کد خبر: ۶۸۰۴۳۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴

مشاور ارشد نخست وزیر انگلیس استعفا کرد

مشاور ارشد و جنجالی نخست وزیر انگلیس شامگاه جمعه در پی افزایش انتقادها از نقش و نفوذ او در سیاست‌های دولت کناره گیری کرد.
مشاور ارشد نخست وزیر انگلیس استعفا کرد
آفتاب‌‌نیوز :

«دومینیک کامینگز» قرار بود آخر سال میلادی از سمت خود کناره‌گیری کند اما گفته‌ می‌شود به اصرار بوریس جانسون امروز استعفا کرده است.

در همین حال برخی رسانه‌ها ، گمانه‌زنی‌هایی را درباره جانشین او را آغاز کرده اند که در میان آن‌ها ساجد جاوید وزیر دارایی اسبق انگلیس از شانس بیشتری برخوردار است.

جاوید کسی بود که بهمن ماه سال گذشته به دلیل دخالت‌های کامینگز در نحوه مدیریت وزارت دارایی ناگزیر به استعفا شد. گفته می‌شود او از جاوید خواسته بود تا مطابق با میل وی مدیران ارشد وزارت دارایی را تعیین کند؛ اما پس از مخالفت جاوید، زمینه برکناری او را فراهم کرد.

کامینگز همچنین کسی بود که ابتدای شیوع ویروس کرونا در انگلیس سیاست مثال‌زدنی و بدنام ایمنی گله‌ای را پیشنهاد کرد و به اجرا گذاشت. در این سیاست که گفته می‌شود محصول ذهنی کامینگز بوده است، قرار بود با بازگذاشتن راه ویروس، زمینه ابتلای بین ۶۰ تا ۸۰ درصد جامعه فراهم شده تا بدین ترتیب ایمنی همگانی ایجاد شود.

در مراحل اولیه گسترش بیماری، کامینگز در برابر سیاست‌های سختگیرانه کنترلی مقاومت و استدلال می‌کرد که مرگ تعدادی از افراد سالمند و مستمری‌بگیر چندان مهم نیست. اما زمانی که گروه مشاوره راهبردی دولت درباره افزایش آمار مرگ و میر در صورت عدم اجرای مقررات قرنطینه هشدار داد، کامینگز و به تبع او جانسون موضع خود را به طور کلی تغییر دادند. کامینگز در این لحظه متوجه شد نقش مهمی در ایجاد یک فاجعه ملی داشته است.

این موارد در کنار یافته های پلیس درباره تخلف او در دوران قرنطینه، کوپن‌های وی را برای ادامه در این سمت پر کرده بود.

کامینگز بهار گذشته و در میانه قرنطینه کامل کشور که هیچ شهروندی به جز در موارد اضطراری حق رفت و آمد نداشت، به شهری در ۴۲۰ کیلومتری لندن مسافرت کرد. بوریس جانسون تا حد ممکن از اقدام کامینگز حمایت کرد اما اعتراض‌ها در این باره باعث شد تا حتی صدای کلیسا هم درآمد و صف منتقدان طولانی تر شد.

بیشتر مقامات ارشد حزب حاکم محافظه کار از کناره‌گیری کامینگز استقبال کرده‌اند. دیوید کامرون نخست وزیر اسبق انگلیس پیشتر او را دیوانه مقام توصیف کرده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین