کد خبر: ۶۸۰۶۰۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹

غیبت‌های پیاپی ترامپ در نشست‌های شرق آسیا

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای سومین دوره پیاپی در چند نشست سالانه سران کشورهای آسیایی مانند آسه آن، غایب خواهد بود و رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی کاخ سفید به نمایندگی از او در این نشست ها شامل آسه آن، شرکت می کند.
غیبت‌های پیاپی ترامپ در نشست‌های شرق آسیا
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری رویترز؛ حضور به نسبت سطح پائین ایالات متحده در نشست های کشورهای شرق آسیا در حالی است که دولت ترامپ که دوره زمامداری اش در ۲۰ ژانویه (اول بهمن ماه) به پایان خواهد رسید و باید جای خود را به دولت جو بایدن رئیس جمهوری منتخب بدهد، رقابت با چین بر سر این منطقه را اولویت سیاست خارجی خود اعلام کرده است.

اوبراین رئیس هیات نمایندگی آمریکا در نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا "آسه آن" به عهده دارد.

مشاور امنیت ملی آمریکا قرار است روز یکشنبه در نشست سران ۱۵ اقتصاد منطقه آسیا و اقیانوسیه به جز ایالات متحد شرکت کند که پیش بینی می شود پیمان همکاری اقتصادی فراگیر منطقه ای را با حمایت چین امضا کنند که گسترده ترین پیمان بازرگانی آزاد جهان خواهد بود.

کاخ سفید هنوز نام نماینده ایالات متحده را در نشست جمعه آینده سران مجمع همکاری های اقتصادی آسیا - اقیانوسیه "ایپک" که گروه بندی گسترده تر کشورهای منطقه اقیانوسیه به شمار می رود، اعلام نکرده است.

اکنون تقریبا تمام وقت ترامپ صرف به چالش کشیدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳ آبان ماه می شود که از پذیرش شکست در برابر رقیب دموکرات خودداری کرده است.

کاخ سفید اعلام کرد: اوبراین در سخنرانی های مجازی در این نشست ها، دوباره بر پایبندی ایالات متحده به رفاه و امنیت منطقه هند و اقیانوسیه، تاکید خواهد کرد.

رویترز افزود: کشمکش تجاری ایالات متحده و چین و شعار "نخست آمریکا"ی ترامپ که بازگشت از سیاست تمرکز بر آسیای باراک اوباما رئیس جمهوری سلف او، به شمار می رفت، انگیزه ای برای تکمیل این پیمان همکاری فراگیر شده است که به نظر بسیاری فرصتی برای ایجاد برنامه تجارت منطقه ای پکن به شمار می رود.

اما پیروزی بایدن معاون اوباما در انتخابات ۱۳ آبان با نشانه هایی از سیاست چندجانبه گرایی، ممکن است این سیاست را به چالش بکشد، هر چند تصور نمی رود اقدامات در حوزه تجاری در اولویت نخست او جای داشته باشد.

با وجود حضور ترامپ در نشست سال ۲۰۱۷ سران ایالات متحده و آسه آن در مانیل، اما تاکنون در نشست کامل آسه آن شرکت نکرده و مایک پنس معاون او در نشست سال ۲۰۱۸ سنگاپور و اوبراین در نشست سال گذشته (۲۰۱۹) تایلند شرکت کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین