز داشت: هنوز هم معتقدیم امنیت منطقه با ترامپ یا بی ترامپ با کشورهای منطقه باید تامین شود در شرایط جدید و با رفتن جنگ‌افروز سیاسی و اقتصادی، فضای مساعدتری برای پیگیری سیاست‌های اصولی ما فراهم شده است.

وی تصریح کرد: دست دوستی خود را به سمت همه کشورهای منطقه دراز کرده و معتقدیم که عهد و پیمان‌های منطقه‌ای و با کار در منطقه می‌توانیم اقداماتی انجام دهیم که به نفع دولت و ملت‌های منطقه خواهد بود.

بعضی‌ها نمی خواهند صدای شکسته شدن فشار حداکثری را بشنوند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش اخیر نرخ ارز با وجود عدم تصویب لوایح Fatf در روزهای اخیر گفت: این روزها با چند متناقض نما در اظهارات روبرو هستیم.از طرفی اگر وقتی قیمت دلار بالا می‌رود می گویند ربطی به برجام و تحریم ندارد و این ناکارآمدی دولت بوده که قیمت دلار بالا می رود، حالا که به تعبیر شما همه از کاهش قیمت ارز و خودرو حرف می‌زنند، می‌فرمایند به تحولات خارجی ربطی ندارد، حداقل پس بگویید مربوط به کارآمدی و عملکرد دولت است.

وی افزود: ۳ سال قبل می‌گفتند ترامپ از برجام خارج نمی‌شود، ترامپ خارج شد. امروز می‌گویند بایدن به برجام برنمی‌گردد چون هیچ منافعی در بازگشت به برجام ندارد. ظاهرا اصالت فقط نقد دولت است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآورشد: همه بحث ما این بود که تروریسم اقتصادی، جنگ اقتصادی و فشار ترامپ، علیه معیشت، رفاه و زندگی ایرانیان سامان گرفته بود و هدف ترامپ، سرنگونی ایران، تجزیه ایران، کوچک کردن ایران و فشار بر زندگی مردم و مستاصل کردن جامعه بود.

وی اضافه کرد: متاسفانه عده‌ای در زمان جنگ اقتصادی، حتی حاضر نبودند اسم تحریم بیاورند و علل فشار اقتصادی بر زندگی مردم را بیان کنند و معتقدم این لاپوشانی به لاپوشانی جنایات آمریکا منجر می‌شد.

ربیعی گفت: به طور طبیعی با کنار رفتن محور شرارت و ترامپ و احتمال تغییر سیاست‌های آمریکا باعث شد بخشی از اثر روانی جنگ اقتصادی از جامعه زدوده شد. از ابتدا هم گفتیم که قیمت واقعی ارز این نیست و این قیمت‌ها آثار جنگ اقتصادی و تحریم و آثار روانی آن است و کاهش قیمت‌های این روزها، در حقیقت بخشی از تخلیه آثار روانی جنگ اقتصادی در حال تخلیه شدن است.

سخنگوی دولت ادامه داد: فراموش نشود در دوران جنگ اقتصادی، دولت با تدبیر و برنامه ریزی نگذاشت آمریکا به هدف خود که به دنبال فروپاشی ۳ ماهه، ۶ ماهه و شکستن ایران بود برسد. یادمان نرود ترامپ به رییس جمهور مهم اروپایی ترامپ گفت سه ماه صبر کنید درباره جایگزین نظام ایران صحبت کنیم.

ربیعی اضافه کرد: هر چند در این جنگ اقتصادی، فشار بر دولت، فشار بر زندگی مردم و برخی زندگی‌ها تلخ شد. زندگی و معیشت مردم دچار مشکل شد به هر حال مقاومت و مدیریت مقاومت در جامعه صورت گرفت و مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف حمایت کردند

وی گفت: اگر به طور روشن بگوییم علت فرو ریختن ارز را صدای شکسته شدن صدای ضد ایرانی و فشار حداکثری به گوش مردم ما رسیده بعضی‌ها نمی خواهند این صدای شکسته شدن فشار حداکثری را بشنوند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در ادامه با اشاره به علل تحولات اقتصادی سال‌های اخیر در کشور گفت: تلاش‌ها و دستاوردهای اقتصادی دولت پیش از تحریم‌ها و جنگ اقتصادی برای مردم و کارشناسان روشن است و همین عملکرد آنها را نسبت به روزهای آینده خوشبین کرده است. ما یک فرایند ۹۷ داشتیم و تا جنگ اقتصادی یک فرایند، برای ۷۰ روز و بعد از ‌آن هم برنامه خاص را خواهیم داشت.

سخنگوی دولت گفت: دولت در سال ۹۵ و ۹۶تورم متوسط بلند مدت را به نصف رساند. این در شاخص‌های آماری هست یعنی دو سال پیاپی تورم تک رقمی شد .تورم بلند مدت ایران۱۸.۲ درصد بوده است. همزمان نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را که متوسط بلند مدت آن ۲.۲ درصد است، در فواصل سال‌های تا ۹۶ به ۴.۷ درصد رسید. یعنی تورم کمتر از نصف و نرخ رشد تولید بیش از ۲ برابر شد.

ربیعی ادامه داد: شاخص دیگر خالص ایجاد شغل در متوسط بلند مدت کشور است که میانگین آن ۲۶۱ هزار نفر بوده و در سه سال ۹۴ تا ۹۶ متوسط خالص ایجاد شغل به ۶۸۴ هزار نفر رسیده است. در همین مدت پایه پولی که متوسط بلند مدت ۴۰ ساله اش۲۳.۸ درصد بود به ۱۷.۷ درصد رسید.

پاسخ ربیعی به اتهام ارزپاشی به دولت/ حتما نادرست است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: نکته دیگر مساله وابستگی به نفت است که همیشه از دغدغه‌های مقام معظم رهبری هم بوده است. وابستگی کشور به درآمدهای نفتی در متوسط بلند مدت ۴۸.۵ درصد بوده که در سال‌های ۹۴ تا ۹۷ این وابستگی۳۰.۵ درصد شده بود. می توانیم فعالیت سیاسی کنیم و علل سیاسی را بشمریم اما از تناقض‌ها باید جلوگیری کنیم. ما بعد از ۹۷ دچار فشار شدیدی شدیم. همین الان که آثار تخلیه شده اثر آن در زندگی مردم هم مشخص شد.

ربیعی در ادامه گفت: من این اتهام را که دولت ارز را گروگان گرفته تا بعد از انتخاب بایدن ارزپاشی کند، حتی از برخی تریبون‌های رسمی شنیدم. بعد از سال‌ها کنش اجتماعی و سیاسی در کشور از این اظهارات به خود می لرزم. ظاهراً این‌ها ابعاد و آثار ادعای خود را نمی‌دانند اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، خیانت بزرگ به ملت ایران است. این یک ادعای نادرست یا از روی کم آگاهی است و یا یک موضع سیاسی است که حتماً غیراخلاقی است.

سخنگوی دولت اظهارداشت: امیدوارم چنین اظهاراتی از روی کم آگاهی باشد چون آسیب زننده به آرامش اجتماعی نیز هست. زندگی روزمره و روح و روان مردم هم بازیچه نیست. این نوع مواضع شبیه چیزهایی است که در رسانه های فارسی زبان بیگانه می‌بینیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: لازم است به دوستانی که این ادعا را مطرح می‌کند یادآوری کنم بحث فروش نفت را با دسترسی به ارز حاصل از نفت اشتباه نگیرند و اگر هم می‌دانند عامدانه این را مغلطه نکند. تاکنون هم به خاطر اقدامات و تدابیر بانک مرکزی به نحوی مشکل ارز را حل کرده بودیم.

وی تصریح کرد: آقای همتی جنگیده تا ارز را به دست بیاورد و نگذارد دولت دچار مشکل شود. وزارت خارجه و صادر کننده‌ها و همه اینها ابعاد آن مشخص است. ای کاش مرجع و نهادی این اتهامات نادرست و برهم زننده را آن رسیدگی‌کند.

افزایش توانمند سازی داخلی تعطیل بردار نیست

وی در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر این که آیا رییس جمهوری منتخب آمریکا به جنگ اقتصادی آمریکا بر ضد ملت ایران پایان می‌دهد؟ گفت: فارغ از تصمیماتی که امیدواریم دولت جدید آمریکا به نفع جامعه جهانی و دو ملت اتخاذ کنند، ما برنامه توانمندسازی داخلی خود را ادامه خواهیم داد و این تاکید رییس جمهوری در ستاد اقتصادی دولت و در جلسات متعدد بوده است.

ربیعی افزود: ما از فرصت توانمندسازی داخلی و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و شکوفا شدن اقتصاد داخلی به وجود آمده استفاده می کنیم. هرگز به شرایط قبلی باز نخواهیم گشت و این روند را ادامه خواهیم داد بنابراین اجازه بدهید از این عبارت که «افزایش توانمندسازی داخلی تعطیل‌بردار نیست» را به عنوان شعار دولت بیان کنم.

وی ادامه داد: ما در دوران جنگ اقتصادی یاد گرفتیم پایه‌های اقتصاد داخلی خودمان را محکم کنیم. معیشت مردم از این جنگ بزرگ آسیب دید و ما به این اعتقاد داریم. رد کردن (عبور از) تنش‌های اولیه‌ای که این جنگ اقتصادی در این چند سال به زندگی مردم وارد کرد ما را به سمت سناریوهایی برد که بتوانیم سیاست‌های جبرانی مناسب را هم اتخاذ کنید.

ربیعی درباره سناریوهایی در قبال چرخش محسوس دولت جدید آمریکا، گفت: تصمیمات مقتضی براساس شرایط در زمان خود اتخاذ خواهد شد. ما نظاره‌گر هستیم و مشاهده می‌کنیم و از همه فرصت‌ها استفاده خواهیم کرد و اعتقاد داریم حق مردم ایران از جامعه جهانی و از اقتصاد جهانی بیش از اینها است.

سخنگوی دولت افزود: ایالات متحده آمریکا حقوق مردم ایران و بهره‌مندی از اقتصاد جهانی و حتی تولیدات داخلی خود را محدود کرده بود ما برای احقاق این حق خواهیم جنگید و از همه فرصت‌ها استفاده خواهیم کرد اما سناریو و تصمیمات مقتضی را با توجه به تحولات و مشاهده تحولات در زمان خود اعلام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: سناریوهای متعددی را پیش‌بینی و طراحی کرده‌ایم و دستگاه‌ها مکلف شده‌اند که در بخش تولید و صادرات و فروش در جاهای مختلف سناریوهای متعددی را طراحی کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که توصیه های شما به ساکنان جدید کاخ سفید برای عبرت‌آموزی از دوران ترامپ، چییست؟ گفت: آقای بایدن با این شعار به عرصه انتخابات آمد که خواهان اعاده حیثیت آمریکا نزد مردم جهان است. وی هم معتقد است اعتبار آمریکا به شدت مخدوش شده و امیدواریم رهبران جدید آمریکا از تجربه ۴ ساله اخیر درس‌های زیادی آموخته‌ باشند.

وی تاکید کرد: عصر قلدری و یکجانبه‌گرایی پایان پذیرفت. مسائل جهانی نیازمند تعمیق همکاری بین‌المللی و احترام حقوق بین الملل و همه ملت‌ها است. امیدواریم در رابطه با ایران آموخته باشند که زبان زور و فشار کارآیی ندارد و مشاهده کردند که نه تنها ایران تسلیم نشد بلکه در دفاع از کرامت و استقلال و حقوق مردم ایران هم مقاومت‌تر شد.

تصمیمات ستاد ملی کرونا را سخنگوی ستاد اعلام می کند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر تعطیلی دو هفته ای پایتخت گفت: هر گونه تصمیم گیری در خصوص کرونا را آقای دکتر رییسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا اعلام می‌کنند و هر گونه اعلامی غیر از سخنگوی ستاد فاقد اعتبار است.

وی ادامه داد: از جامعه، رسانه‌ها و افراد خواهشمندیم برای تنظیم برنامه ها و یا اعلام یا انعکاس آنها مطالبی که از سوی دکتر رییسی سخنگوی ستاد اعلام می شود استناد کنند. حتی من هم به عنوان سخنگوی دولت از اعلام مصوبات ستاد اجتناب می‌کنم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: بنابر بر تقسیم کار صورت گرفته در ستاد ملی کرونا، پیشنهاد تعطیلی‌ها با توجه به شرایط هر شهر و استان در کمیته بهداشت تعیین و در ستاد ملی مورد بررسی خواهد گرفت. بنابراین پیشنهادهایی که هر نهاد یا فردی دارند صرفا در صورت تایید کمیته بهداشت ستاد ملی مورد بحث قرار می‌گیرد.

ربیعی گفت: اساسا ستادهای استانی نیز می‌توانند پیشنهادهای خود را به وزارت بهداشت ارسال کنند واین پیشنهادها پس از بحث در ستاد ملی کرونا و شنیدن دیدگاه‌های مختلف از سوی اعضای جلسه توسط رییس جمهور جمع بندی خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: امروز ما مشاهده می کنیم که پیشنهادهای یک عضو ستاد استانی را بعضا به عنوان خبر مصوب مطرح می کنند در حالی که مصوبه پس از بحث در ستاد صرفا از سوی سخنگو اعلام خواهد شد.

وی گفت: بنابراین خبری مبنی بر تعطیلی و دستور به استانداران فاقد صحت بوده و رییس جمهور هیچ دستوری مبنی بر تعطیلی که استانداران از آن تبعیت نکنند اصلا صادر نکرده است.

ربیعی درباره انتظار دولت جمهوری اسلامی از بایدن در قبال سیاستی که پیش از این دولت ترامپ در فشارحداکثری علیه کشور اعمال می کرد، گفت: انتظارما کاملا روشن است وامیدواریم دولت بعدی آمریکا تداوم اشتباهات گذشته را متوقف کند و برای جبران آنها تلاش کند.

سخنگوی دولت تدبیروامید بازگشت به برجام و تعهد بی‌قید و شرط به همه الزامات آن را گامی مهم در سیاست‌های دولت جدید آمریکا دانست و تصریح کرد: امیدواریم دولت آینده آمریکا درک کند که سیاست فشار بر جمهوری اسلامی ایران شکست خورده و شدیدترین تحریم‌هایی که در تاریخ علیه هیچ کشوری اعمال نشده بود، سبب تسلیم شدن ایران نشد.

وی ادامه داد: ملت ما با همه سختی‌ها و ناگواری‌ها ایستادگی کردند و برای شرافت، کرامت وعزت ملی خود راسخ ایستادند. البته باید هزینه‌ها وارد شده به ملت ما جبران شود و مردم ما باید بهترین زندگی را تجربه کنند و ما در این زمینه به ملت ایران متعهد هستیم.

ربیعی با تاکید براینکه تجربه نشان داده در برابر ملت ایران و همه ملت‌های مستقل دنیا فقط زبان صلح و احترام جواب می‌دهد، افزود: از نزدیک فعالیت های دولت آینده آمریکا را دنبال می‌کنیم و می‌دانیم که آقای بایدن به مردم این کشور قول داده که چند جانبه‌گرایی و قانونمندی را به آنها بازمی‌گرداند.

وی افزود: جهان نیز منتظراست ببینید که دولت جدید آمریکا در قبال تحریم‌های یکجانبه‌ای که ایالات متحده که در عصر شیوع ویروس کرونا به ملت ایران وارد کرد ومردم بهای آن را با جان و مال خود پرداختند، چگونه برخورد خواهد کرد و امیدواریم دولت جدید آمریکا از این فرصت تاریخی برای آینده‌ای بهتر وانعکاس دیدگاه مردم صلح دوست آمریکا استفاده کند.

دولت ترامپ همچنان برای خرید دارو و کالای اساسی مانع تراشی می‌کند

سخنگوی دولت دوازدهم با اشاره به موافقت کشورهای سویس، کره‌جنوبی و ژاپن برای استفاده از کانال سوییس جهت خرید دارو و کالای ضروری با استفاده از منابع کشور، گفت: به رغم موافقت این کشورها، دولت فعلی ایالات متحده جلوی این مبادلات را گرفته است و از طرفی چند بار به دروغ اعلام کرده است که با ارسال دارو به ایران مشکلی ندارد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهوریادآور شد: این رفتار ایالات متحده نشان می دهد که دروغ پردازی دولت ترامپ همچنان ادامه دارد و به رغم توافقاتی که ما با کشورهای گفته شده برای خرید دارو و کالای اساسی انجام دادیم با منابع خود کشور انجام دادیم، دولت ترامپ همچنان مانع تراشی می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: تا زمانی که در رفتارهای فردی خود تغییری ایجاد نکنیم، هیچ کدام از تصمیمات اثرگذار نخواهد بود. تعطیل می‌کنیم، سفر بیشتر می‌شود. جاده‌ها را می‌بندیم، سفرها به سمت دیگر می‌رود. سالن‌ها را تعطیل می‌کنیم، جشن‌ها به آپارتمان‌های بزرگ انتقال پیدا می‌کند. به هرحال تجمعات شکل می‌گیرد.

سخنگوی دولت یادآورشد: هر چند سیاست‌های ما مهم است و نقش بازدارندگی داشته و اثرات خاص خود را دارد ولی اثر نهایی کنش فردی در برابر پروتکل‌های سلامت و بهداشتی است.

ربیعی اضافه کرد: ما مشاهده می‌کنیم هرجا تعطیل می‌کنیم همچنان عده‌ای دورهمی خود را بدون ماسک تشکیل می‌دهند. برآوردها این است که ۵۰ درصد ابتلاها به خاطر دورهمی‌های خانوادگی یا رفاقتی بوده‌اند.

سخنگوی دولت در پاسخ به مخالفت با تعطیلی تهران از سوی دولت گفت: سوال می‌کنم کدام عضو ستاد ملی مقابله با کرونا مصاحبه کرده است؟ برخی افراد هویت فردی محترمی دارند، کارشناس هستند دیدگاه مختلف کارشناسی وجود دارد افرادی در کمیته دیدگاه متفاوتی دارند ولی هیچ عضوی چیزی مغایر ستاد اعلام نکرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
الف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
11
سخنگو
فکر کردید اتفاقی افتاده!!!
مملکت داغونه اخوی ...
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
5
چی شد ؟؟ تا قبل انتخابات که میگفتین مهم نیست چه کسی رئیس جمهور میشه ، الان میگین همه خوشحالن ؟؟؟ عجببببببب .
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
3
سخن گو از کی خبر اوردی .
انتظار خبری نیست مرا .
همه در چاه جهالت ماندیم .
مگر از بالا برسد فریاد رسی .
ممد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
5
فرقی به حال مردم نخواهد داشت.سه دلیل تحریم و تورم و بی لیاقتی برخی مسئولین همیشه بوده و هست
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
6
اولاً بسیاری از تحریم های آمریکا تصمیم‌های کنگرۀ این کشور هستند و ثانیا بسیاری از همین تحریم ها در جهت مقابله با تروریسم تصویب شده اند که حتی جو بایدن نمی تواند به فرض اینکه بخواهد به سهولت آنها را لغو کند
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
4
امیدواریم دولت بعدی آمریکا نماینده‌ای شایسته از آرا و دیدگاه‌های مردم آمریکا باشد .
چه جالب سخنگوی دولت ایران دلسوز مردم آمریکا است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین