کد خبر: ۶۷۹۹۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۷
پاسخ های لاریجانی به دانشجویان و خبرنگاران؛

در اداره‌ كشور به طمانینه نیاز است

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- نماینده‌ مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی كشورمان امروز دوشنبه با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه تهران درباره‌ آخرین تحولات هسته‌ای، گزارش جامعه‌ اطلاعاتی آمریكا، كنفرانس امنیت منطقه‌ای در بحرین با حضور وزیر دفاع آمریكا مساله‌ی عراق به سوالات دانشجویان وخبرنگاران پاسخ داد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی كشورمان با بیان اینكه سیر پرونده هسته‌‌ای ایران در طول چند سال گذشته فراز و فرودهایی را شاهد بوده است در مورد وضعیت پرونده هسته‌یی كشورمان اظهار داشت: استراتژی كه در قبال حل مساله هسته‌یی ایران اتخاذ شد بسیار درست بود؛ اگرچه در مسایل تاكتیكی اختلافاتی وجود داشت.

وی افزود: استراتژی مقاومت تصمیم درستی برای نظام بوده كه باعث شد كشورمان اتمی شود.

لاریجانی با اشاره به گزارش اخیر NIE نیز گفت: امروز غرب به این نتیجه رسیده است كه ایران هسته‌یی را قبول كند و لذا در این گزارش اگرچه تئوری خاصی پشت سر آن است، اما صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی ایران مورد اعتراف قرار داده است. در آینده بهترین راه برای به نتیجه رسیدن این مساله ادامه روند مذاكرات است.

وی با اشاره به توافقات خود با سولانا در مورد مدالیته گفت: در لیسبون با سولانا در مورد این مدالیته توافق كردیم تا دردسر درست نكنند و در این راستا بیش از 200 ساعت كار با آژانس انجام شد و حركت اصلی ما به نتیجه رسید.

وی افزود: بخشی از مذاكرات سیاسی هم باقی مانده كه جلیلی صحبت‌هایی در این خصوص داشته، اما اوقات تلخی سولانا را موجه نمی‌دانم و نباید زود قضاوت می‌كرد.

لاریجانی با توصیه به غرب برای مذاكره با ایران در مورد پرونده هسته‌یی‌اش گفت: به غرب توصیه می‌كنم كه خودشان را بیش از این معطل پیش مذاكرات نكنند، باید مذاكرات اصلی 1+5 با ایران آغاز شود و هر حرفی كه با ایران دارند بزنند.

دانشجویی از لاریجانی در مورد رویكرد سیاست خارجی كشورمان پرسید كه وی در پاسخ گفت: مبانی كلی برای سیاست خارجی و امنیت ملی كشور در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب و تایید مقام معظم رهبری رسیده كه نكات برجسته‌ای در آن وجود دارد كه می‌تواند آینده خوبی برای كشور تدوین كند.

وی افزود: ویژگی اساسی رویكرد سیاست خارجی كشورمان مستقل بودن و تهدید زدایی و نیز نگاه صلح‌آمیز به منطقه است. برای تعامل با همه اینها سیاست‌هایی تدبیر شده كه كشور براساس آن حركت می‌كند.

لاریجانی در مورد رویكردهای دولت‌های مختلف در خصوص بحث هسته‌یی نیز گفت: مساله هسته‌یی ایران در شورای عالی امنیت ملی بحث می‌شود كه زیر نظر رهبری است و اگرچه دولت‌ها دارای تاكتیك‌های مختلفی‌اند اما زیر نظر رهبری قرار دارند و یك مسیر را تاكنون طی كرده‌اند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سپس در پاسخ به سوالی در مورد منظورش از عبارت در غلتان دادیم و آب نبات گرفتیم خاطر نشان كرد: من این مساله را در دانشگاه اصفهان نگفته‌ام؛ البته اگر خبرنگاران چنین چیزی می‌گویند بر ما ولایت دارند.

وی افزود: چند سال پیش كه بحث تعلیق مطرح شد موافق نبودم ولی به تصمیم نظام تاسی كردم. همان‌هایی كه آن زمان این مساله را توجیه كردند قبول دارند كه راه اشتباهی رفته‌اند.

به گفته لاریجانی، زمانی كه در سعدآباد مذاكرات صورت گرفت به ما گفتند كه پروتكل الحاقی را امضا كنید كه ظرف چند هفته موضوع حل می‌شود، اما این موضوع دو سال طول كشید.

وی ادامه داد: اوایل اشغال عراق بلر كه باد نخوت اشغال عراق در او وزیدن گرفته بود پس از امضا پروتكل گفت ما میوه اشغال عراق را در تهران چشیدیم در حالی كه از این مساله غافل بود كه آن میوه مزه تلخی داشت.

لاریجانی افزود: بعد از 7-8 ماه از تعلیق طرح پوچی را به ما دادند كه حتی مختصر عقلی نیز برای ما قائل نبوده است و آنجا بود كه من این حرف را زدم.

دانشجویی از لاریجانی در مورد آنچه كه آن را پرونده جاسوسی هسته‌ای خواند پرسید كه وی در پاسخ گفت: بحث جاسوسی در فناوری هسته‌یی از گذشته وجود داشته و هم گزارشی كه اخیرا داده‌اند نیز از این مساله تبعیت می‌كرد. چنانكه بعدا خودشان توضیح دادند از طریق شنود تلفنی این اطلاعات را كسب كردند كه البته دروغ می‌گویند و از راه‌های دیگر این اطلاعات را گرفته‌اند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی سپس سوال دیگری در مورد نافع بودن انرژی هسته‌یی برای ملت ایران را پاسخ گفت.

وی اظهار داشت: انرژی هسته‌یی حتما به نفع كشور است. این مساله بهره فراوانی برای كشور دارد و نظام برای آن ظرفیت سازی كرده است.

وی افزود: باید توجه داشته باشید محصولات استراتژیك را به این سادگی‌ها به كسی نمی‌دهند. در زمان شاه قرارداد ایجاد نیروگاه و تحقیق و توسعه با ایران بسته بودند اما وقتی ملت ایران تصمیم گرفت یك دیكتاتور را از كشور اخراج كند ایران را مجازات كردند. امروز هم كه می‌گویند كه به شما سوخت می‌دهیم هیچ تضمینی وجود ندارد همانگونه كه آژانس از سال 1980 به مدت 7 سال بر سر این مساله كار كرد اما به نتیجه‌ای نرسید.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی سپس در پاسخ به سوال دیگری درباره خروج از ان.پی.تی و انتخاب راه كره شمالی و نیز امضای سی.تی.بی.تی اظهار داشت: با خروج از ان.پی.تی 100 درصد مخالفم؛ چرا كه معتقدم اگر این پیمان درست اجرا شود به نفع صلح جهانی است.

وی ادامه داد: رفتار ما با كره شمالی متفاوت است. كره شمالی به دنبال سلاح بود اما ما به دنبال آن نیستیم و آن را كار پر اهمیتی برای كشور نمی‌دانیم چرا كه مخل امنیت روانی جهان است.

لاریجانی در مورد پیوستن به سی.تی.بی.تی (پروتكل الحاقی) تصریح كرد: پیوستن به آن جای بحث دارد. باید در این خصوص ابعاد مختلف را در نظر گرفت.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی سپس در مورد دلایل استعفایش گفت: در اداره كشور باید سلایق مدیریتی متفاوتی وارد شود اما در مسایل استراتژیك هر چه سلایق نزدیكتر باشد روان‌تر می‌تواند حركت كرد.

وی افزود: معتقدم كه نباید به پست و مقام بچسبیم و باید و هر جا مفید هستیم به آنجا برویم. فكر نمی‌كنم درست باشد كه وقت كشور را با سایش مدیریتی تلف كرد لذا بهتر دیدم كه برادر دیگری كه دارای سلیقه مدیریتی مشابهی است به عرصه بیاید و من هم نیز وی را كمك می كنم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد هم راستایی منافع ملی با رابطه با روسیه اظهار داشت: در شرایط و محیط بین‌الملل نباید بین صفر و صد حركت كرد. منافع روسیه در این نیست كه ایران كشوری ضعیف و متكی به آمریكا باشد. آنها هم منافع خودشان را در بازی شطرنج منطقه دنبال می‌كنند.

وی ادامه داد: آمریكا منافعی در منطقه دارد كه در این راستا اختلافاتی استراتژیك نیز با ایران دارد. اما این مساله حائز اهمیت است كه آمریكا نگاه ریبه آمیزی به منابع نفتی منطقه دارد.

به گفته لاریجانی، این دیدگاه آمریكا را در مورد عراق می توان مشاهده كرد كه پس از اشغال این كشور به جز وزارت نفت همه وزارت خانه‌های این كشور را منحل كرد؛ ضمن اینكه امروز نیز قانون نفت را به عراق برده است. 

وی افزود: اگر رویكرد آمریكایی‌ها تغییر بكند و به دنبال دردسر در منطقه نباشند می‌توان با آنها نیز منافع مشترك تعریف كرد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی سپس با اشاره به مثلث چین، روسیه و ایران برای مقابله با تهدیدات آمریكا در تشریح توانایی هر یك از این كشورها اظهار داشت: آمریكایی‌ها بر روی مساله چین بسیار متمركزند چون چین آینده مهمی دارد و به اعتقاد بسیاری از كارشناسان ظرف 10 سال آینده یكی از ابر قدرت‌های جهان خواهد شد.

وی افزود: روسیه نیز از فضا و مسایل پس از فروپاشی شوروی به درآمده كه ظرفیت مهمی در صحنه بین‌المللی است. ما با هم منافع مشترك داریم و اختلافاتی نیز با آنها شاهدیم. در این بین نباید یك چیز را از نظر دور بداریم.

به گفته وی، این روابط باید با اتحادیه اروپا نیز چنین باشد و در تمامی نقاط جهان باید به دنبال نقاط مشترك باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ویژگی‌های استقلال كشور گفت: استقلال امر مدرجی است و مقوله به تشكیك است. امروز استقلال به معنای این نیست كه همه چیز درون كشور باشد باید در مسایل استراتژیك به داخل متكی باشیم. ما دارای ظرفیت های تعریف نشده‌ای در مسایل اقتصادی هستیم كه باید تلاش كنیم بالفعل شود.

لاریجانی تاكید كرد: در بحث مقوله جهانی سازی نیز كه غرب برای فریب ما از محو استقلال در آن سو برداشت می كند نیز باید جوهره آن را بفهمیم و از فرصت‌های آن استفاده كنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با رد نظر یكی از دانشجویان در مورد شباهت اجلاس سران حاشیه كشورهای دریای خزر در تهران و معاهده تركمانچای خاطر نشان كرد: متاسفم كه چنین اصطلاحاتی به كار می‌برد. مطلقا در بحث اجلاس خزر چنین مساله‌ای مطرح نشده است. اجلاس خزر اجلاسی بود كه كشورهای حاشیه آمدند و در مورد چگونگی تامین منافعشان صحبت هایی را اعلام كردند.

وی ادامه داد: برای بهره برداری از زیر بستر و رو بستر دریای خزر احتیاج به ضوابطی داریم كه در اجلاس تهران هیچ بحثی در مورد رژیم حقوقی آن مطرح نشد.

وی شبیه كردن این اجلاس به معاهده تركمانچای را وهم و ظلم برای كشور توصیف كرد و گفت: كشور ما در حفظ منافع و امنیت ملی پیشگام است و اجازه نمی‌دهد كسی حقوق ملتش را تضییع كند.

یكی از دانشجویان در مورد انتخابات آتی مجلس و كاندیداتوری لاریجانی پرسید كه وی در پاسخ گفت: زمانی كه من از دبیرخانه بیرون آمدم عده‌ای این بحث را مطرح كردند كه فلانی قصد دارد كاندیدای مجلس شود. اما باید بگویم تنها یك سمت در جمهوری اسلامی وجود دارد كه نیاز به استعفا برای نمایندگی ندارد و آن دبیری شورای عالی امنیت است.

وی ادامه دارد: جریانات مختلف در این مورد با من صحبت كردند اما من خودم به صلاح نمی‌دانم. فكر می كنم كه بتوانم از این مختصر توانم در جایی دیگر استفاده كنم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی درخاتمه در پاسخ به سوالی درباره رابطه جنگ روانی اصلاح طلبان در آستانه انتخابات مجلس و نیز صدور قطعنامه سوم علیه ایران اظهار داشت: نباید به هم متلك بگویید؛ مسایل امنیت ملی را نباید با مسایل داخلی یكی كنید. این مساله به ضرر نظام است.

وی تصریح كرد: اصلاح طلب و اصول گرا در جهت حفظ منافع ملی كار می‌كند. عقلای این گروه‌ها می‌فهمند و افراد خبره‌ای هستند. مناقشات انتخاباتی طبیعی است ولی نباید با امنیت ملی سایش ایجاد كند.

لاریجانی برگزاری انتخابات پرشور و سالم و نیز مخدوش نشدن برخی دستاوردهای ملی را به نفع كشور دانست و گفت: در شرایط فعلی بهتر است كه برخی اشتباهاتی كه تاكنون مرتكب شده‌ایم محل نزاع قرار نگیرد؛ چرا كه این مساله باعث بروز حركت‌های پوپولیستی می‌شود. لاریجانی با نفی شیوه های پوپولیستی گفت: حرکت های پوپولیستی زود بوجود می آید و زود هم از بین می رود.

وی تاكید كرد: هر كس كه قانون اساسی و چارچوب نظام را قبول دارد و بر اساس آن حركت می‌كند می‌تواند برای كشور مفید باشد. وی تاکید کرد: اینکه از همه جریانات سیاسی در مجلس حضور داشته باشند چیز مفیدی است.

در هنگام سخنرانی لاریجانی جمعی از دانشجویان وابسته به انجمن اسلامی با در دست گرفتن پلاکارد نسبت به آنچه که دخالت شبه نظامیان در دانشگاه می خواندند اعتراض کردند.

علی لاریجانی پس از سخنرانی در دانشكده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال كه سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته اعلام كرد سولانا ایده‌ی جدیدی غیر از مدالیته ارائه كرده است و ایده‌های شما را رد كردند گفت: به نظرم به این شدت نبوده است، فكر می‌كنم با سولانا در این دوره بحث‌های مختلفی برای حل مساله‌ی هسته‌ای صورت گرفته است كه یكی از آنها بحث مدالیته بود. البته موضوعات دیگر هم مطرح شد.


وی گفت: این قدر كه شما رسانه‌ها بر این مسایل تاكید می‌كنید باعث می‌شود ظرفیت دیپلماسی كاهش بیابد. سولانا و جلیلی تلاش می‌كنند و نباید این تلاش تبدیل به یك منازعه شود. 

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری كه از تبلیغات بر روی استعفاهای صورت گرفته در دولت می‌پرسید گفت: شما نباید تصور كنید كه دیگران دنبال محسنات شما هستند آنها به دنبال برجسته كردن مواردی هستند و می‌خواهند آن را تبدیل به یك اشكال كنند.

وی تاكید كرد: برجسته‌سازی برخی نقاط در استراتژی تبلیغاتی آنها وجود دارد اما این كه در كشور ما تغییرات پی در پی وجود داشته باشد چیز جالبی نیست، به نظر من در اداره‌ كشور به یك طمانینه نیاز است.

وی گفت: من در جریان مذاكرات هستم و فكر می‌كنم می‌توانند بحث را جلو ببرند حداقل این كه من فكر می‌كنم این ظرفیت هنوز وجود دارد.

لاریجانی در خصوص احتمال تصویب قطعنامه‌ی سوم علیه ایران گفت: فكر نمی‌كنم الان فضایی برای این كار وجود داشته باشد، من معتقدم باید كمك كنیم بستر حل و فصل مساله فراهم شود. به نفع ایران و نیز آنهاست كه تفاهم ادامه یابد.

وی در خصوص ادامه‌ی همكاری‌ها با آژانس در چارچوب مدالیته افزود:‌ همكاری با آژانس ظرفیت خوبی است و دلیلی برای بر هم زدنش وجود ندارد.

لاریجانی در پاسخ به این سوال كه آیا اظهار نظرهای ولادیمیر پوتین در سفر جلیلی به مسكو بررسی شد؟ گفت: این رایزنی‌ها بین ایران و روسیه مرتبا وجود دارد در عین حال مسوولیت این كار با دبیرخانه‌ی شورای عالی امنیت ملی و شخص آقای جلیلی است. من هم كمك می‌كنم اما باید در این باره از ایشان سوال كنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین