کد خبر: ۶۸۰۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴

چرا برخی مردم نسبت به شرایط بحرانی کرونا بی‌تفاوت شده‌اند؟

یک رفتارشناس اجتماعی معتقد است که نحوه تبیین و ارائه دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کووید ۱۹ باید به گونه‌ای خلاقانه باشد که بتواند مردم را به رعایت این دستورالعمل‌ها ترغیب و تشویق کند چراکه ذهن انسان به طور ناخودآگاه، برخوردی حساسیت زدایانه با این هشدارها دارد.
چرا برخی مردم نسبت به شرایط بحرانی کرونا بی‌تفاوت شده‌اند؟
آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا احمدیان با بیان اینکه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم و بدون نیاز به تذکر مسئولین طی رشد عمیق فردی و درون پذیری انجام می‌شود، اظهار کرد: درون پذیری و رشد عمیق فردی فرآیندی طولانی است که طی آن افراد جامعه بدون نیاز به هشدار و تذکری از سوی مسئولین دستورالعمل‌های اجتماعی را رعایت می‌کنند. همچنین بخشی از این درون پذیری می‌تواند از طریق توصیه‌های گروه‌های صاحب نفوذ نظیر اساتید محترم دانشگاه ها، آموزگاران، روحانیون و مراجع معظم تقلید، نویسندگان و دانشمندان برجسته، هنرمندان، ورزشکاران، بازیگران و... به مردم انجام گیرد.

به گفته این روانشناس و رفتارشناس اجتماعی، بخشی از بی‌تفاوتی‌ مردم نسب به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و در خانه نماندن، به عدم توجه افراد به مسئولیت اجتماعی بازمیگردد به گونه‌ای که افراد نسبت به جان خود، جان هموطنان خود و زحمات کادر درمان بی‌تفاوت می‌شوند البته بخشی از تقویت این مسئولیت اجتماعی می‌تواند از طریق توصیه‌های افراد دارای کرسی و جایگاه شکل گیرد.

احمدیان درباره دلایل روانشناختی عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم، ادامه داد: از جمله این دلایل می‌توان به مخدوش کردن قدرت و تاثیر رسانه‌های ملی توسط جنگ روانی دشمنان علیه رسانه های رسمی داخلی کشور، مستثنی دانستن خود از جریان جامعه و تصور مصون ماندن از هرگونه آسیب اشاره کرد که باعث شده افراد متناسب با نوعی از سبک روانشناسی رفتار ‌کنند که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در تناقض است.

وی با بیان اینکه فشارهای روانی ناشی از حضور دائم در خانه منجر به تمایل و گرایش شدید مردم برای خروج از خانه و تخلیه این فشارها شده است، ادامه داد: برخی بر ابعاد چنین رفتاری آگاه نیستند و باور ندارند با چنین رفتاری چه آسیب‌هایی بر افراد جامعه و کادر درمان وارد می‌شود به همین علت در اوایل شیوع بیماری، مردم نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها حساس‌تر بودند اما با گذشت زمان این حساسیت‌ها کاهش پیدا کرد.

این روانشناس افزود: این نکته را نیز باید در نظر گرفت که بخشی از مردم به دلیل سهل انگاری از رعایت دستورالعمل‌ها سر باز نمی‌زنند بلکه به خاطر درد و مشکل نان از جان می‌گذرند و برای امرار معاش مجبور به حضور در مجامع اجتماعی و عمومی هستند و در این زمینه انتظار می رفت دولت و مسئولان بیشتر همت کنند.

احمدیان همچنین درانتها گفت: به کارفرمایان، صاحبخانه‌ها و مالکان مغازه توصیه می‌کنم با گذشت بیشتری در این مقطع تاریخی و سخت با افراد رفتار کنند چرا که بسیاری از اصناف و مشاغل با زیان شدیدی مواجه شده‌اند و توان پرداخت حق اجاره را ندارند. همچنین بنا بر حس نوع دوستی به خاطر شرایط سخت کشور و بهم خوردن ریتم کسب و کار بخشی از اجاره ها در این ماه و ماه های آتی بخشیده شود چرا که شاید در کاهش مراودات اجتماعی تاثیر اندکی داشته باشد و از جان مردم حفاظت بیشتری شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین