کد خبر: ۶۸۰۴۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۶

مخالفت مجلس با لایحه ‌٢/١ میلیارد دلاری متمم بودجه‌

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تسریع در بررسی لایحه‌ متمم بودجه‌ سال 86 برای تأمین اعتبار واردات كالاهای اساسی مخالفت كردند و به دو فوریت و یك فوریت این لایحه رأی ندادند.

محمدحسن حسینی، معاون امور مجلس معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، در توضیخ این لایحه گفت: همزمان با افزایش قیمت نفت با افزایش قیمت بسیاری از كالاهای وارداتی مواجه بوده‌ایم كه دولت برای رفع نیاز مردم در این زمینه نیازمند تامین اعتبار است. هم‌چنین با افزایش بی‌سابقه قیمت یورو مواجه شده‌ایم كه یارانه در اختیار دولت تكافوی تامین نیاز مردم را نمی‌دهد.

محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس به عنوان مخالف این لایحه گفت: این لایحه با لایحه قبلی متفاوت است. در لایحه اول بر اساس وعده‌های دولت آن را تصویب كردیم اما این افزایش سقف بودجه و متمم است نه اصلاحیه.

وی گفت: این لایحه بر فشاری كه تورم روی اقشار ضعیف دارد اثر می‌گذارد. این لایحه به لحاظ كاهش تورم به صلاح كشور نیست و در عدالت محوری هم تاثیرگذار نیست.

ایرج ندیمی، نماینده مردم لاهیجان در مجلس به عنوان موافق این لایحه اظهار داشت: نواسانات تفاوت قیمت ارزی از یورو به دلار قابل پیش‌بینی برای دولت نبود است و دولت باید متوجه باشد كه حق دارد نسبت به این نوع مسایل عمل كند یا نه؛ مجری بدون اذن قانونگذار نمی‌تواند عمل كند.

او ادامه داد: در مورد مفاد فوریتی باید یك هماهنگی بین مجلس و دولت بشود تا فوریت‌دار‌ها و اولویت‌ها تعیین شود.

بیژن شهبازخانی، نماینده مردم ملایر در مجلس نیز به عنوان مخالف گفت: این سریال متمم‌های بودجه همچنان ادامه دارد و اگر مجلس به خوبی وارد نشود، شاهد متمم‌های دیگری تا آخر سال خواهیم بود. مجلس باید از سیاست‌های كل نظام و كلی قانون برنامه حمایت كند. 

وی گت: اگر نیاز به اصلاح بود در یك لایحه می‌آمد، دولت كه گفته بود متمم نمی‌آورد پس چرا آورد؟ آیا لایحه متمم بنزین در راه نیست؟ هنوز امضای اصل 44 خشك نشده پس چرا لوایح متناقض با آن تصویب می‌شود؛ واردات محصولات كشاورزی در اصل 44 وظیفه دولت نیست پس چرا برای آن متمم می‌آید؟ در حال حاضر حساب ذخیره ارزی 7 میلیارد دلار كسری بودجه دارد؛ موجودی دقیق این حساب را چه كسی در مجلس می‌داند كه مدام از سقف آن برداشت می‌شود؟ موجودی این حساب كه سری نیست.
شهبازخانی در ادامه اظهار كرد: برداشت بیش‌تر از حساب ذخیره‌ ارزی، سستی، تنبلی و كاهلی را به همراه خواهد داشت؛ اكنون به اندازه پارسال شكر وارد كرده‌ایم؛ آیا با برنج هم می‌خواهیم چنین كاری بكنیم؟ دولت چرا مالیات‌هایش را كسب نمی‌كند؟ برای حمایت از رشد نكردن نقدینگی و تورم می‌خواهم كه به این دو فوریت رای ندهند.

جهانبخش محبی‌نیا، نماینده مردم میاندوآب در مجلس به عنوان موافق این لایحه گفت: امروز همه ما به افزایش قیمت‌ها اعتراض داریم و از آثار وحشتناك تورم آگاهی داریم اما دولت بنا به اضطرار این لایحه را آورده است كه از حساب ذخیره برداشت كند. نمی‌شود كه دولت دست روی دست بگذارد تا تورم حالت ابر تورمی به خود بگیرد و شیرازه اقتصاد از هم بپاشد.

محبی‌نیا گفت: به خاطر این كه اصل نظام سیاسی و دستاورد‌های آن زیر سوال نرود به این لایحه رای مثبت دهید.

نمایندگان در نهایت به دو فوریت و یك فوریت این لایحه یك میلیارد و 200 میلیون دلاری رای نداند و لایحه تسریع در بررسی لایحه‌ متمم بودجه‌ سال 86 به صورت عادی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین